Y YuGi skrev:
Testa att gnugga outspädd Klorin med trasa eller svamp. Om det inte ger sig ganska fort, blöt ner små papperstussar med Klorin och låt dem sitta över natten. Har funkat bra på svartmögel i silikonfog i mitt badrum.
Tack, ska testa detta!

T TheGame skrev:
Vad är växlarens uppgift, att återvinna värmen. När behövs det, när det är kallt.
Vad händer på svinkalla vintern -20 grader med fläktar i fullblås men växlarens står still?
Det blir en frysbox av alltihopa. (Egna erfarenheter)
Inte alls säker på detta. Sån fart är det normalt på frånluften att den värmer upp FTX lådan.

Värre är det om fläkten för frånluften står stilla.
Då pyser luft ut genom frånluftskanalerna, precis som i ett hus utan FTX. Och möter FTX-lådan med iskallt innehåll.
Det blir förmodligen väldigt lokalt snöfall i lådan, som smälter till vatten.

• Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Å Åbyfor skrev:
Inte helt säker om det funkar men ni kan även prova att rotera rotorn så att magneten/skruven som sitter på rotorn hamnar precis framför givaren, då får styret signal och en del styrkort nöjer sig med att ha konstant signal på ingången till rotor på styrkortet. I det fallet startar aggregatet och går köra men då utan rotor (alltså återvinning), det blir mycket dyrare att köra aggregatet då för att det värmer luften med bara el. I detta fallet kan ni ha ventilation till ni får tag i en reparatör. Detta kan också vara värt att testa...
Tack!

H Hybro skrev:
Inte alls säker på detta. Sån fart är det normalt på frånluften att den värmer upp FTX lådan.

Då pyser luft ut genom frånluftskanalerna, precis som i ett hus utan FTX. Och möter FTX-lådan med iskallt innehåll.
Ja 5 liter vatten har vi torkat upp från FTX-lådan, svårt att få upp allt men kanske lättare då vi lyfter upp allt, tänkte göra det ikväll.

Cheesen Cheesen skrev:
Det är ju vinter så om ni har en köksfläkt som drar ut luft så kan ni låta den stå på en dag så kommer luftväxllingen att ske ordentligt i huset och luftfuktigheten sjunker.
Våran frånluftsfläkt i FTX:en pajade i förra veckan och det är otroligt så snabbt det går att få en tråkig fuktig inomhusmiljö. i moderna täta hus så är den mekaniska ventilationen oerhört viktig.

Kolla remmen den är inte svår att byta, är den 8 år så börjar livslängden vara uppnådd.
Tack, bra tips

H Hybro skrev:

Du vet alla lever inte I skåna med plusgrader på vintern ;)
Det blir tom lite isigt i frånluftsfläkten fack när allt fungerar som det ska

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Maria B Maria B skrev:
Senaste veckorna har vi fått mögel runt altandörren (gummilisten) och på tröskeln. Det har varit helt blött på handtaget också varje morgon då jag öppnat för att vädra. Även ytterdörrens handtag har varit helt blött.
Min man har försökt lugna mig att det beror på kylan men nu bad jag honom kolla FTX:en och den var avstängd! Vi har inte stängt av den men batteriet i fjärrkontrollen var slut, men det kan väl inte göra att den stängs av?
Nu då vi satte igång den igen så fick vi efter en liten stund larm "rotor av", så vi fick starta om den igen.
Mycket tacksam om någon kan svara på mina funderingar.
1) Är det något fel på FTX:en eftersom den stänger av sig själv så att vi bör ta hit en reparatör?
2) Kan det ha blivit fuktskador på vårt hus? Bör jag kolla upp det på något sätt?
3) Hur får jag bort möglet som sitter runt gummiolisterna på altandörren? Det går inte att torka av med vanligt rengöringsmedel.
Hej, Vilket fabrikat och modell av FTX är det?

H Hybro skrev:
Köp en enkel hygrometer/termometer på Clas eller Biltema. Kostar nån hundring.

Då kan ni mäts luftfuktigheten inne.

Min ligger stadigt på 18%

Eran är förmodligen mycket högre.
Gissningsvis 80 - 90 %. Då fukt fäller ut. Främst i FTX i o m att rotorn inte går.
Fukt från bl bad och främst dusch.

Jag skulle nog köra en avfuktare, till FTX kommer igång.

Se sen till att få FTX ordentligt injusterad vid.

Oftast vill man ha ett lågt undertryck i huset, så att inte fukt tränger in i väggarna. Mindre risk med nyare hus, som har tätskikt.

Visst känns det kallt ut inte i huset, med hög fuktnivån?
Undertryck? Menar du inte övertryck för att förhindra att fukt letar sig in genom väggarna?

