Har en Asko diskmaskin modell DBI8237/W1 alt beteckning 08/8237/W/1. Inköpt aug 2021. Sedan ett år tillbaka diskar den dåligt pga ständiga stopp i spolarmarna. Sköljer disken, rengör spolarmar och filter inför åtminstone varannan disk. Har haft Siemens diskmaskiner och aldrig behövt rengöra på detta sätt och aldrig haft detta problem. Är det någon som har samma problem och vad göra åt det? Askos kundtjänst ger inga bra svar tyvärr

Ossian K Olsson
F Findus0414 skrev:
Har en Asko diskmaskin modell DBI8237/W1 alt beteckning 08/8237/W/1. Inköpt aug 2021. Sedan ett år tillbaka diskar den dåligt pga ständiga stopp i spolarmarna. Sköljer disken, rengör spolarmar och filter inför åtminstone varannan disk. Har haft Siemens diskmaskiner och aldrig behövt rengöra på detta sätt och aldrig haft detta problem. Är det någon som har samma problem och vad göra åt det? Askos kundtjänst ger inga bra svar tyvärr
Vad kör du för program?

Kör du sånt där kallt ego-program så byt till ett hetvattenprogram (gärna ett sånt 60-minuters).

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Vad kör du för program?

Kör du sånt där kallt ego-program så byt till ett hetvattenprogram (gärna ett sånt 60-minuters).
Nej jag kör inga sådan program utan kastrullprogrammet!

Ossian K Olsson
F Findus0414 skrev:
Nej jag kör inga sådan program utan kastrullprogrammet!
Och riktiga diskmaskinstabletter som Yes Platium?

Annars låter det nästan som att silen silar dåligt och därför åker det med smuts i spolarmen.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Och riktiga diskmaskinstabletter som Yes Platium?

Annars låter det nästan som att silen silar dåligt och därför åker det med smuts i spolarmen.
Jag har testat alla möjliga disktabletter. Du menar silen i botten som man kan ta ut och rengöra och kanske läge byta den? Den större nätsilen sluter inte helt tätt vad jag kan se. Kanske den som ska bytas då? Den verkar lite böjd

Om filtret verkar mekanisk böjd, prova att böja tillbaka i små steg för bättre passform och då med syftet att det inte fins någon öppning kvar för att lite större matrester kan ta sig igenom när du är färdig

• Gilla
Findus0414
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.