49 657 läst ·
106 svar
50k läst
106 svar
Mögel p.g.a. avstängd FTX
Kan ju vara bra att kolla luftflöden in och ut ur FTX.
Och vilket tryck det är i huset i förhållande till uteatmosfären.
Ett svagt undertryck kan vara bra, så att inte fukt vandrar ut i husets väggar, tak e t c.
En ventillationstekniker bör veta vad
som gäller för olika hustyper.
Och så ska det vara en viss luftväxling.
Den kan vara beroende på hur många som normalt vistas i huset.
Vid onödigt stor luftväxling, så upplevs huset som kallt, trots att innetermometern visar nåt annat.
Visst ändras luftfödena och tryck om t ex köksfläkten körs, om det eldas i en eldstad som tar luft inifrpn bostaden
o s v.
Men man tänker över tid. Typ flera dagar, kanske månader.
Ser ingen anledning att knalla runt och mäta vid varje tillufts- och frånluftsstos, såvida dessa blivit injusterade vid nybygget eller komplettering.
Det handlar mer om vad som kommer in i huset från FTX och vad som leds ut vid samma FTX.
Det är ju typ summaflödena till och från bostaden.
Har labbat en hel del med min HERU.
Då avser jag fläkthastigheterna. Vilka blir olika för varje anläggning o hus.
(Bara för att väcka tankarna, så påstår jag att luften i stort sett står stilla vid luftrörens insida och max flöde i centrum.)
Nu tror jag att en ventillationstekniker mäter vid samtliga luftstoser i ett hus.
Pust va jobbigt.
- Ursäkta all skrivande, men hoppas det väcker tankar. Inte alls oro.
Dock rätt säker på att de är mycket få husägare som har en aning om hur det står till i egna huset.
Fråga grannen t ex ...
Och vilket tryck det är i huset i förhållande till uteatmosfären.
Ett svagt undertryck kan vara bra, så att inte fukt vandrar ut i husets väggar, tak e t c.
En ventillationstekniker bör veta vad
som gäller för olika hustyper.
Och så ska det vara en viss luftväxling.
Den kan vara beroende på hur många som normalt vistas i huset.
Vid onödigt stor luftväxling, så upplevs huset som kallt, trots att innetermometern visar nåt annat.
Visst ändras luftfödena och tryck om t ex köksfläkten körs, om det eldas i en eldstad som tar luft inifrpn bostaden
o s v.
Men man tänker över tid. Typ flera dagar, kanske månader.
Ser ingen anledning att knalla runt och mäta vid varje tillufts- och frånluftsstos, såvida dessa blivit injusterade vid nybygget eller komplettering.
Det handlar mer om vad som kommer in i huset från FTX och vad som leds ut vid samma FTX.
Det är ju typ summaflödena till och från bostaden.
Har labbat en hel del med min HERU.
Då avser jag fläkthastigheterna. Vilka blir olika för varje anläggning o hus.
(Bara för att väcka tankarna, så påstår jag att luften i stort sett står stilla vid luftrörens insida och max flöde i centrum.)
Nu tror jag att en ventillationstekniker mäter vid samtliga luftstoser i ett hus.
Pust va jobbigt.
- Ursäkta all skrivande, men hoppas det väcker tankar. Inte alls oro.
Dock rätt säker på att de är mycket få husägare som har en aning om hur det står till i egna huset.
Fråga grannen t ex ...
Redigerat:
Maria B skrev:
Senaste veckorna har vi fått mögel runt altandörren (gummilisten) och på tröskeln. Det har varit helt blött på handtaget också varje morgon då jag öppnat för att vädra. Även ytterdörrens handtag har varit helt blött.
Min man har försökt lugna mig att det beror på kylan men nu bad jag honom kolla FTX:en och den var avstängd! Vi har inte stängt av den men batteriet i fjärrkontrollen var slut, men det kan väl inte göra att den stängs av?
Nu då vi satte igång den igen så fick vi efter en liten stund larm "rotor av", så vi fick starta om den igen.
Mycket tacksam om någon kan svara på mina funderingar.
1) Är det något fel på FTX:en eftersom den stänger av sig själv så att vi bör ta hit en reparatör?
2) Kan det ha blivit fuktskador på vårt hus? Bör jag kolla upp det på något sätt?
