D
P Peter787 skrev:
Så du litar inte på Svenska kraftnäts uppgifter ?
Jag tror jag slutar diskussionen med dig då du är arketypen för en "Faktaresistent individ", och jag vill inte spilla min tid på dig.
Det är helt ok, jag gissar att du inte förstår ordet bara. SE4 är väl anslutet, både nationellt och internationellt, detta har gjort att vi inte upplevt leveransproblem.

Fairlane
J Janssonz skrev:
Ja, det stämmer och även av det blåbruna regeringsunderlaget. De har stoppat stora vindkraftsanläggningar till sjöss i SE4, t ex vid Kriegers flak i Östersjön, där det vimlar av tyska och danska vindkraftverk, då det är ett grunt och lättbyggt område som inte stör någon på land.
Du duckar konstant frågan om vänsterns ansvar för att det ser ut som det gör och då menar jag inte kärnkraftsfrågan, där jag förstått att du är motståndare.

Jag tänker att det var en S-ledd regering 2014-2022
Redan 2022 var flaskhalsavgiften hög, beror det på nuvarande regering?
J Janssonz skrev:
Avsikten med elprisområdena är att strypa "inre export" av el genom förhöjda avgifter stryper elkonsumtionen.
Nej, det är inte avsikten. Det är överföringskapacitet som inte räcker till. Du har vänt orsak och verkan.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du klarade inte av att öppna länken ?

Första meningen i stycket länken visar, lyder:
Flaskhalsinkomster uppstår när det inte finns tillräckligt mycket överföringskapacitet för el mellan olika elområden.

Jag är rätt säker på att de andra debattörerna förstår innebörden...
Läste att Svenska kraftnät har mer än dubbelt så många anställda som deras finska motsvarighet, drar in mycket fler kulor men lyckas bara bygga ungefär hälften av det som byggs i Finland.
Man kanske ska satsa på att göra karriär inom Svenska kraftnät? Det verkar vara en mycket lönsam statlig affärsverksamhet. Typ att när man blir generaldirektör begär man provision på intäkterna så att man åtminstone tjänar en mille om dagen. Det skulle väl knappt märkas i räkenskaperna?

J Janssonz skrev:
Läste att Svenska kraftnät har mer än dubbelt så många anställda som deras finska motsvarighet, drar in mycket fler kulor men lyckas bara bygga ungefär hälften av det som byggs i Finland.
Man kanske ska satsa på att göra karriär inom Svenska kraftnät? Det verkar vara en mycket lönsam statlig affärsverksamhet. Typ att när man blir generaldirektör begär man provision på intäkterna så att man åtminstone tjänar en mille om dagen. Det skulle väl knappt märkas i räkenskaperna?
Sverige är mycket större i flera ledder (befolkning osv).

Fairlane Fairlane skrev:
Du duckar konstant frågan om vänsterns ansvar för att det ser ut som det gör och då menar jag inte kärnkraftsfrågan, där jag förstått att du är motståndare.

Jag tänker att det var en S-ledd regering 2014-2022
Redan 2022 var flaskhalsavgiften hög, beror det på nuvarande regering?

Nej, det är inte avsikten. Det är överföringskapacitet som inte räcker till. Du har vänt orsak och verkan.
Jag tror inte att detta är en partipolitisk fråga utan handlar om partyiöverskridande prispolitik. Jag misstänker att alla politiker inte har full koll vad som ligger inom deras domän att besluta och känner till alla detaljer. Det har framställts och framställts att elprisområdena har fastställts av teknisk expertis och opolitiska tjänstemän som bara går efter vad EU anses kräva.
Jag anser att svenska partier och politiker måste ta sig i kragen och kritiskt granska elprissättningens mekanismer och sätta sig in mer grundligt i frågan. Näringsutskottet kan väl bjuda in GD för svenska kraftnät och sondera vilket handlingsutrymme vi har i Sverige för att införa ett valbart fast elpris som i Norge.Resultatet nu av chockpriser är katastrofalt för elkunder och näringsliv i södra Sverige.

J Janssonz skrev:
Jag tror inte att detta är en partipolitisk fråga utan handlar om partyiöverskridande prispolitik. Jag misstänker att alla politiker inte har full koll vad som ligger inom deras domän att besluta och känner till alla detaljer. Det har framställts och framställts att elprisområdena har fastställts av teknisk expertis och opolitiska tjänstemän som bara går efter vad EU anses kräva.
Jag anser att svenska partier och politiker måste ta sig i kragen och kritiskt granska elprissättningens mekanismer och sätta sig in mer grundligt i frågan. Näringsutskottet kan väl bjuda in GD för svenska kraftnät och sondera vilket handlingsutrymme vi har i Sverige för att införa ett valbart fast elpris som i Norge.Resultatet nu av chockpriser är katastrofalt för elkunder och näringsliv i södra Sverige.
Så du tror inte att de löpande håller koll på detta och för en dialog? Det har skett sedan 2022.

pacman42 pacman42 skrev:
Så du tror inte att de löpande håller koll på detta och för en dialog? Det har skett sedan 2022.
Jag tror att politikerna vaknar när folk går på gatan, som modiga och alerta norrlänningar gjorde nyligen. Resultatet kom snabbt. "Ok, Ok vi fattar." Du får en slant som tröst till semestern och vi hoppas bli återvalda och fortsätta med samma fatala prispolitik som de inte tror att de kan göra något åt.
Norge visade att det går! Inför valbart Sverigepris på el!

J Janssonz skrev:
Jag tror att politikerna vaknar när folk går på gatan, som modiga och alerta norrlänningar gjorde nyligen. Resultatet kom snabbt. "Ok, Ok vi fattar." Du får en slant som tröst till semestern och vi hoppas bli återvalda och fortsätta med samma fatala prispolitik som de inte tror att de kan göra något åt.
Norge visade att det går! Inför valbart Sverigepris på el!
Och jag säger nej igen. Inga Sverigepriser på el, det är extremt dålig användning av våra skattepengar. Då är bygge av kärnkraftverk i SE4 en klart bättre användning av pengarna. Vi kommer att behöva mycket mer elenergi framöver och jag ser inte att det finns någon annan teknik än kärnkraft som kan leverera detta dygnet runt, året om. Så börja bygg - igår!

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så börja bygg - igår!
Det bästa tillfället att investera i nånting är ju (normalt) för 10 år sen och det näst bästa idag...

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P
J Janssonz skrev:
De har stoppat stora vindkraftsanläggningar till sjöss i SE4, t ex vid Kriegers flak i Östersjön
Gäsp, igen, läs på !
Det står Vattenfall fritt att bygga på Kriegers flak, de har tillstånd, men staten kommer inte att bekosta kablar därifrån till lämplig anslutningspunkt, och då var det inte intressant längre.
Det är likadant för mig, staten har inte betalat för mina elkablar heller.

• Gilla
  • Laddar…
Fairlane
J Janssonz skrev:
Jag tror inte att detta är en partipolitisk fråga utan handlar om partyiöverskridande prispolitik.
Och ändå är det Moderaternas fel?
Eller Tidö-gängets?
J Janssonz skrev:
Jag misstänker att alla politiker inte har full koll vad som ligger inom deras domän att besluta och känner till alla detaljer.
Jag är fullständigt övertygad om att de inte ens har nära full kontroll. De måste förlita sig på folk som kan något inom området.
J Janssonz skrev:
Det har framställts och framställts att elprisområdena har fastställts av teknisk expertis och opolitiska tjänstemän som bara går efter vad EU anses kräva.
Ja, de tekniska förutsättningarna är ju vad dem är. Kan man bara flytta en viss mängd el genom en ledning så kan inte politikerna ändra på det. Fysikens lagar gäller även för politiker.

Var elprisområdena går beror alltså på det. Sen kan man välja en annan modell, med mer produktion i söder också och motköp, men det förutsätter alltså mer produktion i söder.
J Janssonz skrev:
Jag anser att svenska partier och politiker måste ta sig i kragen och kritiskt granska elprissättningens mekanismer och sätta sig in mer grundligt i frågan.
Det vore förstås inte dumt, men elprissättningen sker på Nordpool, dvs det är inte bara för Sverige att bestämma något annat. Det är som att aktier kostar 100 kr på börsen och så bestämmer staten att du och jag ska få köpa dem för 50 kr istället, det går inte.
J Janssonz skrev:
Näringsutskottet kan väl bjuda in GD för svenska kraftnät och sondera vilket handlingsutrymme vi har i Sverige för att införa ett valbart fast elpris som i Norge.
Frågan ligger inte hos Svenska Kraftnät. Pengarna från flaskhalsavgifter får inte användas till detta.
Det politiker kan bestämma är att svenska staten betalar mellanskillnaden mellan ett fastpris på 50 öre och den faktiska kostnaden. Ungefär som att du får köpa aktierna ovan för 50 kr och så betalar staten 50 kr.
J Janssonz skrev:
Resultatet nu av chockpriser är katastrofalt för elkunder och näringsliv i södra Sverige.
I vissa fall kanske katastrofalt kan vara ett passande ord, men det är kanske inte heller lämpligt att lägga elintensiv verksamhet på ett område som inte producerar tillräckligt med el.
Frågan är om elkunderna skulle tycka att det vore bra med lägre elpris som skulle kompenseras av högre skatt.
Tänk att du får köpa aktien ovan för 50 kr, men i gengäld skulle du få höjd skatt med 50 kr för att staten skulle ha råd att betala mellanskillnaden mot aktiens verkliga värde. Skulle det kännas bättre?

