Hej!
Hantverkare har flyttat golvbrunnen på övervåningen genom att kapa i flera golvelement. Jag har förstått att man inte ska kapa i dem hur som helst. Hur bör detta lappas ihop på rätt sätt? Är det överhuvudtaget rätt gjort? Någon som har bra tips?
Hantverkare har flyttat golvbrunnen på övervåningen genom att kapa i flera golvelement. Jag har förstått att man inte ska kapa i dem hur som helst. Hur bör detta lappas ihop på rätt sätt? Är det överhuvudtaget rätt gjort? Någon som har bra tips?
Nej, det där ser inte alls bra ut, det är kapat tvärs över elementens riktning. Väldigt mycket av bärigheten i golvbjälklaget är nu borta.
Vad finns inunder? Har ni möjlighet att komma åt taket i det rummet? Det går att förstärka golvbjälklaget genom att sätta rätt kraftiga reglar tvärs över elementens riktning, på undersidan av elementen. Om det inte går skulle jag föreslå att man limskruvar fast k-plyfa ovanpå hela golvet. Min mycket amatörmässiga gissning är att det kommer att hålla bra, men jag lovar absolut ingenting.
Vad finns inunder? Har ni möjlighet att komma åt taket i det rummet? Det går att förstärka golvbjälklaget genom att sätta rätt kraftiga reglar tvärs över elementens riktning, på undersidan av elementen. Om det inte går skulle jag föreslå att man limskruvar fast k-plyfa ovanpå hela golvet. Min mycket amatörmässiga gissning är att det kommer att hålla bra, men jag lovar absolut ingenting.
tack för svarB bearmaniac skrev:Nej, det där ser inte alls bra ut, det är kapat tvärs över elementens riktning. Väldigt mycket av bärigheten i golvbjälklaget är nu borta.
Inga problem. Berätta gärna hur ni gjorde sen - ni är varken först eller sist med det här problemet. De som kommer efter er kommer säkert att uppskatta lite vägledning de också. 
Men jösses hela bärigheten för elementen försvann när de blev kapat så!?
Jag rev innanmätet i alla element i badrummet på ovanvåningen, reglade upp nytt bjälklag ända ut till hammarbandet på ytterväggen.
Hur har det gått för dig??
Jag rev innanmätet i alla element i badrummet på ovanvåningen, reglade upp nytt bjälklag ända ut till hammarbandet på ytterväggen.
Hur har det gått för dig??
Tack för bilder, Hantverkarna har skruvat osb över det uppsågade golvet och byggt badrum. Det ska enligt dem inte vara några problem. Golvet känns stumt.Erik Lövstav skrev:
Jag bedömer sannolikheten som rimligt hög att de har rätt, men jag vågar samtidigt påstå att de inte har den minsta erfarenhet av den här konstruktionen eller av att räkna på hållfasthet. Att golvet känns stumt är ju en bra indikation iaf.huset1968 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Mockfjärds elementhus - ta bort skorsten
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Hur renoverar man Mockfjärds elementhus?
Hustillverkare -
Mockfjärds elementhus 1988 modell 116 S ändra planlösning
Hustillverkare -
Mockfjärds AB Elementhus 1965 blandade dokument/ritningar
Hustillverkare -
Dra flexslang i vägg i Mockfjärds elementhus genom sågspån?
El