morion skrev:
tack för era synpunkter.. jag är nog dock för snäll för att inte bry mej alls om att hjälpa till att få bukt med problemet
Risken är att du kommer att behöva fortsätta att vara snäll många år framöver. Ger du köparen ett finger här kanske han tar hela handen. Att äga ett hus innebär kontinuerligt underhåll och felavhjälpning, och märker köparen att du är "för snäll" finns det en risk att han fortsätter att lämpa över sina normala husägarproblem på dig. Jag skulle passa mig väldigt noga...

Problemet med att vara "snäll" är att då kan ditt ansvar öka. Antag att köparna tycker att din målning är felaktig på något sätt. Du kommer att känna dig ansvarig till större och större åtgärder.

Det är viktigt att markera för köpare att nu är huset ert, det innebär både trevliga stunder, och ett ansvar för underhåll.

OM en köpare kommer med en reklammation som man antingen ÄR ansvarig för, eller känner ett ansvar för (kanske bara moraliskt), då är det bättre att man gör upp om en kontant ersättning för åtgärd.

Gör du själv en insats på deras hus, så hamnar man lätt i diskussioner i stil med att nu blev det inte fackmannamässigt (även om det inte var fackman som gjort det innan heller), det kan subjektivt uppfattas som sämre finish än innan osv.

Då hamnar man i en rörig situation om fallet senare skulle gå så långt att du blir stämd för dolt fel. Till hur stor del var detta ett fel som verkligen var dolt, hur mycket beror på fel du gjort efteråt, och exakt vilket ansvar har du för det osv.

Och du har definitivt inget ansvar för att förbättra ventilationen. OM det överhuvudtaget är något som kan anses vara fel, så ligger det solklart inom undersökningsplikten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.