Vikbar badkarsvägg i klarglas monterad på vit badkar mot lila bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det något liknande glasvägg du tänkt till badkaret? En som går att vika bort? Annars reagerade jag på att det på bilderna såg ut som att man nästan behöver kliva över toaletten för att komma in i duschen. Med en vikbar vägg är det inte riktigt lika trångt.

Magnussons2019 Magnussons2019 skrev:
[bild]
Är det något liknande glasvägg du tänkt till badkaret? En som går att vika bort? Annars reagerade jag på att det på bilderna såg ut som att man nästan behöver kliva över toaletten för att komma in i duschen. Med en vikbar vägg är det inte riktigt lika trångt.
Ja det stämmer bra!
Märkte samma sak när jag höll på att rita.

• Gilla
Magnussons2019
  • Laddar…
nikasp
Om du ska ha badkar så kör på den lösningen och sätt blandaren på långväggen/sidan så du (snyggt) kan fälla in hela glaset dikt an mot väggen. Annars = fult! Men jag skulle nog hoppa över badkar i ett så litet badrum och ha två krökta vikdörrar i duschörna så man kan vika in båda dörrarna maximalt. Krökta så duschblandaren "ryms i kröken".

nikasp nikasp skrev:
Om du ska ha badkar så kör på den lösningen och sätt blandaren på långväggen/sidan så du (snyggt) kan fälla in hela glaset dikt an mot väggen. Annars = fult! Men jag skulle nog hoppa över badkar i ett så litet badrum och ha två krökta vikdörrar i duschörna så man kan vika in båda dörrarna maximalt. Krökta så duschblandaren "ryms i kröken".
Just ja! Det hade jag inte tänkt på alls. Jag vill ju kunna vinkla in glaset helt så det försvinner.
Bra tanke!

Mvh

Har haft en sådan duschvägg och det fungerar dugligt men det blir ändå en hel del stänk på golvet!

Är detta enda badrummet eller finna det utrymme för kompromisser?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Om man ska kunna fälla in hela glasväggen/dörren mot väggen så får den inte vara bredare än 70 cm. Kommer inte en så smal glasvägg att skydda resten av badrummet rätt dåligt?

Men ska komma med lite tips!

1. Lägg elburen golvvärme. Det kostar en bråkdel av vattenburen och elräkningen kommer inte rusa iväg. Det bygger dessutom mindre på höjden!

2. Svedbergs har nog faktiskt både badkar och kommod åt dig! Deras Skapa serie finns i 35cm djup vilket ändå sparar in en hel del på djupet! De har även ett badkar som heter z1500 om jag inte minns helt fel som kan får med dubbla duschdörrar vilket gör att man får en dusch i badkaret. Kollegan har den lösningen hemma och det funkar skit bra enligt honom!

3. Att byta plats på dörren kan absolut göra skillnad. Annars kan du alltid behålla samma placering som idag men flytta wcn så den är på motstående vägg.

4. Sätt en inbyggnadswc där cisternen har litet djup (tror de minsta ligger på 8cm) och gör en "halvvägg/hylla" längs med hela bortre väggen. Då får du gott om plats att förvara saker och kompensera lite för att kommoden är mindre. Badkaret jag tipsa om är 150cm långt så det finns plats för att ha en hylla även där.

5. Sätt ett spegelskåp med litet djup

nikasp
Vi har just det där Svedbergs badkaret med enkel duschvägg och det är en väldigt bra kompromiss mellan duschhörna och badkar. Obs att det ju är hela 85 cm brett där man står och det kanske går dåligt i ett litet badrum. Jag kollade på dubbla duschväggar men det var extremt fult och då får man en dörr som inte går att fälla in. En dörr funkar 96%-igt tycker jag. Ibland stänker det lite och då använder jag ändå nästan bara takduschen också. Jag räknade med stänk men det blev mindre dåligt än jag räknat med.

EDIT: Man kan såklart fälla en ev. andra dörr åt andra hållet men fortfarande (för) fult enligt min åsikt.

• Svedbergs badkar med enkel duschvägg, takdusch och handduksradiator i vitt kaklat badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.