42 587 läst ·
259 svar
43k läst
259 svar
Mögel på innertak kallvind - hur blir jag inte ruinerad?
Vi hade mögel på vårt hus i vinden, byggt 1936, vi sprutade på något som jag tror hette borakol.L LisaLusa skrev:Hej!
Upptäckte här i veckan att det är vitt/ljusgrönt mögel på innertakets råspånt på kallvinden på mitt fritidshus. Det är nytt, kollade senast för en dryg månad sedan, men ganska mycket: nästan hälften av takets yta är synligt angripet.
Har även lite kartonger med friluftsprylar, böcker osv där uppe, det mesta verkar inte vara angripet (men imorn kommer dagen när jag tänkt ta ner allt som står där och undersöka noggrannare utomhus).
Detta går ju inte på försäkringen, och Anticimex tar 8500kr bara för besiktning och rådgivning. Tar jag det så har jag inga pengar kvar till sanering, så nu sitter paniken i halsgropen.... Så jag tar gärna emot kloka råd från alla kunnare här på forumet
Vinden har en gallerventil i ena änden och är inte helt tätt nere vid takfoten (en glipa på några millimeter på vissa ställen). Det är en taklucka från bodelen upp till vinden, med inbyggd stege (bild på takluckan). Jag har också ett fläktrör som går från köksfläkten upp genom vinden och sen ut genom vindsväggen på kortsidan, det röret upptäckte jag nu var trasigt nere vid golvet (kanske gnagt av möss eftersom det var muslortar bredvid, bild bifogad). Jag har varit här ganska mycket i huset nu på hösten/vintern, trots att huset nog är anpassat mest för sommarboende.
Jag har tre frågor:
1. Orsak
Orsak till angreppet gissar jag har att göra med att all vattenånga från matlagning strömmat rakt in på vinden i och med hålet i fläktröret, och dessutom bara vanlig utandningsluft osv som stiger upp genom takluckan. Vattnet är avstängt här, så jag tvättar inte händerna i ångande vatten eller har ångande diskbaljor, och jag har ingen blöt tvätt osv som hänger, men jag tänker att det ändå blir en del fukt som strömmar upp. Vad tror ni om den teorin? Kan det vara något annat som också är orsak?
2. Besiktning/sanering
Vad är klokast ekonomiskt? Jag är inte supersugen på att betala 8500 för bara besiktning, samtidigt vill jag sova gott om natten och inte drömma om mögelangrepp som ätit sig långt in i husstommen... Går det att sanera själv utan expertkunskap? Är det lönt att sätta dit luftavfuktare?
3. Grejerna
Hur ska jag tänka kring sakerna som är där? Räcker det att ta ut och kolla över det, packa i nya lådor och sen ställa allt på ett annat torrt ställe?
Tacksam för svar!
Mvh Orolig husägare Lisa
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
Boracol är ett medel baserat på en blandning av borax och borsyra. När dessa reagerar med varandra bildas i kemisk reaktion en ny typ av bor som är finkornigare och lättare löser sig i vätska. För att bättra på den mögel- och rötsvampshämmande effekten av detta borpreparat skedde inblandning av viss glykol. Boracol är mest använt mot rötsvamp men det kan också användas mot mögel. Dock bör man se efter att det inte åter igen blir för fuktigt på vinden efter att saneringsvätska använts. Betänkas bör att bor används som gödningsmedel på våra åkrar. Över tid vandrar borpreparatet in i trä och allt mindre mängd kvarstår på träts yta. Har man otur kan det till sist fungera som gödning för mögel och rötsvamp, om det fortsatt tillåts vara för fuktigt på vinden eller i annat utrymme där preparatet använts.B Bageera skrev:
Redigerat:
Det har inte gått så långt ta bort flätslangen och montera fläkt rör…. ej slang så det inte händer igen.L LisaLusa skrev:Hej!
Upptäckte här i veckan att det är vitt/ljusgrönt mögel på innertakets råspånt på kallvinden på mitt fritidshus. Det är nytt, kollade senast för en dryg månad sedan, men ganska mycket: nästan hälften av takets yta är synligt angripet.
Har även lite kartonger med friluftsprylar, böcker osv där uppe, det mesta verkar inte vara angripet (men imorn kommer dagen när jag tänkt ta ner allt som står där och undersöka noggrannare utomhus).
