H
Hej,

upptäckte en liten överraskning när jag lyfte på takplattor i badrummet. Det fanns på ett par ställen ganska stora mögelfläckar samt även ett hål. Sätter jag handen framför hålet så känner jag att det strömmar kall luft in i badrummet. Jag antar att hålet är orsaken till att möglet uppkommit, men hur hade ni hanterat detta? Vi funderar på att renovera badrummet men hade inte tänkte det förrän om ett par år.

1. Skulle ni ta upp taket för att kontrollera noggrannare?
2. Jag antar att ångspärren är penetrerad eftersom det kommer in luft. Behöver jag ta upp taket för att återställa denna eller finns det något annat sätt att fixa detta?

Tar gärna emot andra synpunkter på detta problem. Tack på förhand!

• Mögelfläckar och hål i badrumstak med synlig kall luftström.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ni ändå snart ska renovera så kör med enkelt snabbfix.
Torka rent så gott det går möglet. (Grov trasa/scotchbrite etc och t ex klorin eller såpa eller annat rengöringsmedel (endast ngn droppe).) Fogskum i hålet. Måla sedan allt det mögliga med en spärrfärg.

Möglet är troligtvis gammalt och inaktuellt, och har nog inte med hålet/luftdraget att göra.

• Gilla
hewini
  • Laddar…
H
Oldboy Oldboy skrev:
Om ni ändå snart ska renovera så kör med enkelt snabbfix.
Torka rent så gott det går möglet. (Grov trasa/scotchbrite etc och t ex klorin eller såpa eller annat rengöringsmedel (endast ngn droppe).) Fogskum i hålet. Måla sedan allt det mögliga med en spärrfärg.

Möglet är troligtvis gammalt och inaktuellt, och har nog inte med hålet/luftdraget att göra.
Tack för svar. Så får det nog bli.

Strömmar det kall luft så har man nog större problem än bara trasig ångspärr..........

H
S Stefan1972 skrev:
Strömmar det kall luft så har man nog större problem än bara trasig ångspärr..........
Skulle du vilja utveckla det?

utveckla vad? strömmar det luft från innertaket i ett badrum så lär det ju komma in nånstans och det låter ju inte som att det handlar om luft inifrån huset utan det kommer utifrån?

H
S Stefan1972 skrev:
utveckla vad? strömmar det luft från innertaket i ett badrum så lär det ju komma in nånstans och det låter ju inte som att det handlar om luft inifrån huset utan det kommer utifrån?
Är en kallvind ovanför så jag har tolkat det som att det är därifrån kallluften kommer. Låter det osannolikt?

Tror att det Stefan menar är att det helt enkelt inte borde komma kalluft där, det borde vara isolering ovanför.
Kommer du in på kallvinden och kan kolla så är det ju ingen nackdel.
Kanske är det så att det gått någon elkabel eller så igenom hålet förut och att det är ett VP-rör eller dylikt på ovansidan, isf är det ju kanske läge att tabort det och få dit lite isolering.
Dock bör du ju som tidigare sagts även täta hålet, med tex. fogskum.

//Niklas

nej inte direkt men det beror ju antagligen på något. Du har väl nån form av isolering antar jag? Det är den som ska hålla undan luftrörelserna.

• Gilla
hewini
  • Laddar…
H
Campar Campar skrev:
Tror att det Stefan menar är att det helt enkelt inte borde komma kalluft där, det borde vara isolering ovanför.
Kommer du in på kallvinden och kan kolla så är det ju ingen nackdel.
Kanske är det så att det gått någon elkabel eller så igenom hålet förut och att det är ett VP-rör eller dylikt på ovansidan, isf är det ju kanske läge att tabort det och få dit lite isolering.
Dock bör du ju som tidigare sagts även täta hålet, med tex. fogskum.

//Niklas
Tack för bra svar. Jo jag kommer upp på kallvinden. Lite meckigt att komma åt stället då jag sannolikt behöver kräla ut över isoleringen som ligger öppen på sidorna. Men jag får försöka kolla hur det ser ut på ovansidan då helt enkelt. Själva hålet ser ut som att någon gjort från ovansidan. Jag misstänker att någon gjorde bort sig när en tillbyggnad byggdes. Hittat andra fel på den tillbyggnaden så jag skulle inte bli chockad om det hänger ihop med klantiga hantverkare.

Det är inget konstigt att det blir mögel där, ångspärr eller inte, plattorna du har i taket släpper ju igenom fukt och ovanför har du kallare luft pga hålet, då kondenserar det i taket och då blir det mögel.

Börja med att göra rent. Se sedan till att utrymmet ovanför takplattorna är ventilerat på rätt sätt, så att varm, fuktig luft går ut istället för att kall luft kommer in.
Tex genom att förstora hålet och sätt i en paxfläkt som drar bort den fuktiga luften till en ventil.

• Gilla
hewini
  • Laddar…
H
S Stefan1972 skrev:
nej inte direkt men det beror ju antagligen på något. Du har väl nån form av isolering antar jag? Det är den som ska hålla undan luftrörelserna.
Ja du har såklart rätt. Jag får nog försöka undersöka det noggrannare från ovansidan.

H
Anna_H Anna_H skrev:
Det är inget konstigt att det blir mögel där, ångspärr eller inte, plattorna du har i taket släpper ju igenom fukt och ovanför har du kallare luft pga hålet, då kondenserar det i taket och då blir det mögel.

Börja med att göra rent. Se sedan till att utrymmet ovanför takplattorna är ventilerat på rätt sätt, så att varm, fuktig luft går ut istället för att kall luft kommer in.
Tex genom att förstora hålet och sätt i en paxfläkt som drar bort den fuktiga luften till en ventil.
Tack för bra svar. Jag är heller inte förvånad över att det finns, men jag är osäker på hur bråttom det är att åtgärda då håller på att planera en större renovering av huset som innefattar ändrad planlösning, omgjort badrum, byte av värmesystem och översikt av ventilationen (pga värmesystemet).

Rätta mig gärna om du vill, men att det är ett undertryck i badrummet är väl bra och normalt? Det sitter ju en utventil i taket ovan duschen (mekanisk) och då sugs ju luften från omkringliggande rum, så är det hål i taket så sugs även luft därifrån. Eller tolkar jag detta fel?

Jag vill gärna komma i kontakt med företag/konsult som kan hjälpa mig se över ventilationen i stort eftersom vi funderar på att installera en frånluftvärmepump. Jag tar gärna emot tips om detta.

Nej, det är inte alls bra att det sugs in kall luft genom hålet, det är därför kondens uppstått som ger mögel.

Jo, det är bra att det sugs in luft. Det hade varit värre, för vinden/taket, om den varma fuktiga duschluften hade gått ut på vinden.
Att det sugs in kalluft ger "bara" ett otrevligt badrumsklimat, samt aningens sämre luftväxling i resten av huset.

Lite fogskum i hålet, tejpa igen hålet i fuktspärren, (om det finns ngn?), samt lite ny isolering ovanpå så bör det klara sig ett år eller två.
Har det varit så här i flera år tidigare och inte gett några andra skador så bör det vara helt lugnt.

• Gilla
hewini
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.