Det lär nog falla på dåligt underhåll ändå. Sådär har det nog sett ut runt ventilen ett tag antar jag. Det hade nog varit på sin plats att skrapa, måla och täta där långt tidigare.....

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Sedär. Där kom den. Det ser onekligen murket ut. Men är det en vägg det normalt regnar på. Tänker att det kan vara en dålig rörgenomföring som inte tål regn så bra, som är orsaken till skadan. Någon onormal mögelmängd ser i alla fall inte jag.
Nej, det är väldigt lite mögel. Byggmax svart papper (vindduk) har gått sönder. Väggen hade inte någon luftspalt heller. Många hus byggs så, och det verkar inte vara helt fel. Jag funderar på hur man ska stänga den nu. Ska jag använda vindduk eller inte? Kanske inte fästa den direkt på reglarna, utan i stället på insidan så att den inte ligger tätt mot ytterpanelen?

Hur ser den där ventilen ut, det är inte så att det läcker fuktig luft mellan röret och ventilgallret, som då kommer in i väggen? Det ser lite ut som bara ett galler som är spikat över rörutblåset. Det borde väl vara en krage på röret som hindrar luft från att läcka ut i sidled från röret?

• Gilla
Biaz.loppan
  • Laddar…
Galler/nät i utlopp kan vara en ganska avsevärd hinder med mer eller mindre stor trycksskillnad mellan sidorna och är röret till gallret inte exemplariskt tät utan det finns springa/fals även av minimal storlek innan det är utanför ytterväggen så kan det trycka ut mycket fuktig varm luft in i väggen över tiden och sedan inne i väggen kondensera mot det som är kallast - fasaden, men bakifrån och rötan startar så småningom.

Det är sådana här smågrejor och detaljer som kan bli dyra reparationer och renoveringar senare.

För det första ska alltid frånluft gå lodrätt, alltså upp till en ventilationsstos på taket. Utblås i ytterväggen är helt fel.Dessutom, så fort fläkten stannar, så blir det tilluft, vilket går ut i övriga huset till en frånluftkanal. För det andra behövs ingen luftspalt när det är lockpanel, den luftas under locken och för det tredje är vattenbaserad fasadfärg den absolut bästa om man gör på rätt sätt med en oljebaserad grundfärg

Visst är det så men det finns ändå tiotusentals dylika fläktar ut från badrum på en vägg. De gör nog mer nytta än onytta iallafall.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Visst är det så men det finns ändå tiotusentals dylika fläktar ut från badrum på en vägg. De gör nog mer nytta än onytta iallafall.
Ja, visst gör de nytta så länge de går, men som synes så förstör de ytterväggen på utsidan. Det borde åtminstone finnas ett rör på utsidan med böj uppåt.
Det har ju inte gått att få byggnadslov med den lösningen sedan 40-talet, utan förekommer när amatörer har byggt en toalett eller liknande i t.ex. en klädkammare. Sen tror jag inte det finns 10000 sådana.

Jag tycker det sitter en typ PAX fläkt på väggen i de flesta badrum man är in i på landsbygden. Moderna nybyggda hus blir såklart en annan femma.......

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.