3) Hur får jag bort möglet som sitter runt gummiolisterna på altandörren? Det går inte att torka av med vanligt rengöringsmedel.
svar på frågan blir att för att få bort fukten i inomhus luften måste man kolla upp med en elektriker varför ventagregatet stannar
Det krävs också en avfuktar aggregat som skall hjälpa till att avfukta inomhus luften
Möglet som är synligt kan vara det lilla det kan finnas betydligt mer som är dolt
Gummilister går inte att höra rena utan måste bytas
Enligt min kunskap ser jag att det är bråttom för er att få ordning på fukten i inomhus luften
LEnnart
Till vårt aggregat (Nordic S4) fanns det ett underhållsschema, som jag utvecklat lite fritt. Lite frågetecken, då det inte är självklart vad de menar..:
Två gånger om året:
Byt två filter
Kontrollera packningar. På dörren. Under filtren. På fläktmodulerna. På rotormodulen.
Rengör ventiler, tilluft frånluft.
Rengör drivrem med t-röd
Nollställ mätaren
Var tredje år:
Inspektera fläktar (rengör vid behov).
Kontrollera renhet ytor återvinnare.
Tätningslist ligger an mot växlare.
Kontrollera packningar/tätning på dörren, under filtret (filterlucka?), på fläktmodulen (?) och rotormodulen (vita under, över och bak sidorna?) är hela. (höger fläktlucka)
Drivrem till rotor hel. Ej för slak.
Kontrollera borstlister hela och ligger an mot rotor. Om slitna, går att flytta närmare.
Två gånger om året:
Byt två filter
Kontrollera packningar. På dörren. Under filtren. På fläktmodulerna. På rotormodulen.
Rengör ventiler, tilluft frånluft.
Rengör drivrem med t-röd
Nollställ mätaren
Var tredje år:
Inspektera fläktar (rengör vid behov).
Kontrollera renhet ytor återvinnare.
Tätningslist ligger an mot växlare.
Kontrollera packningar/tätning på dörren, under filtret (filterlucka?), på fläktmodulen (?) och rotormodulen (vita under, över och bak sidorna?) är hela. (höger fläktlucka)
Drivrem till rotor hel. Ej för slak.
Kontrollera borstlister hela och ligger an mot rotor. Om slitna, går att flytta närmare.
Produkter som diskuteras: "Tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
TS. Hyr eller låna avfuktare en eller flera av nåt slag.
Byggfirmor som pysslar med bl a vattenskador har troligen sådana.
Kolla vattenmätare med allt vatten avstängt över natten. Typ utan toaspolning.
Den ska visa samma både före och efter. Detta för att kontrollera vattensystemets täthet.
Detta för att utesluta läckage i t ex trossbotten eller annat.
Byggfirmor som pysslar med bl a vattenskador har troligen sådana.
Kolla vattenmätare med allt vatten avstängt över natten. Typ utan toaspolning.
Den ska visa samma både före och efter. Detta för att kontrollera vattensystemets täthet.
Detta för att utesluta läckage i t ex trossbotten eller annat.
Redigerat:
Min HERU 100 har 1400 rpm på inluft och 1560 rpm på frånluft just nu.
Båda högre varma halvan av året.
Det indikerar väl att det råder ett viss undertryck i kåken.
Men beroende på krökar, rörlängder, luftdon mm, så går det inte att med härledning av varvtalen bestämma respektive flöde eller tryck i kåken.
Båda högre varma halvan av året.
Det indikerar väl att det råder ett viss undertryck i kåken.
Men beroende på krökar, rörlängder, luftdon mm, så går det inte att med härledning av varvtalen bestämma respektive flöde eller tryck i kåken.
Hos oss var det motorn till vöxlaren som lagt avMaria B skrev:
Senaste veckorna har vi fått mögel runt altandörren (gummilisten) och på tröskeln. Det har varit helt blött på handtaget också varje morgon då jag öppnat för att vädra. Även ytterdörrens handtag har varit helt blött.
Min man har försökt lugna mig att det beror på kylan men nu bad jag honom kolla FTX:en och den var avstängd! Vi har inte stängt av den men batteriet i fjärrkontrollen var slut, men det kan väl inte göra att den stängs av?
Nu då vi satte igång den igen så fick vi efter en liten stund larm "rotor av", så vi fick starta om den igen.
Mycket tacksam om någon kan svara på mina funderingar.
1) Är det något fel på FTX:en eftersom den stänger av sig själv så att vi bör ta hit en reparatör?
2) Kan det ha blivit fuktskador på vårt hus? Bör jag kolla upp det på något sätt?
3) Hur får jag bort möglet som sitter runt gummiolisterna på altandörren? Det går inte att torka av med vanligt rengöringsmedel.
