Jag läste lite för snabbt. Silverlod, eller lod utan bly kan stark rekommenderas för dricksvatten.

Bara så vi inte blandar ihop begreppen: Det som kallas silverlod räknas som hårdlödning (består av koppar, zink, silver och ibland även tenn eller kadmium). Det mjuklod som används till vattenrör består av 97% tenn och 3% silver, och kallas ingenting annat än mjuklod.

Charta77 mfl.
Det finns en organisation som heter SCDA (Scandinavian Copper Development Association) som har en CD som du kan beställa och få gratis. Omedelbar leveranstid.
Där står i princip allt om kopparrör även mjuk och hårdlödning med utförliga instruktioner, i och om detta ämne.

För vad det nu kan vara värt...

Powerjet har ju nämnts tidigare i denna tråd. Den som funderar mer kring vad man behöver för att mjuk- resp hårdlöda olika typer av dimensioner kan gå in på http://www.sievert.se/sv/powerjet.htm, där står vad de olika cyklonbrännarna (ska tydligen ge låga runt om röret?!?!) klarar av för dimensioner och det med vanlig gasol. Funderar själv på Powerjet 2193 med en 8706-brännare, 40 mm mjuklödning och 18mm hårdlödning. Ska också finnas en 3525 brännare som klarar av 70 resp 32...

Bra länk där. Intressant att se kapaciteten för de olika munstyckena. Det verkar vara god marginal på angivelserna, dvs det krävs inte lång tid eller ideala förhållanden för att lyckas. Powerjet är mycket trevlig att använda. De är ganska dyr, men väl värd pengarna.

Pratade nyss med Fogas (tror jag de heter...) och de sa just att visst går det att löda större dimensioner än de angivna men då får man värme lite längre tid och runtomkring för hand och inte bara förlita sig på den omslutande lågan

En tusing blir det för #2193...

Jag kanske kan bidra lite:

1. All lödning ger bästa resultat om man rengör och använder fluss.

2. Vid lödning är det viktigt att fogarna utformas med en tillräcklig area för den hållfasthet som krävs. Mao, stumfog (rörände mot rörände) är olämpligt. Muffar med överlappning är mkt lämpligt.

3. Mjuklödning kräver ca 200 gr C. Hållfasthetsmässigt blir en korrekt utförd fog starkare en röret i sig själv. Hållfastheten är tillfredställande för vatten och värmesystem. Vid lödning nära brännbara material kan mjuklödning ske med en speciell lödtång, sk. electra. Köp kadmiumfria produkter. Mkt på marknaden är inte så nyttigt eller bra för miljön. Det finns mjuklod för i stort sett alla metaller utom Titan. Det går tex. utmärkt att löda aluminium mot koppar eller stål.

4. Hårdlod ger markant högre styrka än mjuklod och är att föredra om möjlighet finns. Hårdlödning sker vid ca 650-750 gr C med de flesta lod. Koppar - koppar kan lödas med tex kopparlod utan flussmedel. Dock är det en fördel att använda fluss, oddsen blir bättre.
Mellan Koppar - Mässing krävs normalt fluss, samma med stålrör - och de tidigare nämnda. Ett bra lod för reparationer är slaglod, en mässingbaserad produkt som kallas ibland mässinglod eller slaglod. Den biter normalt på eller en blandning av: koppar, mässing, stål och med kvalitetsprodukter även gjutjärn, rostfrittstål. Ger en mindre utflytning och kappilärverkan en silverlod men kan istället enkelt bygga igen ett hål som är svårt med silverlod. Finns med fluss direkt på tråden.

5. Vid hårdlödning av koppar så skall inte godset värmas mer än nödvändigt. Absolut inte så att det är ljusrött. Mörkrött räcker med de flesta lod. Materialförändringar uppstår vid onödigt hög temperatur. När hårda kopparrör värms röda mjuknar de, sk. mjukglödgning. Bra vid bockning, men tänk på att trycka in en stödhylsa om en koppling med klämring skall användas. Annars kan en viss bevattning under röret uppstå... ;)

6. Vid driksvattenledningar bör man tänka till vilket lod man använder. Många lod innehåller tungmetaller.

7. Silverlod utan kadmium är dyrt men bra. Skall man löda enstaka fog och är novis är detta ett enkelt sätt om man har ett gasställ. Svårt att misslyckas med. De finns ju att hyra eller låna.

