573 läst ·
20 svar
573 läst
20 svar
Mögel i tak på uterum
Det är väl mest den gamla nojan att oskyddat trä som suger upp vatten rötar så illa om det är målat med akrylat för färgen spricker inte när träet sväller av vattnet. Sitter träet torrt är det inget problem.C crazytok skrev:
Det är torrt förutom nu när jag försöker tvätta av det då. Men kommer låta det torka ordentligt och sedan fuktmäta innan jag målar det.Claes Sörmland skrev:
Produkter som diskuteras: "fuktmäta"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Men hur kan jag undvika att det blir såhär då? Nu står det vidöppet på två sidor av fyra… om jag glasar in det så kommer det ju absolut inte va samma cirkulation av luften.
Jag menar, folk har väl kallförråd och oisolerade uterum överallt. Inte får väl folk mögel i alla dessa varje år som dom tvättar bort?
Så det vill jag ju försöka undvika om möjligt. Men det är inte byggt i tanken att ha det uppvärmt. Borde jag lägga någon diffussionsspärr under golvet eller liknande? För att förhindra kall luft att komma upp genom springorna? Eller något annat?
Jag menar, folk har väl kallförråd och oisolerade uterum överallt. Inte får väl folk mögel i alla dessa varje år som dom tvättar bort?
Så det vill jag ju försöka undvika om möjligt. Men det är inte byggt i tanken att ha det uppvärmt. Borde jag lägga någon diffussionsspärr under golvet eller liknande? För att förhindra kall luft att komma upp genom springorna? Eller något annat?
Har man otur med hösten så blir det påväxt men det kanske är var femte eller tionde år eller så. Då får man tvätta på våren.
Sen har ju preparat med bensaltensider blivit så populära av en anledning. När man sprutat på dem så blir ytan ogästvänlig för påväxt under lång tid, flera år.
Sen har ju preparat med bensaltensider blivit så populära av en anledning. När man sprutat på dem så blir ytan ogästvänlig för påväxt under lång tid, flera år.
Ok, så du tycker inte att jag behöver vara orolig då och hitta en lösning eller åtgärda något i nuläget?
Utan tvätta, måla, glasa in och se om det fortsatt är ett problem först nästa vår då kanske?
Utan tvätta, måla, glasa in och se om det fortsatt är ett problem först nästa vår då kanske?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden