Byggahus.se

Moddad Orlan 40..

1. V
    Medlem · jönköping · 175 inlägg

vedklyven

Medlem
    vill oxå ha en ORLAN panna snyft:(

2. Z
    Medlem · Norrbotten · 170 inlägg

Zac

Medlem
    Fina bilder Fredrik!

Jag tänkte bidra med lite bilder på hemmapatent i min orlan.

Först gjorde jag en hylla för att få stenarna kloss mot taket,funkade väl någorlunda tills en sten gick sönder.

Sen staplade jag eldfast tegel enligt bilden, blev nog för mycket isolering mot vattenmanteln så panntempen sjönk 2grader och plåt trivs inge vidare i brännkammaren.

Nu har jag provat å stapla en "skål" av bara eldfast tegel , har bara eldat 4ggr men hittils har det funkat bra bara nu stenarna håller.

Ska prova gjuta stenar med eldfast betong om inte teglet håller

3. W
    Medlem · 206 inlägg

wodda

Medlem
    Har dom även ändrat så att Primärluften nu går in i den övre delen av tuben på insidan. Jag tycker mig se en bultskalle där uppe?
    Nu kanske du inte har lust att öppna frontplåten men det vore kul att se bilder på hur det ser ut bakom fronten. (Dom kanske har gjort mer ändringar)

Jag kör bara en sten i brännkammaren, bakom denna har jag ställt(kilat fast) en eldfast sten som täpper till hålet ( U:et) på baksidan. Funkar väldigt bra och det ger ju större volym för dom brännbara gaserna att blanda sig innan dom går vidare till tuberna. Askan är sjukt snövit och finfördelad som ett puder så länga jag inte överfyller tankarna och pannan får pausa. När pannan pausat blir luddet ljusgrått med inslag av ett tunt sotlager i botten beroende på hur full pannan varit(med färsk ved) när pauserna har inträtt.

Redigerat 23 jan 2009 22:58
  4. N
    Medlem · öSTERBOTTEN · 65 inlägg

never2000

Medlem
    Detser ju onekligen ut som en M6 bult med runnen färg under :)

Måste se vad man orkar med efter morgon kaffet

mvh
    Fredrik

5. N

never2000

Medlem
    Mera bilder
    Bulten som syns på insidan är fastsättning för strypnings plåten på utsidan till primär luften.

bilderna

finns även här http://www.perhot.eu/bilder/panno2/

Redigerat 24 jan 2009 11:19
  6. W
    Medlem · 206 inlägg

wodda

Medlem
    Sedärja:) man tackar.
    Har suttit och tittat en stund på bilderna och jag undrar över den svetskant som löper som ett H. Nån som har en aning om vad som döljer sig i denna formation? Förstärkning?

Redigerat 24 jan 2009 12:54
  7. J
    Medlem · 28 inlägg

Johannor

Medlem
    Redigerat 24 jan 2009 15:41
  8. N

never2000

Medlem
    Kollade bulten det är inte färg utan den är svetsad fast

9. Andreas_Hansson
    Medlem · x · 3 591 inlägg
    Är ändringen av primär luften på din panna never2000 bara ett test eller levereras alla ny pannor så?
    Den där plåten ser riktigt tunn ut? Vad kan den var 2mm?
    Den lär ju inte hålla länge
    Dom borde ju kunna göra den i lite grövre plåt och låta primär luften inte bara gå ut i framkant utan efter hela sidan på eldstaden.

Typ så här

10. N

never2000

Medlem
    Bara ett snabbt svar här nu.

Min panna är köpt från Kotly alltså ingen "experiment" typ vad jag vet om

Skall kolla plåt tjockleken imorgon

11. N

never2000

Medlem
    Började fundera på den där stryp plåten.

Jag har ju själv aldrig ägt eller eldat i en dylik panna.

Men hur varmt blir det där den där plåten befinner sig?

Det kan ju inte bli riktigt varmt eftersom det strömmar in luft helatiden dit.

Finns också 2 plåtar som sitter fast på front stycket som kan stänga till sekundärluften med .

Nu ut igen och slänga in lite ved i ladan.

Mvh
    Fredrik

12. W
    Medlem · 206 inlägg

wodda

Medlem
    Jag tror att det kommer att fungera kanon bra med luften på det nya sättet, dom får fortfarande en kylning av vedutrymmet överst och sen luften in på rätt ställe. Men som Andreas säger så kunde det nog förbättras likt hans ritning kanske inte så mycket för spridningen men det öppna hålet på din panna ser ut att ligga i farozonen för att täppas till.
    Berätta hur det går när du eldar.

13. omv.peter
    Medlem · Kalmar · 101 inlägg

omv.peter

Medlem

Dagen då sekreteraren var i verkstaden!

Hej!
    Jag har under en längre tid följt de olika trådarna (främst wodda) angående Orlan, och konstaterat att det inte borde vara några problem att köpa en då jag bara ska ha den i verkstaden. Initialt var min tanke en 25kW med 1800L tank, men då polimex "reade" ut pannor innan jul så köpte jag en 40kW, jag har också beställt en 3000L acck. men det är Lååång leveranstid, väntas vara hemma i mitten på februari:(.

Jag trodde i min enfald att "alla" problem var lösta nu och har därför ägnat min tid åt annat men vid läsning om vad Åskar gjort med primärluften så gick jag hem och undersökte min panna igår.

Mycket riktigt så verkar det som att dessa ut "reade" pannor är äldre typer med den nya regulatorn. Mao, sekreteraren har arbetsprövat i verkstaden och försökt svetsat fast rören till sekundärluften (se bild), primär luft tillförs i övre delen av vedmagasinet (se bild), MEN regulatorn är den nya, på klisterlappen på baksidan står det tillverkad 2007:surprised:

Nu till lite frågor, vilka jag riktar främst till wodda och Åskar, men alla glada tillrop är välkomna.

Åskar:
    Med din eminenta lösning på primärluften är då några problem att byta keramikskålarna i botten?

Arean på befintliga utsläpp är cirka 18cm2 och dina tio 10mm hål ger ~8cm2 upplever du att det finns ett behov för panna av 18cm2, jag såg att du ställt upp till flödet från fläkten?

Skulle man kunna ansluta en ny kanal direkt på den befintliga (kapa upp) och svetsa igen det övre utloppshålet.

wodda:
    Du verkar ju ha löst driften av din panna, har du utloppen i övre delen av magasinet och i så fall har du ett behov att modifiera typ Åskar?

Det skulle vara roligt att se en bild på hur du arrangerat din sten i nedre kammaren.

Generellt:
    Det finns några plaströr i slitsen, kommer dessa att brinna upp, eller ska man frisera dem innan drifttagning (se bild)?

Det kliar riktigt i mina fingrar att få tända eld på polacken, frågan är bara hur mycket man ska modifiera innan den tas i drift.

Tack på förhand.

/Peter

14. J
    Medlem · Västerbotten · 8 inlägg

JML

Medlem
    Jag har en 40kw med moddad primär luft likt Åskar, har gjort kanaler i L form, som jag har bultat fast med 2st M8 på varje sida.

I nederkant vid utlopps hålen gjorde jag så det minskade i volym samt att hålen minskade i
    area vart efter längden. Pga att jag tyckte att det brann bäst längst in. Så jag minskar arean på kanalen vart efter för att hålla samma gashastighet. Dock vet jag inte den totala utlopps arean.. trial and error körde jag... men började med 13mm hål mot fronten och slutade med 8mm hål och totalt ca 20hål på vardera sida.

Men iaf funkar kanon efter ombyggnation, inga tendenser till övertändning, jämn å fin gång allmänt.

Har dock gamla regulatorn, men justerad att fläkten går mot 95g innan den stänger. Står dock 80g på regulatorn, men det känns sekundärt...

I övrigt mkt nöjd med pannan, hade lite bekymmer i början men det berodde på för dåligt drag i skorstenen. Löstes med en fläkt sedan dess inga bekymmer med lukt från pannan.

Kan ta lite bilder i pannan senare.

15. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Provelda du!
    Puffandet uppstår när man eldar med för klent och torrt bränsle. brassar du på med rejäla klabbar är det inga problem.
    Kasta bort "Maskinrumskåpan" så du kommer åt att justera sekundärluftskruvarna. Stänger du dessa vid uppstart, behöver startbrasan inte vara så stor.
    Jag har haft samma tanke, att skära upp hål i nederkanten på primärluftröret och täppa till där uppe, har dock ej kommit till skott.

Plaströren kan du låta vara, de brinner upp direkt.

Staffan med Orlan25an.

Redigerat 31 jan 2009 16:03
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.