Jag behöver hjälpTaket på detta uterum tak är tillverkat av 50 mm kanalplast, men det är inte alls varmt på vintern. Hur kan jag isolera det underifrån? Om någon har gjort detta och kan ge en bild eller hjälpa till, skulle jag uppskatta det
Hej
Vad är tanken att uterummet ska användas till?
Även fast du isolerar taket så är ju väggarna enbart glas, som knappast har så bra isoleringsförmåga om det är enkelglas. Så det kommer behövas en värmekälla för att få upp temperaturen när det är mulet och kallt utanför.
Isolerar du taket så blir det även mörkt i uterummet, och i rummet innanför.
Även fast du isolerar taket så är ju väggarna enbart glas, som knappast har så bra isoleringsförmåga om det är enkelglas. Så det kommer behövas en värmekälla för att få upp temperaturen när det är mulet och kallt utanför.
Vi bytte ut fönster och väggar mot vinterfönsterPjosk75 skrev:
Hej
Har ett liknande tak i mitt uterum, kanalplast kan verka trevligt men är ett rent helvete.
Ligger solen på så blir det olidligt varmt och ljust, måste nästan ha keps eller solglasögon på för att inte behöva sitta o kisa. Efter första sommaren köpte jag 95mm isolerskivor och skar till o tryckte upp mellan limträbalkarna, vilket gjorde klimatet trevligare. Många andra projekt har varit prioriterade men i höstas drog jag igång med uterummet igen.
Isolerade ytterligare 45 mm, ångbroms, gles och faspanel med dimbara ledspottar.
Ny golvvärme och klinkergolv istället för sladdrigt laminatgolv.
Även väggen mot vardagsrummet tilläggsisolerades och fick en tapet istället för den gamla ytterpanelen som satt där innan. Långt ifrån färdigt, foder, taklister och golvsocklar ska på plats.Ytterväggar ska få pärlspont mm
Visionen är att skapa ett uterum som kan användas året om.
Ligger solen på så blir det olidligt varmt och ljust, måste nästan ha keps eller solglasögon på för att inte behöva sitta o kisa. Efter första sommaren köpte jag 95mm isolerskivor och skar till o tryckte upp mellan limträbalkarna, vilket gjorde klimatet trevligare. Många andra projekt har varit prioriterade men i höstas drog jag igång med uterummet igen.
Isolerade ytterligare 45 mm, ångbroms, gles och faspanel med dimbara ledspottar.
Även väggen mot vardagsrummet tilläggsisolerades och fick en tapet istället för den gamla ytterpanelen som satt där innan. Långt ifrån färdigt, foder, taklister och golvsocklar ska på plats.Ytterväggar ska få pärlspont mm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
TackA A.Barman skrev:Har ett liknande tak i mitt uterum, kanalplast kan verka trevligt men är ett rent helvete.
Även väggen mot vardagsrummet tilläggsisolerades och fick en tapet istället för den gamla ytterpanelen som satt där innan. Långt ifrån färdigt, foder, taklister och golvsocklar ska på plats.Ytterväggar ska få pärlspont mm[bild] Visionen är att skapa ett uterum som kan användas året om.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Dvs ett vanligt innerum med många/stora fönster.A A.Barman skrev:Har ett liknande tak i mitt uterum, kanalplast kan verka trevligt men är ett rent helvete.
Även väggen mot vardagsrummet tilläggsisolerades och fick en tapet istället för den gamla ytterpanelen som satt där innan. Långt ifrån färdigt, foder, taklister och golvsocklar ska på plats.Ytterväggar ska få pärlspont mm[bild] Visionen är att skapa ett uterum som kan användas året om.
För mig är ett uterum ett rum som bara används på sommaren (maj till september typ) och det ska vara både rejält varmt (utan uppvärmningskostnad), ljust uppifrån och smattra som sjutton när åskskurarna kommer.
Ja precis.. .annars kan man lika gärna bygga ett rum med fönster.Magnus E K skrev: