Jag renoverade ett badrum förra året och nu har det dykt upp mögel i taket. Jag blir ganska matt när jag inser att jag målade taket med vanlig takfärg och alltså ingen speciell våtrumfärg. Så nu blir det väl till att fixa bot på min dumhet genom att göra om och göra rätt. Badrummet befinner sej i ett trähus och taket är i gips. Nu till funderingarna, räcker det med att borsta bort möglet och ev. behandla med nån slags mögelmedel och sedan måla på med RIKTIG färg? eller måste man byta ut gipsskivorna (snälla säg att det inte behövs då det är fullt med infällda spottar!!)?

tack!

följdfråga, kan jag måla direkt med våtrumsfärg på den gamla takfärgen där det inte har möglat eller kommer det fästa för dåligt? hur tar jag isåf bort den gamla färgen lättast?

Blir det mögel i taket så beror det på att det är för fuktigt i badrummet - inte att du har fel färg. Tvätta bort möglet och se över ventilationen eller sätt in en avfuktare.

håller med..
Antar att jag får pisk nu från en regel ryttare =) men har man ett badrum med bra ventilation skall det inte bli mögel utanpå tak eller utanpå väggar(eventuellt kan det bli på ytan på kakel i duschen, röd och svartmögel).
Den där speciella takvåtrumsfärgen är ett ganska nytt påhitt.
Personligen ser ingen poäng med den om man inte tror sig att man skall utsätter taket för kraftig väta.
Antar att det finns regler för tak i våtrumsguiderna nu eller ?
Förut fanns det inte och då funkade "vanlig" färg bra om man har ventilation.
Stående fuktig luft är absolut "no no".

Finns fortfarande inget krav i BKR på takets utformning. Rätt säker på att det samma gäller GVK.

Möglar taket i badrummet så beror det inte på färgen utan med stor sannolikhet på undermålig ventilation. Kan naturligtvis bero på vatten som tränger in ovanifrån eller en ovana att rikta duschstrålen mot taket!

Det sitter en ventil precis ovanför duschen så det borde ju räcka. Den är styrd av en takfläkt som man såklart kan reglera styrkan på, jag får säga till de nya ägarna att dra upp fläktstyrkan när de duschar, alternativt sätta in en fläkt där ventilationen sitter.

jag trodde jag var dum i hela huvet som inte använt våtfärg men så kanske det inte var i alla fall då :) men jag måste ändå åka dit och måla om med våtrumsfärg nu när jag lovat det :/

tack för era svar!

Är det några vattenrör i taket eller väggen vid taket bör det ju kontrolleras så det inte finns vattenläcka. Är det bara ytlig mögel och inte fuktigt/blött så beror det troligen på ventilationen.
Det ska ju vara konstant utsug, inte bara medan man duschar.

Det finns inga rör där och bara ett torrt sovrum ovanför och möglet är vad jag förstår ytligt. Det sitter som sagt en ventil där så det finns ett konstant flöde av luft - men av allt att döma är det alltså lite för lågt...

hmmm... detta skapar ju ett nytt problem... om en fläkt måste installeras, är jag då skyldig att stå för det? jag sålde huset för ett par månader sedan och det var även jag som byggde om badrummet för ett drygt år sedan...

morion skrev:
om en fläkt måste installeras, är jag då skyldig att stå för det?
Jag skull inte åta mig att göra några som helst åtgärder i ditt läge. Varken ommålning, fläktbyte eller något annat. Världen är full av hus som inte har en ventilation som klarar "dagens" badrumsvanor och utifrån denna tråd ser jag inget som motiverar att du "åtgärdar" något.

Det skulle vara min grundinställning. Om köparen kommer med krav får du ta ställning till dessa om så blir aktuellt.

Meddela de nya ägarna att du tycker att det är trist med möglet, att du tror att det försvinner om man ökar luftflödet och tvättar taket och att du inte kan ta något ansvar för det eftersom du bedömer att det inte är ett dolt fel i lagens mening. Ett otillräckligt luftflöde hade ju lätt uppmätts vid en ventilationskontroll. Du kan ju också påpeka att du sitter i samma situation - ett nytt boende där du själv får ta kostnaden för fel som du själv inte upptäckte vid visningen.

Jag kan lägga till mitt hus hade ett badrum med dusch helt utan ventilation. Vi var tvungna att använda det badrummet utan ventilation ett tag med resultat att det blev ett litet tapetsläpp i taket, men när vi fick in en fuktstyrd fläkt blev miljön bra direkt.

Redigerat:
Alfredo har helt rätt!

Och vad som händer med luft och fukt är mycket en fråga om livsstil.
Du skulle ju kunna tipsa de nya ägarna om att inte hänga dyblöta handdukar, regnkappor, barnoveraller, ursköljda badkläder, tvättade strumpor och underkläder och blöta hästschabrak med mera till tork i badrummet.
Efter halvtimmeslånga duschar.

Badrummet är inte dimensionerat för det. Speciellt inte i äldre hus som inte är byggda efter dagens tanklösa livsstil.
Sans och måtta i allt är en bra regel :)

Oavsett om du ska göra något eller inte så kan man även fundera på till-luften, d v s hur kommer ny luft in i badrummet när den gamla sugs ut? Hål i dörren eller en ventil från närliggande rum är bra.

Fred vom Jupiter skrev:
...Hål i dörren eller en ventil från närliggande rum är bra.
Eller att alltid lämna dörren på glänt.
(Stängda dörrar ser ut som på ett fängelse)

tack för era synpunkter.. jag är nog dock för snäll för att inte bry mej alls om att hjälpa till att få bukt med problemet, men jag tänker inte lägga hur mkt tid o pengar på det som helst. men av allt skrivet här att döma så är det ingen bra idé att måla om med takfärg anpassat för våtrum, eller åtminstone är det onödigt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.