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Hej alla som följt tråden!
Tack för alla inpass, synpunkter och frågor om våra ryckiga, orättvisa och sjuka elpriser.
Kanske dags att sätta punkt för och sammanfatta den långa tråden om hur vi hamnade i denna borgerliga hysteriska elmarknad vi har nu.
Folk går upp mitt i natten och sätter på diskmaskiner och tvättmaskiner. Folk stressas sönder av skyhöga elräkningar och affärsverksamhet och näringsliv i södra Sverige slås ut i en djävulskt skickligt iscensatt marknadskupp införd under moderat ledning.
Kuppmakaren 2011 som införde våra elprisområden var den förre moderate försvarsminister Mikael Odenberg under en moderatledd regering då som nu. GD poster brukar gå till lojala avdankade politiker oavsett kompetens.i fögderiet de sätts att sköta.
De borgerliga partierna vill slå sönder den gemensamma infrastruktur vi byggt upp tillsammans under hårt arbete inom offentlig sektor. Framdrivit av folkrörelser och arbetarrörelsen. Något suspekt tycker de borgerliga som helst vill privatisera och marknadsutsätta så mycket som möjligt. Även giriga utländska kapitalintressen från riskkapitalbolag med placeringshorisont på några år bjuds att ta över vital samhällsverksamhet.
Just el och energisektorn utgör vital och mycket viktig samhällssektor. I sin iver att sälja ut och marknadisera så mycket som möjligt är inget heligt. Bara det är privatägt så blir de borgerliga nöjda.
Ett exempel är det oljeeldade kraftverket i Karlshamn som är en viktig effektreserv i SE4. Det såldes ut till ett tyskt bolag. När det plösligt dånade igång och de stora skorstenarna började spy ut rök undrade alla om vi hade elbrist? Nej då, de tyska ägarna hade upptäckt att det var lönsamt att dra igång det stora verket då priserna i Tyskland var så höga att de kunde exportera elen dit.
Slutsats: Det är fullt möjligt att införa ett nationellt valbart fast elpris liksom i Norge.

• Haha
  • Laddar…
P
J Janssonz skrev:
Hej alla som följt tråden!
Tack för alla inpass, synpunkter och frågor om våra ryckiga, orättvisa och sjuka elpriser.
Kanske dags att sätta punkt för och sammanfatta den långa tråden om hur vi hamnade i denna borgerliga hysteriska elmarknad vi har nu.
Folk går upp mitt i natten och sätter på diskmaskiner och tvättmaskiner. Folk stressas sönder av skyhöga elräkningar och affärsverksamhet och näringsliv i södra Sverige slås ut i en djävulskt skickligt iscensatt marknadskupp införd under moderat ledning.
Kuppmakaren 2011 som införde våra elprisområden var den förre moderate försvarsminister Mikael Odenberg under en moderatledd regering då som nu. GD poster brukar gå till lojala avdankade politiker oavsett kompetens.i fögderiet de sätts att sköta.
De borgerliga partierna vill slå sönder den gemensamma infrastruktur vi byggt upp tillsammans under hårt arbete inom offentlig sektor. Framdrivit av folkrörelser och arbetarrörelsen. Något suspekt tycker de borgerliga som helst vill privatisera och marknadsutsätta så mycket som möjligt. Även giriga utländska kapitalintressen från riskkapitalbolag med placeringshorisont på några år bjuds att ta över vital samhällsverksamhet.
Just el och energisektorn utgör vital och mycket viktig samhällssektor. I sin iver att sälja ut och marknadisera så mycket som möjligt är inget heligt. Bara det är privatägt så blir de borgerliga nöjda.
Ett exempel är det oljeeldade kraftverket i Karlshamn som är en viktig effektreserv i SE4. Det såldes ut till ett tyskt bolag. När det plösligt dånade igång och de stora skorstenarna började spy ut rök undrade alla om vi hade elbrist? Nej då, de tyska ägarna hade upptäckt att det var lönsamt att dra igång det stora verket då priserna i Tyskland var så höga att de kunde exportera elen dit.
Slutsats: Det är fullt möjligt att införa ett nationellt valbart fast elpris liksom i Norge.
Tacka dina politiker i sossehörnan, som vandaliserade vår baskraft tillsammans med gröngölingarna.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
J Janssonz skrev:
De borgerliga partierna vill slå sönder den gemensamma infrastruktur vi byggt upp tillsammans under hårt arbete inom offentlig sektor. Framdrivit av folkrörelser och arbetarrörelsen. Något suspekt tycker de borgerliga som helst vill privatisera och marknadsutsätta så mycket som möjligt.
Hej!
Du kan inte sätta punkt för tråden bara för att du startade den...

Tycker du @Janssonz inte det är underligt att den borgerliga regeringen inte sålt ut Vattenfall och Svenska kraftnät?

• Gilla
  • Älska
TommyC och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Tacka dina politiker i sossehörnan, som vandaliserade vår baskraft tillsammans med gröngölingarna.
Jag vill hellre tacka sossarna som såg till att vi fick kärnkraft, om man nu lyckas få s+ m+sd att komma överens skulle det gå att bygga en serie nya baskraftverk i Sverige

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.