49 651 läst ·
106 svar
50k läst
106 svar
Mögel p.g.a. avstängd FTX
Tack för tipsG Gårsomregelbra skrev:Jag var lite seg med igångsättningen i samband med installation av FTX. Det gick in några veckor på höst-och-kondensmånaderna innan uppstart. I vissa rörsektioner blev det rejält med vatten. Och de där skarvarna med skruvar är inte täta på något vis.
Om det varit hos mig hade jag velat gräva lite i isoleringen och få ett hum om hur fuktigt det är i isolering/innertak vid skarvarna.
Har agg och rördragning på kallvinden bör tilläggas.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Roterande värmeväxlare som Heru har ingen kondensavrinning och behöver heller ingen (om de fungerar och är igång)A Added skrev:Det är nog ingen fara. Shit happens, du behöver inte vara så hård mot dig själv.
Jag hade mitt FTX-aggregat avstängt under ca. 1,5 månad när jag rev ut hela köket+väggarna och golvet. Det blev även tämligen fuktigt hos mig. Jag körde igång en avfuktare efter ca. 3 veckor. Det fungerade finfint. Jag tror inte ni behöver vara oroliga för bestående fuktskador. Låt det torka ur.
vad gäller kondensvattnet i aggregatet så kolla att kondensavrinningen fungerar som det ska. Jag hade problem med det efter att mitt aggregat hade varit avstängt ett tag. Aggregatet tog in luften genom kondensavrinningen (baksug) så att vattnet pressades tillbaka och inte kunde ringa ned. Häll lite vatten i kondensavrinningen om så är fallet.
Lycka till!
Däremot de utan roterande värmeväxlare behöver kondensavrinning ( tex motströms eller korsvärmeväxlare), mitt sådant aggregat skulle ha en böj på slangen så att den fungerade som ett vattenlås, när det var vatten i vattenlåset så kunde inte luft passera i slangen.
Klicka här för att svara