Hej!
Upptäckte här i veckan att det är vitt/ljusgrönt mögel på innertakets råspånt på kallvinden på mitt fritidshus. Det är nytt, kollade senast för en dryg månad sedan, men ganska mycket: nästan hälften av takets yta är synligt angripet.
Har även lite kartonger med friluftsprylar, böcker osv där uppe, det mesta verkar inte vara angripet (men imorn kommer dagen när jag tänkt ta ner allt som står där och undersöka noggrannare utomhus).
Detta går ju inte på försäkringen, och Anticimex tar 8500kr bara för besiktning och rådgivning. Tar jag det så har jag inga pengar kvar till sanering, så nu sitter paniken i halsgropen.... Så jag tar gärna emot kloka råd från alla kunnare här på forumet :)

Vinden har en gallerventil i ena änden och är inte helt tätt nere vid takfoten (en glipa på några millimeter på vissa ställen). Det är en taklucka från bodelen upp till vinden, med inbyggd stege (bild på takluckan). Jag har också ett fläktrör som går från köksfläkten upp genom vinden och sen ut genom vindsväggen på kortsidan, det röret upptäckte jag nu var trasigt nere vid golvet (kanske gnagt av möss eftersom det var muslortar bredvid, bild bifogad). Jag har varit här ganska mycket i huset nu på hösten/vintern, trots att huset nog är anpassat mest för sommarboende.

Jag har tre frågor:
1. Orsak
Orsak till angreppet gissar jag har att göra med att all vattenånga från matlagning strömmat rakt in på vinden i och med hålet i fläktröret, och dessutom bara vanlig utandningsluft osv som stiger upp genom takluckan. Vattnet är avstängt här, så jag tvättar inte händerna i ångande vatten eller har ångande diskbaljor, och jag har ingen blöt tvätt osv som hänger, men jag tänker att det ändå blir en del fukt som strömmar upp. Vad tror ni om den teorin? Kan det vara något annat som också är orsak?

2. Besiktning/sanering
Vad är klokast ekonomiskt? Jag är inte supersugen på att betala 8500 för bara besiktning, samtidigt vill jag sova gott om natten och inte drömma om mögelangrepp som ätit sig långt in i husstommen... Går det att sanera själv utan expertkunskap? Är det lönt att sätta dit luftavfuktare?

3. Grejerna
Hur ska jag tänka kring sakerna som är där? Räcker det att ta ut och kolla över det, packa i nya lådor och sen ställa allt på ett annat torrt ställe?

Tacksam för svar!
Mvh Orolig husägare Lisa

• Träyta med synliga ådringar och textur, detaljnärbild, naturligt material, ljusbrun, knut, möjlig del av möbel eller byggnad.
  • Träyta med tydliga ådringar och årsringar, naturligt mönster, varma nyanser, slät textur.
  • Knutig, brunt trä med tydliga ådringar och textur, skruvhål synligt. Varmt ljus som betonar trämönstret.
  • Träpanel med mönster, möjligen sporadiskt angrepp av träskadande insekter eller svampar, mörk fläck, naturligt material.
  • Ventilationsrör leds genom golv, omgivet av isoleringsmaterial och träkonstruktion, tecken på renovering eller konstruktionsarbete.
  • Inomhus, takvy, enkel lampa, grå takplatta, vit träpanel, snedvinkel, hemmiljö/bekväm atmosfär.
osak är svårt att svara på om du inte vet din RH%, att ha för mycket ventiler gör inte klimatet på vinden bättre då får du in den oftast fuktiga uteluften som inte blir uppvärmd på din kallvind och den kan inte torka ur fukten.
Bästa med riskkonstruktioner är att ha en RH mätare som man kolla av regelbundet. jag har 3 installerade på min vind och larm på telefonen att kolla av dem 1 gång i månaden. ligger man över 75% RH bör man se över en teknisk lösning för att få ner sitt RH%. Själv kör jag Protimeter ble som man skruvar fast det man vill mäta och så kollar man över ibland. sen har jag en kjell och Co pryl som mäter de dagliga med larm, men den mäter bara fukten på vinden inte i träet,
Värmeslinga, fuktstyrd mekanisk ventilation är väll det som sägs fungera, plast från bostadsytan är ju att föredra om det är därifrån fukten kommer. är ventilationen för öppen så kommer en avfuktare att försöka avfukta all uteluft som kommer in och det är lite meningslöst, du vill bara komma under skadliga RH% så påväxt inte kan växa.

