Hej! Min Ikea-diskmaskin larmar och står och brummar istället för att diska.
Enligt vad jag hört kan man rengöra på fler ställen exempelvis "pressostat" men jag behöver hjälp att lokalisera den. Bifogar bilder:
.
- Det är en Ikea-diskmaskin så antingen Whirpool eller Electrolux. Edit: Det är en Ikea-maskin från 2012. Maskinen saknar i övrigt beteckningar
- Den larmar med ett pip var 15:e sekund och diskmaskinen saknar display.
- Den brummar så den försöker väl fylla eller tömma.
- startat om den
- rensat filtret inne i diskmaskinen
- brutit strömmen över natten
Enligt vad jag hört kan man rengöra på fler ställen exempelvis "pressostat" men jag behöver hjälp att lokalisera den. Bifogar bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
.
Redigerat:
HejE Expex skrev:Hej! Min Ikea-diskmaskin larmar och står och brummar istället för att diska.
Det ligger inget vatten i själva diskmaskinen. Dessa åtgärder har vidtagits utan resultat:
- Det är en Ikea-diskmaskin så antingen Whirpool eller Electrolux.
- Den larmar med ett pip var 15:e sekund och diskmaskinen saknar display.
- Den brummar så den försöker väl fylla eller tömma.
Nu har jag flyttat ut den och plockat bort sidorna. Det låg cirka 0,5 dl vatten på underredet invid flottören och det är borttaget.
- startat om den
- rensat filtret inne i diskmaskinen
- brutit strömmen över natten
[bild]
[bild]
[bild]
Har du model och typ på maskinen?
Pressostaten ser ut att vara snett ovanför avloppspumpen (höger 2).
Hej! Ikea-maskinen verkar helt och hållet sakna beteckningar utöver att delarna är daterade till 2012.
Pressostaten (den rödbruna delen) och slangen till golvbrunnen var rena. På bilden har jag skruvat loss plattan den satt på och vinklat ut den 90°.
Golvbrunnens förbindelse med avloppspumpen var delvis (vänster kanal) igensatt av en portionssnus:
Det vore ju dock konstigt om den hade lyckat blockera hela maskinen.
Pressostaten (den rödbruna delen) och slangen till golvbrunnen var rena. På bilden har jag skruvat loss plattan den satt på och vinklat ut den 90°.
Logga in
Skapa konto
Golvbrunnens förbindelse med avloppspumpen var delvis (vänster kanal) igensatt av en portionssnus:
Logga in
Skapa konto
Det vore ju dock konstigt om den hade lyckat blockera hela maskinen.
Redigerat:
Jag skulle gissa på att det är något med läkageskyddet, om det var vatten där har det ju läckt.
Kolla så flottören verkligen är återställd, brukar höras ett klick i microswitchen. Vissa flottörer kanske behöver bytas efter att ha löst ut.
Kolla så flottören verkligen är återställd, brukar höras ett klick i microswitchen. Vissa flottörer kanske behöver bytas efter att ha löst ut.
Bästa svaret
Kör den så här framme på golvet så lär du se vart det läcker, anslutningen till tömnings pumpen ser inte ut som den brukar.
Den ser inte ut som en Electrolux men ej heller Whirlpool
Kan vara en vestel, men...
Bottenplattan och diskpumpen ser ut som elx men de har inte detta system med presso stater
Ikea ville ha och kanske har egen tillverkning där de kunde blanda olika fabrikat för att minska kostnader.men vem vet...
Det är endast på höger utsida av dörren du hittar typskylt från Electrolux mfl
Den ser inte ut som en Electrolux men ej heller Whirlpool
Kan vara en vestel, men...
Bottenplattan och diskpumpen ser ut som elx men de har inte detta system med presso stater
Ikea ville ha och kanske har egen tillverkning där de kunde blanda olika fabrikat för att minska kostnader.men vem vet...
Det är endast på höger utsida av dörren du hittar typskylt från Electrolux mfl
Nu startar den och går igång. Maskinen larmar efter ~20 min och elmotorn har då läckt ~0,5 dl men går igång efter att jag stängt av och satt på programmet samt tagit bort vattnet. Flottören verkar inte ha slagit till.alm82 skrev:
Logga in
Skapa konto
**
Innan dess råkade jag köra igång den med vattnet avstängt (!). När jag satte igång diskmaskinen så betedde den sig likadant som innan jag började skruva (och vattnet var påslaget): vattenpumpen gick i en (1) minut därefter slogs den av och maskinen larmade. Inget läckte men om jag lyfte på flottören så gick pumpen så länge jag höll den uppe.
- När jag lyfte på flottören hördes mikrobrytaren tydligt.
- Inget annat skrot återfanns i vattenpumpen.
Min hypotes är att motorn läcker och att maskinen bara behövde stå strömlös ett tag för att nollställas. Fortfarande okänt hur det kommer sig att den larmar. Flottören var i sitt normalläge när jag körde maskinen nu liksom när jag började skruva imorse.
Redigerat:
För att hjälpa dig i sökningen om reservdelar framöver , så är det en Electrolux maskin modell äldre, de har den typen av pressostat. Vid uppdaterade modeller sitter pressostaten infäst i ”sumpen”. Men det är en Elx maskin, det är en sak som är säker 😊
Om du lyser med ficklampan på den delen av vattenbehållaren som slangen till pressostaten är infäst i, på första bilden där du markerat nr 3, ser du massa svart smuts igenom plasten då, eller lyser ljuset av ficklampan igenom plasten? Syns ganska tydligt om det är skit eller ej i den nivåkammaren.
Hej! Nej, nivåkammaren ser helt ren ut och genomskinlig när man lyser genom plasten.RasmusR skrev:
**
Nu har den kört ett program utan att larma eller läcka.
Klicka här för att svara