Detta går ju inte på försäkringen, och Anticimex tar 8500kr bara för besiktning och rådgivning. Tar jag det så har jag inga pengar kvar till sanering, så nu sitter paniken i halsgropen.... Så jag tar gärna emot kloka råd från alla kunnare här på forumet
Vinden har en gallerventil i ena änden och är inte helt tätt nere vid takfoten (en glipa på några millimeter på vissa ställen). Det är en taklucka från bodelen upp till vinden, med inbyggd stege (bild på takluckan). Jag har också ett fläktrör som går från köksfläkten upp genom vinden och sen ut genom vindsväggen på kortsidan, det röret upptäckte jag nu var trasigt nere vid golvet (kanske gnagt av möss eftersom det var muslortar bredvid, bild bifogad). Jag har varit här ganska mycket i huset nu på hösten/vintern, trots att huset nog är anpassat mest för sommarboende.
Jag har tre frågor:
1. Orsak
Orsak till angreppet gissar jag har att göra med att all vattenånga från matlagning strömmat rakt in på vinden i och med hålet i fläktröret, och dessutom bara vanlig utandningsluft osv som stiger upp genom takluckan. Vattnet är avstängt här, så jag tvättar inte händerna i ångande vatten eller har ångande diskbaljor, och jag har ingen blöt tvätt osv som hänger, men jag tänker att det ändå blir en del fukt som strömmar upp. Vad tror ni om den teorin? Kan det vara något annat som också är orsak?
2. Besiktning/sanering
Vad är klokast ekonomiskt? Jag är inte supersugen på att betala 8500 för bara besiktning, samtidigt vill jag sova gott om natten och inte drömma om mögelangrepp som ätit sig långt in i husstommen... Går det att sanera själv utan expertkunskap? Är det lönt att sätta dit luftavfuktare?
3. Grejerna
Hur ska jag tänka kring sakerna som är där? Räcker det att ta ut och kolla över det, packa i nya lådor och sen ställa allt på ett annat torrt ställe?
Tacksam för svar!
Mvh Orolig husägare Lisa
Torka bort allt synligt med utspädd Jape kostar ca 5-600kr i färgaffären gör det på sommaren vädra efter och låt torka ur vinden.
Håll koll problemet ska vara löst…
Mvh Pelle
jo men blir väldigt märkligt att anklaga mig för cherrypicking eller felcitering när du inte ens hade skrivit det i inlägget samt försöka misskreditera mig.Forskande Fukttekniker skrev:
Citatet finns med i min offentliga information och nu även här i tråden eftersom jag lade in detsamma. Att skriva ut all kunskap här lite snabbt i tråden göre sig inte av sig självt. Det skulle ta en veckas skrivande att framföra allt som rör förhållandena med ventilation. Min kontenta är dock att det finns risker med ventilation och risker utan ventilation, allt utefter förutsättningarna som råder i och kring varje hus.
Erica Blom har forskat om och visat på hur dåligt många mögelmedel fungerar, läsvärt,Forskande Fukttekniker skrev:
Boracol är ett medel baserat på en blandning av borax och borsyra. När dessa reagerar med varandra bildas i kemisk reaktion en ny typ av bor som är finkornigare och lättare löser sig i vätska. För att bättra på den mögel- och rötsvampshämmande effekten av detta borpreparat skedde inblandning av viss glykol. Boracol är mest använt mot rötsvamp men det kan också användas mot mögel. Dock bör man se efter att det inte åter igen blir för fuktigt på vinden efter att saneringsvätska använts. Betänkas bör att bor används som gödningsmedel på våra åkrar. Över tid vandrar borpreparatet in i trä och allt mindre mängd kvarstår på träts yta. Har man otur kan det till sist fungera som gödning för mögel och rötsvamp, om det fortsatt tillåts vara för fuktigt på vinden eller i annat utrymme där preparatet använts.
byt ut skadat material i den mån det går.
Jag har 26 års erfarenhet av kamp mot fukt och mögelskador mm i min bostad(bor i hsb Brf).
(och jag har en Högskole examen med filkand
Kan det vara så att det finns en bättre lösning ang ventilation av kallvindar....
skulle en solluftsfångare (eller flera) kunna minska RF på dessa vindar?
den ska ju inte heller behöva kosta något i drift.
Vad säger ni här?
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
Välj gärna att gå vidare med sakfrågorna istället! Där når vi båda långt mycket längre än att fortsätta den envetna och enfaldiga projiceringen samt påstådda misskrediteringen.A Aunty skrev:
du har ju inte styrkt ett ända vad dina åsikter utan du refererar ju till dig själv som är någon form av wikipedia-forskare, varför är det bara andra som måste länka till forskning?Forskande Fukttekniker skrev:
Vi kan om du är sugen, börja diskutera kring dessa punkter nedan, som gör gällande att det kan finnas risker med att stänga ventilationen. (Att det också finns risker med att ha ventilation är en annan sak som jag inte alls nekar till, utan också framför.)