Maria B Maria B skrev:
Senaste veckorna har vi fått mögel runt altandörren (gummilisten) och på tröskeln. Det har varit helt blött på handtaget också varje morgon då jag öppnat för att vädra. Även ytterdörrens handtag har varit helt blött.
Min man har försökt lugna mig att det beror på kylan men nu bad jag honom kolla FTX:en och den var avstängd! Vi har inte stängt av den men batteriet i fjärrkontrollen var slut, men det kan väl inte göra att den stängs av?
Nu då vi satte igång den igen så fick vi efter en liten stund larm "rotor av", så vi fick starta om den igen.
Mycket tacksam om någon kan svara på mina funderingar.
1) Är det något fel på FTX:en eftersom den stänger av sig själv så att vi bör ta hit en reparatör?
2) Kan det ha blivit fuktskador på vårt hus? Bör jag kolla upp det på något sätt?
3) Hur får jag bort möglet som sitter runt gummiolisterna på altandörren? Det går inte att torka av med vanligt rengöringsmedel.
Klorin använder man i båtsammanhang för att ta bort mögel. Funkar bra även för textilier, man börjar med mildare lösning och ökar styrkan tills möglet försvinner. Om man har tur så förvinner möglet innan tyget försvinner också. Gummi kan ta stryk - silikonstift för bilgummilistor återställer åtminstone något.

• Gilla
Maria B
  • Laddar…
Maria B Maria B skrev:
Tack! Vi får nog ta hit nån som byter drivremmen ( om det är den som är sönder), behöver de justera ventilationen också då? Det har inte varit kallt i huset, vi har termostaterna på 24 grader så den temperaturen har det ändå varit. Jag är arg på mig själv som inte fattat att nåt var seriöst fel då vi haft så mycket fukt runt dörrar och fönster... Jag hoppas få igång FTX: en de närmaste dagarna, bör jag köpa en avfuktare ändå?
Det är nog ingen fara. Shit happens, du behöver inte vara så hård mot dig själv.
Jag hade mitt FTX-aggregat avstängt under ca. 1,5 månad när jag rev ut hela köket+väggarna och golvet. Det blev även tämligen fuktigt hos mig. Jag körde igång en avfuktare efter ca. 3 veckor. Det fungerade finfint. Jag tror inte ni behöver vara oroliga för bestående fuktskador. Låt det torka ur.

vad gäller kondensvattnet i aggregatet så kolla att kondensavrinningen fungerar som det ska. Jag hade problem med det efter att mitt aggregat hade varit avstängt ett tag. Aggregatet tog in luften genom kondensavrinningen (baksug) så att vattnet pressades tillbaka och inte kunde ringa ned. Häll lite vatten i kondensavrinningen om så är fallet.

Lycka till!

• Gilla
Maria B
  • Laddar…
E ettan47 skrev:
Undertryck? Menar du inte övertryck för att förhindra att fukt letar sig in genom väggarna?
Du ska alltid ha undertryck, blir det övertryck så trycks fukten i huset ut i väggarna, allt ruttnar och huset rasar (i extrema fall). Man får aldrig täppa till frånluftsventilerna.

E ettan47 skrev:
undertryck är det som gäller, övertryck i vissa fall med radon m.m Det blir för långt att förklara allt, men så är det i alla fall.

• Gilla
RolfH och 1 till
  • Laddar…
E ettan47 skrev:
Det handlar inte om att hindra uteluftens tillträde med funkt.

Utan om den fukt som finns inne i en bebodd bosta ska inte kunna tränga in i väggarna. Därav undertryck. Något lägre tryck inne i huset än vad som är på utsidan, är det vanligaste

• Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
A Added skrev:
Det är nog ingen fara. Shit happens, du behöver inte vara så hård mot dig själv.
Jag hade mitt FTX-aggregat avstängt under ca. 1,5 månad när jag rev ut hela köket+väggarna och golvet. Det blev även tämligen fuktigt hos mig. Jag körde igång en avfuktare efter ca. 3 veckor. Det fungerade finfint. Jag tror inte ni behöver vara oroliga för bestående fuktskador. Låt det torka ur.

vad gäller kondensvattnet i aggregatet så kolla att kondensavrinningen fungerar som det ska. Jag hade problem med det efter att mitt aggregat hade varit avstängt ett tag. Aggregatet tog in luften genom kondensavrinningen (baksug) så att vattnet pressades tillbaka och inte kunde ringa ned. Häll lite vatten i kondensavrinningen om så är fallet.

Lycka till!
Tack snälla!
A Added skrev:

Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.