Jag har precis köpt mitt första hus och ser detta när jag tittar in i krypgrunden. Är verkligen nybörjare så behöver all hjälp jag kan få. Är det vita mögel?

• IMG_7175.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7176.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_7178.jpeg
    Skapa konto
D
Sannolikt men ser egentligen normalt ut. Hur luktar det? Vilken fukthalt? Lägg plast på marken som första åtgärd.

D datja skrev:
Sannolikt men ser egentligen normalt ut. Hur luktar det? Vilken fukthalt? Lägg plast på marken som första åtgärd.
Luktar väl lite instängt och jord när man öppnar upp luckan. Är det normalt? Fukthalten har jag ingen koll på men kanske bra att ta hit någon för att mäta? Plast på marken är noterat! Vet du om det är normalt att etenitskivorna som sitter runt om huset inte går ända ner i till marken och om det ev skulle vara dåligt för krypgrunden?

En plintgrund som denna blir en riskkontruktion om man täpper till den med skivor eller annat.

Så medicinen här är att öppna upp den dvs. ta bort skivor. Ersätta med träribbor gärna tillsammans med något metallnät, mest för syns skull och hinder för större gnagare att sätta bo under vinter

Skadorna ser inte allvarliga ut ännu men kan bli det med tiden.

D
N Nyhusköpare skrev:
Luktar väl lite instängt och jord när man öppnar upp luckan. Är det normalt? Fukthalten har jag ingen koll på men kanske bra att ta hit någon för att mäta? Plast på marken är noterat! Vet du om det är normalt att etenitskivorna som sitter runt om huset inte går ända ner i till marken och om det ev skulle vara dåligt för krypgrunden?
Skaffa en egen fuktmätare.

D
Fler grejer:

Hur gammalt är huset?

Har förhållandena för grunden ändrats, t ex map ventilation, utbyggnader osv

H Håbbe01 skrev:
En plintgrund som denna blir en riskkontruktion om man täpper till den med skivor eller annat.

Så medicinen här är att öppna upp den dvs. ta bort skivor. Ersätta med träribbor gärna tillsammans med något metallnät, mest för syns skull och hinder för större gnagare att sätta bo under vinter

Skadorna ser inte allvarliga ut ännu men kan bli det med tiden.
Det förklarar en del! Det går eternitskivor runt om huset som går ca 5-10 cm ovan mark, på ena sidan av huset har man byggt altan vilket gör att det inte är någon vidare ventilation från det hållet och på andra sidan har man bland annat lagt småsten som täpper till själva mellanrummet mellan skiva och mark. Huset har delvis källare på ena sidan och då denna plitgrund med skivor på övriga 3 sidor varav då 2 av 3 sidor är mindre ventilerade. Skulle du säga att jag behöver göra några andra åtgärder förutom att öppna upp?

D datja skrev:
Fler grejer:

Hur gammalt är huset?

Har förhållandena för grunden ändrats, t ex map ventilation, utbyggnader osv
Det är från 1962, det är hälften plitgrund och hälften källare. Man byggde in en utvändig källartrappa år 2000 på ena kortsidan av huset i övrigt orginalplanlösning och inget annat gjort.

P
Läs om krypgrund här:
https://www.optihus.se/krypgrund

- Krypgrundsmatta på marken hjälper med markfukten.
- Utöver det är en vanlig åtgärd att sätta igen men då måste det kombineras med en lämplig avfuktare. För utrymmet drar fortfarande till sig vatten.
- Man kan öppna upp och ventilera mer om man inte tar in en avfuktare, det hjälper under många säsonger. Men under hösten och sensommaren när luftfuktigheten är som högst utomhus riskerar man följande förlopp: varm och “vattenmättad” luft åker in i den svalare krypgrunden. När luften svalnar i krypgrunden så kan den inte hålla lika mycket vatten => kondens. Det blir fuktigt och ändå “relativt” varmt => mögelpåväxt.

Men allting beror som sagt på de berömda detaljerna i just din krypgrund. Bra att mäta under året!

N Nyhusköpare skrev:
Det förklarar en del! Det går eternitskivor runt om huset som går ca 5-10 cm ovan mark, på ena sidan av huset har man byggt altan vilket gör att det inte är någon vidare ventilation från det hållet och på andra sidan har man bland annat lagt småsten som täpper till själva mellanrummet mellan skiva och mark. Huset har delvis källare på ena sidan och då denna plitgrund med skivor på övriga 3 sidor varav då 2 av 3 sidor är mindre ventilerade. Skulle du säga att jag behöver göra några andra åtgärder förutom att öppna upp?
Nej, en plintgrund måste det vara korsdrag i för att undvika att man får två klimatzoner, en utanför och en under huset.

Sen får man snygga till med andra medel. Ribbor etc. Bara det flödar luft från alla håll. Skivor med massa ventiler är ju ej snyggt det heller.

Samtidigt så är det vitt bara på vissa brädor och då är det vitt på hela brädan. Om det var mögelpåväxt hade det väl funnits brädor som vore partiellt angripna kan man tycka...

• Gilla
Blueztar
  • Laddar…
Dom har använt brädorna från formen när dom gjöt plintarna. Ser jättefint ut.

• Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
D
N Nyhusköpare skrev:
Det är från 1962, det är hälften plitgrund och hälften källare. Man byggde in en utvändig källartrappa år 2000 på ena kortsidan av huset i övrigt orginalplanlösning och inget annat gjort.
I så fall skulle jag inte oroa mig. Men lägg plast på marken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.