Dementera gärna punkterna med hänvisning till forskning.
Om man stänger igen ventilationen på en kallvind kan flera aspekter vägas in för om det klarar sig eller ej.
1) Vad händer när det finns läckage av fukt/fuktig luft från boendeytorna genom vindsbjälklaget upp på vinden? Här finns risk att fuktskador uppstår när fukten inte kan ventileras ut. Särskilt gäller detta under höst, vinter och vårvinter när insidan av yttertaket blir en mer eller mindre uttalad köldbrygga.
2) Fukt har en väldig förmåga att utjämna sig från områden och material med högre ångtryck till områden och material med lägre ångtryck. En stängd kallvind kanske inte är tät mot fukt. Fukt kan då över tid buffras i luft och material. Betänk här de stora och ibland snabba temperaturvariationerna som sker på en kallvind.
3) När vinden värms upp snabbt av solens inverkan kommer fukt att vandra ut i luften på vinden. Fukten kan inte ventileras ut tillräckligt snabbt för att skador ska kunna undvikas. När solen går i moln eller nattutstrålning av värme sker, kommer fukten inte kunna återabsorberas in i materialen så snabbt. Det blir ofta i detta läget kondens på insidan av vindens yttertak.
4) Stängs ventilationen till vinden under förhållanden där vinden på förhand är för fuktig så blir det kanske inte alls ett bra resultat.
5) I vissa hus finns ventilationsspalt i ytterväggen, vilken mynnar upp på vinden. Det kan då vara vanskligt att ändra ett tidigare ev fungerande vindsklimat genom att stänga övrig ventilation.
6) Somliga hus värms inte upp så mycket eller inte alls. Då finns inte tillräckligt med spillvärme uppåt för att skydda vinden från skador. Detta kan läggas in i ovanstående punkter, särskilt då olika förhållanden påverkar varandra och till syvende och sist vindsklimatet.
7) Mängden isolering styr också vad som händer när vindsventilation stängs igen. Desto mer isolering ju mindre värme kommer vinden tillgodo. Detta inverkar och påverkar riskerna, likt punkt (6), tillsammans med de andra punkterna, samt också en hel del annat.
Ps. Det du nämner om riktiga forskare är endast en åsikt och inget som finns hänvisat till i forskningssammanhang. Dock är det bra med forskning i alla dess former då det endast är forskning som kan bevisa eller motbevisa annan forskning. Åsikter kan inte göra detta innan åsikterna blir forskningsverifierade. Var god att styrka ditt uttalande och din andemening om riktiga forskare med hänvisning till forskning. Ds.
jag arbetar med experter inom området varje dag i olika projekt som är utbildade inom området.
orkar inte gå igenom alla dina punktern med vi tar första punkten i alla fall:
"1) Vad händer när det finns läckage av fukt/fuktig luft från boendeytorna genom vindsbjälklaget upp på vinden? Här finns risk att fuktskador uppstår när fukten inte kan ventileras ut. Särskilt gäller detta under höst, vinter och vårvinter när insidan av yttertaket blir en mer eller mindre uttalad köldbrygga."
Vi säger att det finns läckage av fuktig luft från boendeytorna upp på kallvinden.
Jag håller med dig om att detta är ett problem.
Men hur ska utomhusventilationen kunna hjälpa till här?
utomhus ventilation kommer är kall och högt RF och kommer aldrig kunna bära någon extra fukt.
Även om bjälklaget släpper igenom lite värme så kommer den aldrig kunna höja temperaturen så luften kan transportera bort tillräckligt med fukt för att inte skapa mögelproblem.
Snarare tvärtom så kan den vid ogynnsamma väder som kalla klara nätter bidra till en ökad fuktbelastning då vinden blir kallare än uteluften och utomhusluften kondenserar mot råsponten.
Därav ska man ha venilationen kvar så måste man även arbeta med tillföra värme och då är det enligt mig ingen kallvind längre.
Har man ovanstående problem med läckage av fuktig luft från boendeytorna så tycker jag man ska rekommendera följande istället för att ha kvar ventilation.
täta bjälklaget
täta runt installationerna
byt till cellulosa isolering som är hygroskopisk och mycket tätare än vanlig isolering
skapa ett undertryck i boendedelarna
ev. montera öppnings- och stängningsbara ventiler i gavlarna så man vid gynnsamt väder vädra ut.
jag har svårt att se i vilket scenarie ventilationen kan bidra till något positivt på en kallvind
vi arbetar ofta med att lägga en isoleringboard ovan råsponten på nya hus vi bygger.B brfbo skrev:Erica Blom har forskat om och visat på hur dåligt många mögelmedel fungerar, läsvärt,
Jag har 26 års erfarenhet av kamp mot fukt och mögelskador mm i min bostad(bor i hsb Brf).
