12 217 läst ·
48 svar
12k läst
48 svar
Mjukt område i golvet i duschen. Vad kan det vara och hur tar man reda på det?
Knacka på det svampiga området med nageln. Är det ihåligt ljud så är det en luftbubbla dvs mattan som släppt. Skulle säga att det är ytterst ovanligt att en matta läcker vatten mitt på. Så har du en fultskada någonstans är det runt golvbrunnen eller i en skarv/uppvik
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Efter 20 inlägg med en massa killgissningar som i många fall är helt fel ute så måste jag smälla till med att det högst troligt bara är mattan som släppt i limningen och det är absolut ingen fara alls.
Avlopp läcker knappast uppåt kan ju också påpekas.
Avlopp läcker knappast uppåt kan ju också påpekas.
Fast oftast så rinner ju vatten neråt, inte uppåt..namnbyte skrev:
Blir du ofta överraskad av att hela vedklabben brinner upp då du bara tände på i toppen?
Om det skulle vara en långtida fuktskada behövs inte en rymdstation för att intilliggande material ska vara drabbat. Mig veterligen är spån dessutom ganska glatt för att suga åt sig fukt om miljön tillåter det, badrummet är heller inte av 2023 ultrasonic galactic travelmaster-standard så det kan absolut ha förvärrats på under årtal.
Plastmatta är väl ett godkänt ytskikt? Kan man inte skära och öppna mattan, kolla, eventuellt åtgärda och sedan svetsa ?
Helt ansvarslös fråga och får väl hela forumet att gå i taket🥸
Helt ansvarslös fråga och får väl hela forumet att gå i taket🥸
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast det kan ju inte vara så svårt att känna om bara mattan är löst eller om underlaget är mjukt och känns konstigt........Sen bör det ju nämnas att om mattan är gammal och ursprunglig så är det väl inte säkert att den har kvar nå svetsbara egenskaper. Blir ju fånigt om alla säger skär upp och kolla i kör och sen går det inte att få ihop sen........
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Ligger det mineralull runt röret så kan det mycket väl krypa uppåt i isoleringen och göra den konstant blöt men då borde det rimligen synas på fler ställen än bara på ovansidan.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jo men att sedan genomblöta golvspånet som är 22mm tjockt, flytspackel etc. på en yta av 5x7cm så att mattan släpper... 😳S Stefan1972 skrev:
Du måste väl själv inse hur långsökt det är hoppas jag. 😉😂
Då byter man helt enkelt en lite större bit. Gick utmärkt att svetsa ihop en matta från 84 med en ny när vi gjorde den åtgärden i vår dusch för 6-7 år sedan.S Stefan1972 skrev:
Ring och prata med ditt försäkringsbolag. Förmodligen skickar de ut en besiktningsman som fuktmäter, eftersom du har plastmatta är det enkelt att konstatera om det är blött under mattan eller inte. Då får du svar på om det är vattenskada eller inte.
Alternativt köper du en icke förstörande fuktmätare själv.
Alternativt köper du en icke förstörande fuktmätare själv.
Känn, tryck på mattan. Är den mjuk först, men sen hårt under?M Förstagångsköparen skrev:
Blir det plant när du trycker ner mattan? Eller finns där något löst som på sikt kan skava hål på mattan?
Tryck ner mattan med ena handens fingrar och knacka i golvet med den andra. Låter det annorlunda?
Finns det inte någon skada eller hål i mattan där den ”bubblats sig” finns det ingen anledning att skära sönder våtrumsmattan på ett utsatt ställe nära golvbrunnen även om den går att svetsa ihop igen. ”Felet” kan klara sig tills det är dags att renovera.
På din beskrivning tycker jag det låter som en ”luftbubbla” pga limmet släppt mellan matta och golv.
Men det är också en defekt som nu är känd så det är ju onödigt att låta eventuell skada bli värre.
Ha lite koll.
Ringer du försäkringsbolaget tror jag de är intresserade av att undersöka så att inte problemet orsakar följdskador nu eller i framtiden som försäkringen faktiskt täcker.
(Jo, jag har följt och läst hela tråden. Lägger min röst på ”skapa inte mer problem än vad du redan har”).