8. Vid omfattande jobb är ett hårdlod med 4% silver samt flussmedel ett bra val.

9. Mjuklod håller för solvärmesystem.

I ett projekt med miljö inriktning användes rostfriarör (2333) till vattensystemet då någon konsult ansåg det vara giftfritt till skillnad från kopparör. Normer för när man får använda vad är jag inte så insatt i. Jag använder själv gas, Acetylen och syrgas, silverlod samt hårdlod, mao hårdlöder jag alltid.

Jag har sett en ny produkt, böjar, skarvar och T-rör som kläms med en speciell tång och tätar med O-ringar. Dyrt men snabbt. Undrar hur det fungerar efter 20 år?

jag läste nånstans att man ska ha flussmedel när man hårdlöder mässing mot koppar, stämmer det?

Att ånyo använda "yrkesfolk" bjuder emot.....
Otur för dig, annars hade jag kunnat råda dig och förklara för och nackdelarna med de olika lödmetoderna.
rogge

rogge_vvs skrev:
Att ånyo använda "yrkesfolk" bjuder emot.....
Otur för dig, annars hade jag kunnat råda dig och förklara för och nackdelarna med de olika lödmetoderna.
rogge
Ja det hade kanske varit trevligt med lite råd, men det var 2004 jag hade behövt rådet i så fall. Idag är allt redan fixat.......

Idag är allt redan fixat.......
Nå hur gjorde du då?
rogge

Jepp, mässing mot koppar kräver flussmedel, se mitt inlägg ovan som täcker det mesta i detta ämne.

Ang PowerJet så har jag ett antal sådana och de duger om man inte vill investera i ett gasställ och vill kunna göra fåtal jobb på mindre objekt.

Jag tänder pannan och marshaller (och gasen!) med dem!

Dock är det en bra produkt, kvalitet rakt igenom, utbytbara munstycken för olika jobb. Finns i flera modeller, köp den med spärrbar knapp. finns för engångs samt vanliga gasolflaskor av utbytesmodell. Powerjet brukar finnas på kampanj regelbundet hos järnhandlarna till vettigt pris. kom just på att den med utbytesflaska står stadigare (tyngre flaska).

Om man skall installera en panna eller fixa lite fler rör är ett gasställ att rekommendera. Om man köper ett begat så kommer det att stå sig i värde och man får igen pengarna vid en försäljning. Ett tips är att köpa tuber som inte behöver hyras av gasbolaget, tex. Aga 5 liters.

Air Liquid har oxå produkter för friköp. Nackdelan är att en 5 liters tub är nästan lika dyr att fylla som en större, så vid mkt stor förbrukning lönar det sig att hyra en större tub.

En riktig jackpot är de gamla köpetuber av större modell som Aga hade förr.
De känns igen på ett lila band målat upptill om jag minns rätt. Om man hittar en sådan och besöker Aga så får man hyra valfri storlek av flaska i 5 år tror jag det var mot inbyte utan kostnad, så håll ögonen öppna!! :o

mercixus skrev:
En riktig jackpot är de gamla köpetuber av större modell som Aga hade förr.
De känns igen på ett lila band målat upptill om jag minns rätt. Om man hittar en sådan och besöker Aga så får man hyra valfri storlek av flaska i 5 år tror jag det var mot inbyte utan kostnad, så håll ögonen öppna!!  :o
:) Tackar för tipset! ;)

rogge_vvs skrev:
Idag är allt redan fixat.......
Nå hur gjorde du då?
rogge
Hårdlödning där det gick, med avseende på säkerhet och åtkomst. Resterande ej lödbara ställen, klämringskopplingar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.