12 217 läst ·
48 svar
12k läst
48 svar
Mjukt område i golvet i duschen. Vad kan det vara och hur tar man reda på det?
När jag duschade ikväll så märkte jag att det vid ett ställe i golvet är väldigt mjukt. Området täcker 5x7 cm ungefär. Känns mjukt, ihåligt..
Köpte huset för snart ett år sedan. Har inte upptäckt det fören nu.
1. Vad tror ni att det skulle kunna vara?
2. Till vem vänder man sig för att ta reda på det? Snickare? VVS-firma? Man kan väl inte ta hit någon som kollar på det som en offert? Då blir det ju gratis hantverkare som hittar problemet. Hur gör ni när ni måste ta reda på sånt här?
Köpte huset för snart ett år sedan. Har inte upptäckt det fören nu.
1. Vad tror ni att det skulle kunna vara?
2. Till vem vänder man sig för att ta reda på det? Snickare? VVS-firma? Man kan väl inte ta hit någon som kollar på det som en offert? Då blir det ju gratis hantverkare som hittar problemet. Hur gör ni när ni måste ta reda på sånt här?
Vad är under badrummet?
En snickare med fuktmätare hade jag letat efter som kan öppna upp underifrån och undersöka.
Antingen har du en fuktskada som gjort att underliggande konstruktion ruttnat. Eller så är det bara lite dåligt byggt från början och då gör du antingen ingenting eller ber snickaren staga upp det extra.
En snickare med fuktmätare hade jag letat efter som kan öppna upp underifrån och undersöka.
Antingen har du en fuktskada som gjort att underliggande konstruktion ruttnat. Eller så är det bara lite dåligt byggt från början och då gör du antingen ingenting eller ber snickaren staga upp det extra.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Badrummet ligger på ovanvåningen så under badrummet ligger kontoret. Ser ingen synlig fukt i taket där.P pjkw skrev:Vad är under badrummet?
Ok, snickare säger du. Är de flesta snickare pigga på att komma och "felsöka" tro? Är det inte VVS:are som brukar göra sånt här?
Öppnar man upp underifrån? Så taket i kontoret måste öppnas?
Är avloppet draget åt samma håll som där svackan är? Som en första väg hade jag nog försökt fjela ner en kamera där i sådant fall.
Måste något öppnas så är det ju antingen taket i arbetsrummet eller golvet i badrummet, i många fall är taket nog fördelaktigare och billigare såvida du inte ändå tänkt göra om badrummet
Måste något öppnas så är det ju antingen taket i arbetsrummet eller golvet i badrummet, i många fall är taket nog fördelaktigare och billigare såvida du inte ändå tänkt göra om badrummet
Jag vet inte om avloppet är draget åt samma håll där svackan är. Inte en aning. Hur vet man det?namnbyte skrev:
Är avloppet draget åt samma håll som där svackan är? Som en första väg hade jag nog försökt fjela ner en kamera där i sådant fall.
Måste något öppnas så är det ju antingen taket i arbetsrummet eller golvet i badrummet, i många fall är taket nog fördelaktigare och billigare med taket såvida du inte ändå tänkt göra om badrummet
En sådan kameraundersökning görs av vem? Vem skulle du kontakta?
Badrummet skulle behöva renoveras, men kanske inte just nu ekonomiskt.
Bort med gallret och vattenlås om det är delbart, ibland är det fast, ibland är det en hel konsol som lyfts ur och ibland bara en skiljevägg som kan dras upp. Sen ser du åt vilket håll röret går.M Förstagångsköparen skrev:
Alternativt on du tittar rätt ner i brunnen, silen borta, är det djupast på tex vänster sida så bör röret vidare gå ut på rakt motsatt håll, dvs rakt åt höger.
En sådan kan man göra själv, har nyligen arbetat mig igenom halva avloppet under källarplattan med länkad kamera. Det är lite meckigt pga slapp kabel men bildkvalitén i förhållande till pris är oslagbar.
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...kbVcMaIJu33ctg2oT8dvMSptbp_VKbqBoC-u4QAvD_BwE
Ett annat alternativ är att man EVENTUELLT kan lyfta golvet i ett intilliggande rum och gå in med kamera därufrån, också meckigt men det går att göra i en del fall, vi har gjort så här hemma en gång när en titt behövdes. Men beror helt på hur det är byggt, vi hade tur.
Ok jag ska kolla imorgon!namnbyte skrev:
Bort med gallret och vattenlås om det är delbart, ibland är det fast, ibland är det en hel konsol som lyfts ur och ibland bara en skiljevägg som kan dras upp. Sen ser du åt vilket håll röret går.
Alternativt on du tittar rätt ner i brunnen, silen borta, är det djupast på tex vänster sida så bör röret vidare gå ut på rakt motsatt håll, dvs rakt åt höger.
En sådan kan man göra själv, har nyligen arbetat mig igenom halva avloppet under källarplattan med länkad kamera. Det är lite meckigt pga slapp kabel men bildkvalitén i förhållande till pris är oslagbar.
[länk]
Ett annat alternativ är att man EVENTUELLT kan lyfta golvet i ett intilliggande rum och gå in med kamera därufrån, också meckigt men det går att göra i en del fall, vi har gjort så här hemma en gång när en titt behövdes. Men beror helt på hur det är byggt, vi hade tur.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
I vårt fall var det en spricka i badrumsmattan och vattnet som kom igenom hade gjort att spånplattan under hade svällt och blivit mjuk. Granska mattan noga.M Förstagångsköparen skrev:
Vi ringde försäkringsbolaget och de skickade ut en besiktningsman som kollade och så blev det ett försäkringsärende. Men det verkar som att försäkringsbolagen har blivit hårdare med tiden och anser att det är den boende som först ska konstatera att det är ett problem numera.
Om det är ett så litet område (5x7 cm) tror jag knappast att det är ett trasigt avloppsrör som orsakat det, ser liksom inte hur ett hål i avloppet skulle lyckas orsaka en liten skada ovanför avloppet, såvida badrummet inte är i rymden utan gravitation.
Vad är det för tak i kontoret under?
Som jag ser det är det du behöver göra (eller låta en hantverkare göra) är att komma åt och se hur konstruktionen ser ut underifrån, då ser du om spånskivan under mattan är svampig, eller om den bara saknar något stöd. Är den svampig så har du en fuktskada, saknar den bara stöd skulle du kunna be snickaren sätta en extra regel mellan befintliga reglar.
Du skulle ju eventuellt kunna kolla med inspektionskamera underifrån också genom att borra ett hål, men om du vill åtgärda problemet kommer du ju ändå behöva öppna upp mer än så.
Som jag ser det är det du behöver göra (eller låta en hantverkare göra) är att komma åt och se hur konstruktionen ser ut underifrån, då ser du om spånskivan under mattan är svampig, eller om den bara saknar något stöd. Är den svampig så har du en fuktskada, saknar den bara stöd skulle du kunna be snickaren sätta en extra regel mellan befintliga reglar.
Du skulle ju eventuellt kunna kolla med inspektionskamera underifrån också genom att borra ett hål, men om du vill åtgärda problemet kommer du ju ändå behöva öppna upp mer än så.
Det är ett "vanligt" tak underifrån. Jag har inte sett något svampigt. Jag får ringa en snickare och kolla lite då kanskeP pjkw skrev:Om det är ett så litet område (5x7 cm) tror jag knappast att det är ett trasigt avloppsrör som orsakat det, ser liksom inte hur ett hål i avloppet skulle lyckas orsaka en liten skada ovanför avloppet, såvida badrummet inte är i rymden utan gravitation.