Nerre skrev:
Problemet här är ju att det som folk i dagligt tal kallar "mobilt bredband" egentligen är "internet-access via mobilnätet". Sen om det är "bredband" eller inte beror ju på vilken hastighet man för tillfället får.

Både med min mobil och mina "3G-modem" till dator så funkar det att surfa via 2G, även om det går oerhört långsamt. Men ibland får jag så låg hastighet på 3G att det knappt kan klassa som bredband där heller...
"Mobilt bredband" är ett namn som förkommer som benämning på tjänst/produkt på samma sätt som det ibland kallas "Mobil Surf". etc. Begreppet "bredband" är diffust, därav så bör man istället använda något mera tekniska begrepp om man vill visa på vilka hastigheter man ev. kan uppnå under vissa förutsättningar.
Det tekniska begreppet som skulle vara mera korrekt att använda sig av är "datahastighet" vilket ofta används om man läser det finstilta i tjänste/produktbeskrivningar när maximal hastighet redovisas.
Om man sedan vill fördjupa sig ytterligare i överföringstekniken för dataöverföring så hamnar vi på andra beteckningar t.ex. GPRS, Edge, HSDPA, etc, för mobil datakommunikation men normalt använder man de övergripande benämningarna som även inkluderar telefoni.
Så jag håller helt med om att området kan vara förvirrande och även leda till missförstånd.

Mycket att utreda, men 4G har generellt mycket bättre täckning på landsbygden en något annat om det finns operatör på platsen. På landsbygd kör man på 800 eller 900 MHz vilket når långt mycket bättre en 3G

cecar33 skrev:
Mycket att utreda, men 4G har generellt mycket bättre täckning på landsbygden en något annat om det finns operatör på platsen. På landsbygd kör man på 800 eller 900 MHz vilket når långt mycket bättre en 3G
....om operatören har licens för dessa frekvenser, ja.

Kuriosa: I finland annonserades just dessa frekvensband ut och minipriset är en miljard....:)

Telia och Telenor kör på detta

Problemet med 4G är att det trots allt inte finns fokus på det för landsbyggd då de tjänsterna som nyttjar 4G/LTE inte har funktioner för telefoni.
Och för operatörerna gäller det att få stor täckning med många kunder för varje 4G installation. Bor man på landsbygd och kan få 4G så tillhör man de få lyckligt lottade.
Så Nej, 4G har inte generellt bättre täckning på landsbygd utan det berör bara ett fåtal som kan vara lyckliga.

Redigerat:
Telia och Telenor har licenser för 800Mhz men har de verkligen börjat köra aktivt på det bandet?
Har än så länge inte sett någon HW som klarar bandet utan enbart high-band dvs 2.6GHZ

mats_o skrev:
Telia och Telenor har licenser för 800Mhz men har de verkligen börjat köra aktivt på det bandet?
Har än så länge inte sett någon HW som klarar bandet utan enbart high-band dvs 2.6GHZ
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Du får nog ta och uppdatera dig, Telia kör på halva 800 bandet och stör på många ställen det markbundna Tv nätet som använder andra halvan. I just i området Stenungsund Tjörn Orust är problemen med störningar från Telia stora. Telenor kör på 900 bandet och är kanon bra här på landsbygden jag talar då om västkusten

Det behövde jag verkligen göra alltså. Här låg man ju efter i klass med gamla televerkets samtalspriser

Hade både bommat 800MHZ starten och att man har ändrat vilkoren för 900 så att man får använda valfri teknik där.

Här finns ingen täckning alls på mobiltelefon. De telesäljare som ringer var o varannan dag och bedyrar att mobilt bredband kommer att fungera har man hitintills kunnat avfärda då vi har provat med 3G och med 0-resultat. Nu bedyrar de återigen att 4G garanterat kommer att fungera och att 3G hade sina begränsningar. Har erbjudit dem att komma o installera och fungerar det så köper jag, men så kan det tydligen inte gå till.Köp först och bli blåst. Känner att förtroendet har ebbat ut, inte bara för dessa säljare utan för hela telemarketbranschen som verkar helt skrupelfri i sina metoder att sälja.

Nu har väl iofs alla operatörer "prova på" möjlighet på sina mobila bredbandsabb..... Allt från två veckor till 30 dagar.

Snailman
hmm jag har telia nu, och kör med huawei E220 har även ett E367 men det sistnämnda fungerar sämre, båda kopplar med telia EDGE det ger ca 50 kbps upp och ca 100kbps ner som max

funderar på att byta till tele2 och ta deras billiga abbonemang istället 79kr per månad för max 5mbit/s (stor humor här) om jag överskrider 2 gig som är max så stryps det ner till ungefär min maximala möjliga hastighet...

är det nån chans att tele2 funkar lika 'bra' här som telia?

tele2:s modem är ett E173 hur bra/dåligt kan det tänkas funka jämfört med ovanstående modem (telias modem är väl låsta till telia?)

Snailman skrev:
är det nån chans att tele2 funkar lika 'bra' här som telia?
Tele2 och Telia delar väl i mångt o mycket 3G-nät (dock inte alla siter) så det lär väl vara lika 'bra'..

Snailman
Patrik_N skrev:
Tele2 och Telia delar väl i mångt o mycket 3G-nät (dock inte alla siter) så det lär väl vara lika 'bra'..
jag har fattat det som att edge inte är 3G och då kanske det fungerar sämre än telias? (då det är 3G som teila och tele2 delar)

Snailman skrev:
jag har fattat det som att edge inte är 3G och då kanske det fungerar sämre än telias? (då det är 3G som teila och tele2 delar)
Tänk om jag hade läst hela ditt inlägg....
EDGE är "2,5G/2G deluxe" så där har dom nog inget samarbete. Kan vara både bättre och sämre.

Annars är som tidigare sagts Net1 helt ok på många ställen.

Snailman
Hittar nu att det verkar finnas ett abbonemang hos telia som kostar 99kr per månad, och man får 10kr rabatt om man redan är kund (edit om man binder sig minst 18 månader), så det lutar nog åt att ta det istället (sen får man testa en månad till skillnad från tele2 som man kan returnera inom 14 dagar om man inte har testat det alls:thumbdown:)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.