Ska man vara och slipa skrapa så ska man veta att man gör det med hälsan som betalning, rätt skydd är dyra saker så bäst är nog att lömna över till proffs.
Du ska inte förfara något på din vind det är inte en förvaringssplats. allt som är kring 20%Rh när det ställs dit kommer att suga upp fukt och allt organiskt du ställer dit i form av papper, kartong och trä kommer bara göra att när uteluften är torrare ska den torka dina saker också innan den torkar konstruktionen, dina saker blir en källa för fukt.

Bilderna du lagt upp är små som attan går inte att se omfattningen, men har du en högre temp så kommer fukten upp till vinden om du har dåligt plast mellan varm och kall vind. även luckan ser något otät ut och varm fuktig luft stiger uppåt och sen kondenserar det på vinden.

kanske svarat på någon av din fråga, men lägg upp mer utzoomade bilder på var möglet är och större bilder så det går se, då kan vi nog se varifrån det kommer och varför det blir som det blir,

• Gilla
CHEMAS och 1 till
  • Laddar…
A
en kallvind skall hanteras enligt följande:

• Stäng all ventilation
  • isolera ovan taket om det är möjligt
  • täta huset
  • skapa undertryck i huset
  • Täta genomföringar upp mot vind och genom tak
  • täta taket

• Gilla
Detailer och 2 till
  • Laddar…
Se till att fixa ventilationen från köksfläkten. Den ska vara tät och vara isolerad hela vägen.
En rejäl ventil på varje gavel behövs.

• Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
A
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Se till att fixa ventilationen från köksfläkten. Den ska vara tät och vara isolerad hela vägen.
En rejäl ventil på varje gavel behövs.
Helt fel,

En kallvind ska absolut inte ventileras framförallt inte på vintern då är det förödande att ventilera vinden.
på sommaren kan man ha ytterst lite ventilation men helst inte bättra att bygga vinden korrekt.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Kompiz och 6 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Helt fel,

En kallvind ska absolut inte ventileras framförallt inte på vintern då är det förödande att ventilera vinden.
på sommaren kan man ha ytterst lite ventilation men helst inte bättra att bygga vinden korrekt.
Ja, men om man enbart går på detta råd och tätar ventilerna men inte åtgärdar fuktupptag från bostadsplanet så förvärrar man väl ändå eventuella problem man har?

• Gilla
Kompiz och 1 till
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
Ja, men om man enbart går på detta råd och tätar ventilerna men inte åtgärdar fuktupptag från bostadsplanet så förvärrar man väl ändå eventuella problem man har?
Nu skriver Aunty uttryckligen om att
"Täta genomföringar upp mot vind och genom tak"

• Gilla
Detailer
  • Laddar…
Oj vad små bilderna blev, tack Pjappen för att du uppmärksammade. Här kommer förhoppningsvis bättre.

Tack för svar alla, verkar som att jag kanske borde göra den där dyra besiktningen ändå...? Känns surt bara att rådet jag får då kommer jag förmodligen inte ha råd att följa....

/Lisa

• Träyta med årsringar och några små prickar; varmt belysning; liten spik nederst; detaljerad, naturlig textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplankor med tydlig ådring och spår av grönt mögel eller alger.
    Skapa konto
  • Trägolv med spridda gröna partiklar, möjligen växtmaterial eller smuts, med tydliga ådringar och skuggor.
    Skapa konto
  • Närbild på trästruktur med ådring och knutar, varmtonat, något suddig förgrund, textur synlig.
    Skapa konto
  • Blå panel fastsatt i tak, vita lister, smutsiga märken, optisk snedvinkel, inomhusmiljö, nedsolkat.
    Skapa konto
  • Flexibel ventilationsslang ansluten till tak, omgiven av isoleringsmaterial, trä och kartong. Delvis upplyst, konstruktion.
    Skapa konto
Ditt första antagande är med största sannolikhet rätt. Varm luft/ånga från spisfläkten ger kondens och mögel. Laga detta i första hand. Ventilera sedan vinden ordentligt några dagar. Då kommer det nog bli bättre. Dock kommer nog inte befintliga möglet försvinna förrän till våren/sommaren.
Hjälper inte detta så har du antingen för bra, eller för dålig ventilation.
Ta inte dit någon dyr besiktningsman.

