44 748 läst ·
111 svar
45k läst
111 svar
Mjukklödning vs hårdlödning
Rören kommer efter min ombyggnad att gå utefter golvet så viss risk för påverkan finns. Kan nog få tag på acetylen+syre men en liten "lathund" för hårdlödning hade suttit som handen i handsken.
Att ånyo använda "yrkesfolk" bjuder emot.....
Att ånyo använda "yrkesfolk" bjuder emot.....
Hårdlödning går till som mjuklödning, men man behöver inte göra lika petigt rent och använda flussmedel. Det luriga när man har en brännare med liten effekt är att få hela kopplingen tillräckligt varm för att lodet ska sugas in i kopplingen av kapillärkraften. Man märker tydligt när det är tillräckligt varmt och lodet sugs in i kopplingen. Rör och koppling ska vara redigt glödgat innan det ens är idé att föra på lodet.
Köp en påse böjar, muffar och en bit rör på t ex Rinkaby och prova. Kopplingar och en bit rör är så pass billigt att man har råd att öva lite
När man ska löda fast t ex en gängövergång så blir det trixigt med värmen. Det är ju en ganska tung mässingsklump som ska värmas upp och då krävs en hel del effekt.
Möjligen skulle det gå om man har flera gasolblåslampor, men då måste man ha en eller ett par hantlangare och det kan bli väldigt intimt.
Jag kom på att jag har ju faktiskt hårdlött med en gammal Optimus eller Radius fotogenblåslampa från försvaret. Billigt i drift, men omständigt att tända.
Köp en påse böjar, muffar och en bit rör på t ex Rinkaby och prova. Kopplingar och en bit rör är så pass billigt att man har råd att öva lite
Möjligen skulle det gå om man har flera gasolblåslampor, men då måste man ha en eller ett par hantlangare och det kan bli väldigt intimt.
Jag kom på att jag har ju faktiskt hårdlött med en gammal Optimus eller Radius fotogenblåslampa från försvaret. Billigt i drift, men omständigt att tända.
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
Törs man ställa frågorna:
1. När är man tänkt att använda hårdlödning och när mjuklödning, dvs vad är deras för och nackdelar?
2. Finns det några legala eller försäkringsmässiga krav på när det ena eller andra ska användas?
3. Vad är skillnaden mellan de två i arbetsmetod resp material?
1. När är man tänkt att använda hårdlödning och när mjuklödning, dvs vad är deras för och nackdelar?
2. Finns det några legala eller försäkringsmässiga krav på när det ena eller andra ska användas?
3. Vad är skillnaden mellan de två i arbetsmetod resp material?
Ja, givetvis.swehjo skrev:
1. Hårdlödning är att föredra när det går att använda. Den tål mer misshandel och det är inte lika petnoga med hygienen. Man kan löda hållbart utan kapillärlödkopplingar, dvs med mindre och inte lika jämna anliggningsytor. Ibland går det inte pga brandrisk (det krävs en hel del värme). Det är inte heller lika snyggt som mjuklödning. Runt en hårdlödning blir det svart och flammigt och fult för att kopparn oxiderar och så flyter det ut lod och har sig. Mjuklödning håller bra och blir snyggt så länge man gör rent, använder flussmedel och använder bra lödkopplingar.
2. Vet ej. Tror inte det.
3. Mjuklödning: Gör rent med Scotch Brite, stryck på flussmedel på den del som ska stickas in, stick in till botten, värm, dutta på tenn precis i skarven mellan rör och koppling, låt svalna. Hårdlödning: Kolla att rör inte är alltför skitigt, för ihop, värm, värm, värm, dutta på lod runt hela skarven så att du är säker på att det sugs in ordentligt runt hela kopplingen, låt svalna. För båda metoderna gäller att det är viktigt att godset är så varmt att det inte känns klibbigt när man duttar på lodet (lite som att dutta en smörklick mot en kall respektive het stekpanna).
Ett litet tillägg angående hållfastheten: Om man mjuklöder så kan man ju använda rörsvep, pendlar och takjärn för att fästa rören i väggar och tak. Det minskar risken att kopplingarna utsätts för påfrestningar.
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
hmmm...jaså han är elakMathiasS skrev:
om inte jag gjort det då
om det inte fanns andra då då
om hustillverkaren har konkat då
om det kostar skinnet då
om det är kul att lufta då (HMMM...)
skojsit inte :-[
Nehejdå inte elak, men att hela tiden få in syre i systemet är inget bra alls. Det ROSTAR!!!norrlandshus_sthlm skrev:
Det kan ju vara så att det är rätt rör och kopplingar, men nån koppling är deåligt utförd så den är vatten, men inte lufttät. Om då trycket där är för lågt så kan det sugas in luft. Det kan ju uppstå om man t ex har en cirkpump på returledningen och den jobbar på full fart. Då ser trycket vid pannan i källarn ut att räcka till, men uppe vid en högt placerad radiator kan det vara undertryck. Kolla alltså trycket i anläggningen.
Att det sugs in luft är inte bra, för syret i luften förkortar livslängden på systemet.
Att det sugs in luft är inte bra, för syret i luften förkortar livslängden på systemet.
http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=361roli skrev:
Där för du lite tips om lödning, du ser också en bild hur kanterna på en lödfog skall se ut när den kan vara schysst.
Vad jag kan komma att tänka på nu är, men det vet du kanske redan men iaf.
Lodet skall flyta ut fint i kanterna och inte se ut som en vattendroppe på nyvaxad bil. Du skall också tänka på att det är materialet som skall smälta lodet, värmer du en bit in i kopplingen så sugs lodet dit när det smälter. Men det får faktiskt inte vara för varmt heller, när lodet smälter bra och flyter ut fint så duger det så testa med några sekunder (minuters) mellanrum till du ser att du fått en tillräcklig varm yta. Det är väldigt viktigt att materielt inte rörs, rör på sig, när det kallnar utan det får svalna i lugn och ro.
Tillägg: Om du använder en lödkolv i annat tillfälle är du nästan tvungen att ha litegrann lod mot kolven för att bättre föra över värmen till materialet.
Men pröva på någon koppling så ser du när det ser bra ut.
Fråga...
Nu slits ju även lödfogen när det värms upp och när det kyls av. Kopparn måste ju vidga sig även den. Hur skall man förhålla sig till det när det gäller mjuklödning. Nu har inte jag sett en mjuklödning fallera på de ställen jag sett det i värmeledningar. Men ändå.
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
Jag tror att man kan försumma det. En lödning är svag för fläkning, men i längsled är den mycket stark.charta77 skrev: