Hej!

Hantverkare har flyttat golvbrunnen på övervåningen genom att kapa i flera golvelement. Jag har förstått att man inte ska kapa i dem hur som helst. Hur bör detta lappas ihop på rätt sätt? Är det överhuvudtaget rätt gjort? Någon som har bra tips?

• Golvbjälklag med uppkapade golvelement och synliga rör för golvbrunnen på övervåningen, verktyg och instruktioner syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det där ser inte alls bra ut, det är kapat tvärs över elementens riktning. Väldigt mycket av bärigheten i golvbjälklaget är nu borta.

Vad finns inunder? Har ni möjlighet att komma åt taket i det rummet? Det går att förstärka golvbjälklaget genom att sätta rätt kraftiga reglar tvärs över elementens riktning, på undersidan av elementen. Om det inte går skulle jag föreslå att man limskruvar fast k-plyfa ovanpå hela golvet. Min mycket amatörmässiga gissning är att det kommer att hålla bra, men jag lovar absolut ingenting.

• Gilla
huset1968
  • Laddar…
B bearmaniac skrev:
Nej, det där ser inte alls bra ut, det är kapat tvärs över elementens riktning. Väldigt mycket av bärigheten i golvbjälklaget är nu borta.

Vad finns inunder? Har ni möjlighet att komma åt taket i det rummet? Det går att förstärka golvbjälklaget genom att sätta rätt kraftiga reglar tvärs över elementens riktning, på undersidan av elementen. Om det inte går skulle jag föreslå att man limskruvar fast k-plyfa ovanpå hela golvet. Min mycket amatörmässiga gissning är att det kommer att hålla bra, men jag lovar absolut ingenting.
tack för svar

Inga problem. Berätta gärna hur ni gjorde sen - ni är varken först eller sist med det här problemet. De som kommer efter er kommer säkert att uppskatta lite vägledning de också. :)

• Gilla
huset1968
  • Laddar…
Men jösses hela bärigheten för elementen försvann när de blev kapat så!?

Jag rev innanmätet i alla element i badrummet på ovanvåningen, reglade upp nytt bjälklag ända ut till hammarbandet på ytterväggen.

Hur har det gått för dig??

• Under renovering av ett badrum, med blottat bjälklag och isolering synlig, samt en hålighet i golvet och verktyg på betongytan.
    Skapa konto
  • Badrumsrenovering med nytt bjälklag, avskalade väggar och verktyg på golvet.
    Skapa konto
  • Rum under renovering med nytt träbjälklag och stödregel mot taket, sol skiner genom fönstret, stege och verktyg i hörnet.
    Skapa konto
  • Gilla
huset1968
  • Laddar…
Erik Lövstav Erik Lövstav skrev:
Men jösses hela bärigheten för elementen försvann när de blev kapat så!?

Jag rev innanmätet i alla element i badrummet på ovanvåningen, reglade upp nytt bjälklag ända ut till hammarbandet på ytterväggen.

Hur har det gått för dig??
Tack för bilder, Hantverkarna har skruvat osb över det uppsågade golvet och byggt badrum. Det ska enligt dem inte vara några problem. Golvet känns stumt.

huset1968 huset1968 skrev:
Tack för bilder, Hantverkarna har skruvat osb över det uppsågade golvet och byggt badrum. Det ska enligt dem inte vara några problem. Golvet känns stumt.
Ok skönt att höra, husen är väldigt speciella och kräver mycket tankeverksamhet vid ingrepp👍

huset1968 huset1968 skrev:
Jag bedömer sannolikheten som rimligt hög att de har rätt, men jag vågar samtidigt påstå att de inte har den minsta erfarenhet av den här konstruktionen eller av att räkna på hållfasthet. Att golvet känns stumt är ju en bra indikation iaf.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.