Farstatjej90
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I grund och botten är detta föreningens ansvar och inte ditt som bostadsrättshavare. Det är normalupplägget för bostadsrättslägenheter och deras ventilation. Du kan kolla i stadgarna hur uppdelningen är i din förening.

Sen i praktiken så kan du får föreningens uppdrag att genomföra visst underhåll.

Men nog ska spaltventilen vid radiatorn vara där. Och det ska finnas ett bläck så du kan reglera hur mycket luft som släppa in. Den kalla luften ska värmas av radiatorn är tanken.
TS skrev att det är byggt fasad utanpå. Det finns ingen kommunikation med utsidan.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
TS skrev att det är byggt fasad utanpå. Det finns ingen kommunikation med utsidan.
Det kan finnas kanaler innanför fasaden

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kan finnas kanaler innanför fasaden
Man borde ju kunna peta runt lite med nåt och känna/se om det finns några kanaler eller inte tycker man.

Man borde ju kunna peta runt lite med nåt och känna/se om det finns några kanaler eller inte tycker man.
Det går inte att upptäcka inifrån ifall det finns några gömda kanaler

Farstatjej90
G gwendel skrev:
Det går inte att upptäcka inifrån ifall det finns några gömda kanaler
Varför inte det?

Varför inte det?
Jag kan inte se det inifrån, och har försökt känna efter och har inte upptäckt något på det viset heller

Farstatjej90
G gwendel skrev:
Jag kan inte se det inifrån, och har försökt känna efter och har inte upptäckt något på det viset heller
Hur har du känt? Om du tar en stadig ståltråd och böjer till och du inte hittar några hål efter ett tag så kan man väl säga att det inte finns? Så stor yta är det inte att söka av....

Hur har du känt? Om du tar en stadig ståltråd och böjer till och du inte hittar några hål efter ett tag så kan man väl säga att det inte finns? Så stor yta är det inte att söka av....
Onödigt med sådan nedlåtande kommentar. Förstår inte vart du vill komma med din fråga.

Min fråga från börjar var hur jag bör bäst göra för att ordna ventilen. Fogskum eller isolering och ångspärr, eller något annat sätt.

J
Om man vill vara pragmatisk, så kommer det ju bevisligen en bra luftström genom ventilen, varifrån luften kommer spelar ju ingen roll, troligen från luftspalten bakom fasaden, så får man ingen respons från föreningen, så hade åtminstone jag satt en invändig bläck/lucka/spaltventil i lagom storlek. De finns ju med utbytbara filter också. Då går det ju även att få till lagom flöde. Att bara täppa till alltihop är ingen bra lösning om man vill undvika att det luktar gammal herre på morgonen 😎
En vacker dag har ni en aktiv styrelse som tar in någon som ska utföra ovk och då blir det bökigt om väggen är full med fogskum.

Redigerat:
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Om man vill vara pragmatisk, så kommer det ju bevisligen en bra luftström genom ventilen, så får man ingen respons från föreningen, så hade åtminstone jag satt en invändig lucka/spaltventil i lagom storlek. De finns ju med utbytbara filter också. Då går det ju även att få till lagom flöde.
Tack! Uppskattar svaret, antar då att täcka igen den igen inte är något särkilt bra alternativ.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Farstatjej90
G gwendel skrev:
Onödigt med sådan nedlåtande kommentar. Förstår inte vart du vill komma med din fråga.

Min fråga från börjar var hur jag bör bäst göra för att ordna ventilen. Fogskum eller isolering och ångspärr, eller något annat sätt.
Nedlåtande? Jag försöker hjälpa dig och du verkar inte intresserad.

Nedlåtande? Jag försöker hjälpa dig och du verkar inte intresserad.
Jovisst är jag intresserad men jag hade ju sagt att jag redan hade sökt själv efter externa kanaler och kunde inte hitta några.
Jag kan meddela att jag senare fick information av styrelsen att den yttersta plåtfasader sitter ovanpå en äldre tegelfasad och att det är den enda formen av ventilationskanal som existerar mellan den gamla och nya fasadskiktet.

Farstatjej90
G gwendel skrev:
Jovisst är jag intresserad men jag hade ju sagt att jag redan hade sökt själv efter externa kanaler och kunde inte hitta några.
Jag kan meddela att jag senare fick information av styrelsen att den yttersta plåtfasader sitter ovanpå en äldre tegelfasad och att det är den enda formen av ventilationskanal som existerar mellan den gamla och nya fasadskiktet.
Är du säker på att det inte finns nån förbindelse utan bara är ett hål i väggen med hel botten så är det väl rimligt att fylla det med nåt.

G gwendel skrev:
En plåtfasad är knappast tät, och om det gamla ventilationshålet inte sattes igen från utsidan så får du tilluft genom fasaden.
Jag hade inte satt igen ventilen, utan skaffat en ny spaltventil med filter som går att reglera. Då har du tilluft som du ska. Att proppa fungerande ventiler fulla med isolering är en dålig sak att göra, eftersom det inte verkar finnas annan ventilation.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Claes Sörmland
G gwendel skrev:
Jag skrev till föreningen som meddelade att det är bostadsrättshavarens ansvar för ventil till och från lägenheten.
Står det verkligen så i stadgarna. Ovanlig lösning. Man brukar inte vilja att bostadsrättshavarna gör ingrepp på fasaden, t ex ventiler.

Kan det inte vara så att styrelsen inte har förstått frågan?

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.