Pga för hög relativ fuktighet inomhus får man kondens på alla kalla ytor. Luftens fuktinnehåll beror på avgiven fukt i huset t.ex torkning av kläder, mycket duschning mm. Ju högre temperatur i huset ju mer fukt kan bindas i luften.
Ökad ventilation eller luftavluftare är lösningen.
Bästa rådet har du redan fått att öppna fönstren och vädra. Kör köksfläkten tills du åtgärdat växlaren.
Roterande värmeväxlare är en ganska komplicerad produkt som inte passar alla. Den säljs också med tvivelaktiga argument som att dränering behövs inte vilket dina problem motbevisar.
Försök hitta en seriös servicefirma som kan hjälpa till. Kolla att suga fast ett toapapper under frånluftsventiler och se om det sitter kvar.
Ökad ventilation eller luftavluftare är lösningen.
Bästa rådet har du redan fått att öppna fönstren och vädra. Kör köksfläkten tills du åtgärdat växlaren.
Roterande värmeväxlare är en ganska komplicerad produkt som inte passar alla. Den säljs också med tvivelaktiga argument som att dränering behövs inte vilket dina problem motbevisar.
Försök hitta en seriös servicefirma som kan hjälpa till. Kolla att suga fast ett toapapper under frånluftsventiler och se om det sitter kvar.
Finns det inte ett renodlat ventilationsläge utan värmeväxling?
Tänker att isf kanske inte agget stänger av sig pga rotorfel iom att rotorn ändå ska stå still om ingen värmeväxling efterfrågas. Så slipper man resetta varje kvart.
Tänker att isf kanske inte agget stänger av sig pga rotorfel iom att rotorn ändå ska stå still om ingen värmeväxling efterfrågas. Så slipper man resetta varje kvart.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Vad är växlarens uppgift, att återvinna värmen. När behövs det, när det är kallt.H HBerggren skrev:
Vad händer på svinkalla vintern -20 grader med fläktar i fullblås men växlarens står still?
Det blir en frysbox av alltihopa. (Egna erfarenheter)
Vattnet i FTX kommer från fukten i frånluften.
Med sådana mängder som ger mögel o annat inne i kåken, så skulle jag noga kolla så du inte har vattenläckage på t ex tappvattnet.
Har du kommunalt vatten, så läs av mätaren innan du lägger dig.
Förbruka inget vatten, d v s spola inget, diska inget o s v.
Läs av mätaren på morgonen. Ska vara samma som första avläsningen.
Kanske läge att kalla in en VVS-firma, som kommer och provtrycker vattensystemets?
Med sådana mängder som ger mögel o annat inne i kåken, så skulle jag noga kolla så du inte har vattenläckage på t ex tappvattnet.
Har du kommunalt vatten, så läs av mätaren innan du lägger dig.
Förbruka inget vatten, d v s spola inget, diska inget o s v.
Läs av mätaren på morgonen. Ska vara samma som första avläsningen.
Kanske läge att kalla in en VVS-firma, som kommer och provtrycker vattensystemets?
Vi har bara bytt filter, inget annat. Får kolla upp vilket underhåll man ska göra på vår modell, tack!N nmeden skrev:Till vårt aggregat (Nordic S4) fanns det ett underhållsschema, som jag utvecklat lite fritt. Lite frågetecken, då det inte är självklart vad de menar..:
Två gånger om året:
Byt två filter
Kontrollera packningar. På dörren. Under filtren. På fläktmodulerna. På rotormodulen.
Rengör ventiler, tilluft frånluft.
Rengör drivrem med t-röd
Nollställ mätaren
Var tredje år:
Inspektera fläktar (rengör vid behov).
Kontrollera renhet ytor återvinnare.
Tätningslist ligger an mot växlare.
Kontrollera packningar/tätning på dörren, under filtret (filterlucka?), på fläktmodulen (?) och rotormodulen (vita under, över och bak sidorna?) är hela. (höger fläktlucka)
Drivrem till rotor hel. Ej för slak.
Kontrollera borstlister hela och ligger an mot rotor. Om slitna, går att flytta närmare.
Tack, ska kolla dettaH Håkan 1 skrev:Om rotorn larmar att den stannar så kolla först så remmen är hel. Det andra kan vara att det bildas beläggning mellan släplisten och metallen runt rotorn, ta ett stearinljus och gnid mellan list och metall. Om det är en borst runt rotorn, kolla om den inte tar emot någonstans. Skall ligga an lätt så man kan snurra växlaren lätt. Eller så kan det blivit något fel på drivmotor, styr och kontakta då leverantören //Håkan.