• Gilla
Kompiz och 11 till
  • Laddar…
Så ett uppenbart jätteproblem finns på fotona och du funderar på att göda anticimex?

Här får du samma svar, men jag tar bara 3000kr (du kan swisha direkt) ;)

1)
Laga köksfläktsröret.
Och kanske isolera det för att slippa kondens i .

2)
Ta bort alla lådor, dom kommer mögla någon vinter oavsett.

3)
Håll vinden under uppsikt.
Tvätta/slipa en bräda som du markerar med datum och se om det växer mer på den.
Kanske en fuktmätare eller två.

Antagligen är problemet löst med det.
Är det inte det får du köra lite undertryck i huset och kanske trygghetsvakten om du mår bättre av det.

• Gilla
Fartland och 7 till
  • Laddar…
A
L LoTiX skrev:
egentligen spelar det ingen roll.
För den kalla luften kan inte bära någon som helst extra fint så ventilation har ingen som helst möjlighet att torka ut någon fukt.

• Gilla
S.Lidén och 2 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Så ett uppenbart jätteproblem finns på fotona och du funderar på att göda anticimex?

Här får du samma svar, men jag tar bara 3000kr (du kan swisha direkt)

1)
Laga köksfläktsröret.
Och kanske isolera det för att slippa kondens i .

2)
Ta bort alla lådor, dom kommer mögla någon vinter oavsett.

3)
Håll vinden under uppsikt.
Tvätta/slipa en bräda som du markerar med datum och se om det växer mer på den.
Kanske en fuktmätare eller två.

Antagligen är problemet löst med det.
Är det inte det får du köra lite undertryck i huset och kanske trygghetsvakten om du mår bättre av det.

Haha, du om jag hade 3000 så hade jag fan swishat! :)
Ja, jag var inne på samma, att prova sanera en bräda, och kanske 1x1m på ett annat ställe, och sen se vad som händer efter ett tag. Det är nog inte dumt.
Tack för svar!

A
lunnabo lunnabo skrev:
Nu skriver Aunty uttryckligen om att
"Täta genomföringar upp mot vind och genom tak"
det viktigaste är ju klart som du säger att åtgärda problemet istället för att sätta plåster på såret.

men ventilation på kallvind är aldrig bra om man inte bor i ett väldigt gammalt oisolerat hus, då fyller ventilationen faktiskt en funktion.

• Gilla
LisaLusa
  • Laddar…
A
L LoTiX skrev:
nä, eftersom ventilationen denna årstiden är så pass kall och har högt rf så den inte kan bara någonsom helst extra fukt.
alltså kan du ventilera hur mycket som helst med uteluft men den kommer inte kunna bära bort någon som helst fukt.

dock kommer den tillför fukt till vinden som kan orsaka ytterligare problem för dig.
framförallt kalla klara nätter då taket blir kallare än vinden på grund av nattutrålning och då kondenserar fukten mot råsponten.

A
A AG A skrev:
Ditt första antagande är med största sannolikhet rätt. Varm luft/ånga från spisfläkten ger kondens och mögel. Laga detta i första hand. Ventilera sedan vinden ordentligt några dagar. Då kommer det nog bli bättre. Dock kommer nog inte befintliga möglet försvinna förrän till våren/sommaren.
Hjälper inte detta så har du antingen för bra, eller för dålig ventilation.
Ta inte dit någon dyr besiktningsman.
absolut inte ventilera ordentligt, och man ska som sagt inte ha någon ventilation alls på en kall vind.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.