44 748 läst ·
111 svar
45k läst
111 svar
Mjukklödning vs hårdlödning
Järnrör? Då är det väl gägning som gäller.
Du kan väl kanske sätta en mässingskoppling som övergång från järnrör, men den lär nog gängas dit.
Beställ katalog från Rinkaby Rör - de har det mesta i rörväg som en hempulare behöver.
Du kan väl kanske sätta en mässingskoppling som övergång från järnrör, men den lär nog gängas dit.
Beställ katalog från Rinkaby Rör - de har det mesta i rörväg som en hempulare behöver.
Ja, i värsta fall måste man gänga med en kloppa, men det är ett jäkla jobb på rör som redan sitter monterade, Om det går, så kopplar man loss i en lämplig skarv eller gängad vinkel. Där skruvar på en övergång från gänga till klämkoppling för koppar.
Om man inte använder gängor på järnrör så är det svetsning som gäller och det är jobb för proffs.
Om man inte använder gängor på järnrör så är det svetsning som gäller och det är jobb för proffs.
Nepp, i ett värmesystem är det ingen större fara med olika material som stål, järn, koppar, rostfritt stål och mässing. Vattnet i ett värme system är (blir i alla fall) syrefritt (det kallas dött) och då sker ingen oxidation. Det är fritt fram att blanda hur man vill. Det enda stället där man ska vara försiktig är i närheten av ett öppet expansionskärl.
Jag kom på att jag har ogräsbrännare för gasol. Den tar 2 kg/timme, så om den inte blir för otymplig så skulle man kanske kunna hårdlösa även 35mm kopparrör.
Annart är en sån där skärm/reflektor som man använder för att inte bränna väggen när man löder även bra för att kunna värma hela röret samtidigt. Har inte provat, men jag gissar att en klen brännare klarar nån dimension till med en sådan.
Annart är en sån där skärm/reflektor som man använder för att inte bränna väggen när man löder även bra för att kunna värma hela röret samtidigt. Har inte provat, men jag gissar att en klen brännare klarar nån dimension till med en sådan.
Bra fråga, men jag gissar att den brännaren inte är hanterbar så det får nog bli mjuklödning i alla fall. Klämringskopplingar är i alla fall uteslutet av ekonomiska skäl. Ett prisexempel från rinkaby: T-koppling 35 mm. Löd kostar 53 kr, klämring 226 kr. Det finns ju roligare saker att lägga pengarna på...sveno skrev:
Har vi redan "lött" färdigt på denna länk eller finns det mer info att få?? På eventuella hårdlödningslänkar??
Skall snart ge mig på att hårdlöda i pannrummet.
Då jag tycker att mjuklödning käns "klent" och att använda klämringskopplingar är till för dem med den "feta" plånboken. 8) 8)
Skall snart ge mig på att hårdlöda i pannrummet.
Då jag tycker att mjuklödning käns "klent" och att använda klämringskopplingar är till för dem med den "feta" plånboken. 8) 8)
Jag pratar inte om smältpunkten för lodet utan rekommendationen om värmebelastning av lödfogen. Så här står det ordagrant i Castolins handbok för svetsning och lödning:charta77 skrev:
Lödfogens varmhållfasthet beror på lodets bindningstemperatur. Fogar lödda med silverlog bör ej kontinueringt utsättas för drifttemperaturer över 200-300 [sup]o[/sup]C. Mässingslod tår en kontinuerlig drifstemperatur på 400-500 [sup]o[/sup]C medan mjukloden ej bör utsättas för över ca 100 [sup]o[/sup]C i driftstemperatur.
Om deras mjuklod Castolin 157 (Ag/Sn) står det så här:
Castolin 157 är godkänt för kapillärlödning av kopparrör anslutna till komunnala vattenledningsnätet.