(och jag har en Högskole examen med filkand)
Kan det vara så att det finns en bättre lösning ang ventilation av kallvindar....
Vad säger ni här?
detta har visat sig fungera bra, det minskar nattutrålningen vilket att en väldigt starkt bidragande orsak till mögelpåväxt på kallvindar.
Jag tycker att du har rätt i sak.A Aunty skrev:du har ju inte styrkt ett ända vad dina åsikter utan du refererar ju till dig själv som är någon form av wikipedia-forskare, varför är det bara andra som måste länka till forskning?
jag arbetar med experter inom området varje dag i olika projekt som är utbildade inom området.
"1) Vad händer när det finns läckage av fukt/fuktig luft från boendeytorna genom vindsbjälklaget upp på vinden? Här finns risk att fuktskador uppstår när fukten inte kan ventileras ut. Särskilt gäller detta under höst, vinter och vårvinter när insidan av yttertaket blir en mer eller mindre uttalad köldbrygga."
Vi säger att det finns läckage av fuktig luft från boendeytorna upp på kallvinden.
utomhus ventilation kommer är kall och högt RF och kommer aldrig kunna bära någon extra fukt.
Även om bjälklaget släpper igenom lite värme så kommer den aldrig kunna höja temperaturen så luften kan transportera bort tillräckligt med fukt för att inte skapa mögelproblem.
Snarare tvärtom så kan den vid ogynnsamma väder som kalla klara nätter bidra till en ökad fuktbelastning då vinden blir kallare än uteluften och utomhusluften kondenserar mot råsponten.
Därav ska man ha venilationen kvar så måste man även arbeta med tillföra värme och då är det enligt mig ingen kallvind längre.
Har man ovanstående problem med läckage av fuktig luft från boendeytorna så tycker jag man ska rekommendera följande istället för att ha kvar ventilation.
täta bjälklaget
byt till cellulosa isolering som är hygroskopisk och mycket tätare än vanlig isolering
ev. montera öppnings- och stängningsbara ventiler i gavlarna så man vid gynnsamt väder vädra ut.
jag har svårt att se i vilket scenarie ventilationen kan bidra till något positivt på en kallvind
Min fråga är, framförallt i dessa El bristtider om vi skulle kunna använda oss av solluftsfångare för att minska fukten på våra vindar(de otäta), och ev i kallställda små stugor och förråd?
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
Det är intressant med luftsolfångare. Jag byggde ihop en större sådan 2004 för att testa om den kunde ge bättre miljö i källare och på vind. Det föll inte så väl ut då det växte mögel i luftsolfångaren under höst och vinter. När den sedan snurrade igång så luktade det mögel lång väg i den inventilerade luften. Synligt mögel fanns inne i luftsolfångaren. Den blåste in värme samt också fukt i källaren som visserligen blev varmare, men också rejält fuktigare. På vinden gav den inte så mycket resultat då den vissa dagar snurrade igång av låg solinstrålning medan det var för fuktigt i luften ute. Nästa steg är om tid ges att bygga ett stängt system där ventilation inte sker, utan enbart värmeväxling mellan luftsolfångaren och utrymmet som ska blir torrare. Som mest gav solfångaren 75m3/h och en temperatur om mer än +60 grader. Inluften brändes.B brfbo skrev:Erica Blom har forskat om och visat på hur dåligt många mögelmedel fungerar, läsvärt,
(och jag har en Högskole examen med filkand)
Vad säger ni här?
Redigerat:
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 167 inlägg
Jag kommer inte att svara på fler av dina inlägg då du inte kan lägga den kaxiga och nedvärderande attityden på hyllan. Se dig som segrare eller vad du vill men jag lägger inte tid på nonsens-akademiker som inte orkar annat än att smutskasta.A Aunty skrev:du har ju inte styrkt ett ända vad dina åsikter utan du refererar ju till dig själv som är någon form av wikipedia-forskare, varför är det bara andra som måste länka till forskning?
täta bjälklaget
Okej vi börjar om, jag är genuint intresserad.Forskande Fukttekniker skrev:
tar första punkten först.
täta bjälklaget
hur menar du att ventilation ska hjälpa kallvinden i detta scenario?
Är det något jag missar så är jag självklart intresserad.
Redigerat:
Fråga:
Om man nu aldrig ska ventilera en kall vind ...
Då borde ju företaget Trygghetsvakten kunna bli stämda för vilseledande reklam samt alla som köper produkten "vind start" få mögelproblem eller?
Ur mitt lekmanna perspektiv så:
Att man inte rakt av ska ventilera en vind måste ju bero på hur den absoluta fuktigheten ute förhåller sig till absoluta fuktigheten på vinden, SAMT vad den relativa fuktigheten vid köldbryggor blir.
Första delen gör att det ofta blir väldigt svårt att få till lägen då ventilationen kan hjälpa under vintern. Och ofta så kan det dessutom tillföra mera fukt. (de gånger den absoluta fuktigheten är större ute än på vinden.)
Den andra delen minskar tillfällena ytterligare då det pga temperatur på luften man tar in, kyler ned och höjer den relativa fuktigheten där det blir nedkylt till nivåer där mögel kan trivas.
Men det ger ju då omvänt även samma sak att vid vissa tillfällen är det fördelaktigt att ventilera en vind.
Det är då den absoluta fuktigheten på vinden överstiger den absoluta fuktigheten ute (ju större differens ju bättre) samt att den relativa fuktigheten pga differans i temperatur mellan ute och vind inte medför för hög relativ fuktighet vid köldbryggor på vinden då ute luften kommer in, tex via takfot.
Eller??
( Det är ju detta som Trygghetsvakten vind säger sig göra )
Då borde ju företaget Trygghetsvakten kunna bli stämda för vilseledande reklam samt alla som köper produkten "vind start" få mögelproblem eller?
Att man inte rakt av ska ventilera en vind måste ju bero på hur den absoluta fuktigheten ute förhåller sig till absoluta fuktigheten på vinden, SAMT vad den relativa fuktigheten vid köldbryggor blir.
Första delen gör att det ofta blir väldigt svårt att få till lägen då ventilationen kan hjälpa under vintern. Och ofta så kan det dessutom tillföra mera fukt. (de gånger den absoluta fuktigheten är större ute än på vinden.)
Den andra delen minskar tillfällena ytterligare då det pga temperatur på luften man tar in, kyler ned och höjer den relativa fuktigheten där det blir nedkylt till nivåer där mögel kan trivas.
Men det ger ju då omvänt även samma sak att vid vissa tillfällen är det fördelaktigt att ventilera en vind.
Det är då den absoluta fuktigheten på vinden överstiger den absoluta fuktigheten ute (ju större differens ju bättre) samt att den relativa fuktigheten pga differans i temperatur mellan ute och vind inte medför för hög relativ fuktighet vid köldbryggor på vinden då ute luften kommer in, tex via takfot.
Eller??
Jag tänker förenklat såhär, om man tillför uppvärmd luft från solluftsfångaren på ena gaveln av vinden och sen har en utluftsventil som sitter på andra gaveln,Forskande Fukttekniker skrev:
Det är intressant med luftsolfångare. Jag byggde ihop en större sådan 2004 för att testa om den kunde ge bättre miljö i källare och på vind. Det föll inte så väl ut då det växte mögel i luftsolfångaren under höst och vinter. När den sedan snurrade igång så luktade det mögel lång väg i den inventilerade luften. Synligt mögel fanns inne i luftsolfångaren. Den blåste in värme samt också fukt i källaren som visserligen blev varmare, men också rejält fuktigare. På vinden gav den inte så mycket resultat då den vissa dagar snurrade igång av låg solinstrålning medan det var för fuktigt i luften ute. Nästa steg är om tid ges att bygga ett stängt system där ventilation inte sker, utan enbart värmeväxling mellan luftsolfångaren och utrymmet som ska blir torrare. Som mest gav solfångaren 75m3/h och en temperatur om mer än +60 grader. Inluften brändes.Det var under augusti månad. Under höst och vinter föll temperaturvärdena väsentligen. En luftsolfångare tar inte bort fukten i uteluften utan värmer enbart upp densamma. Missuppfattning om detta har skett på vissa forum där man jämfört luftsolfångare med reella avfuktare. Motsvarigheten till att ha en luftsolfångare i ett stängt system kan vara ett vindsfönster som släpper in solvärmen.
så borde ju den varma luften som förs in, ta med och binda upp fukt från vinden och ta med sig den ut genom utventilen.
är det feltänkt?
trygghetsvakten arbetar inte bara men ventilation utan har flera koncept som att tillföra värme, styrd ventilation etcM MrDizzy skrev:Fråga:
Eller??
allt ovan förbrukar energi och då är det inte längre en kallvind
vi diskuterar kallvindar, du kan välja att bygga bort det med olika system. ibland räcker det att tillföra värme men som sagt då är det ingen kallvind