Hej!

Vi hade en anläggningsfirma här nyligen som gjorde en hel del stenarbeten. De lade också ny asfalt på vår parkering. De lade ett ganska tjockt lager, typ 5-7 cm, som de planade/spred ut med handrakor. Sedan körde de med en hyfsat stor markvibrator på.

Nu, cirka 4-5 dagar efter tycker vi fortfarande att asfalten känns lite mjuk. Det blir små gropar av bilens hjul och faktiskt tycker jag att det på rätt stora områden går att trycka in en grop med tummen om man tar i ordentligt och trycker en stund.

De sade att vi skulle kunna använda parkeringen "som vanligt" dagen efter att de lade dit asfalten.

Vet ni hur det är med asfalt?
Behöver den mer tid än avsvalningstiden för att få full hårdhet/fasthet?
Är det normalt att asfalten är såhär mjuk ett tag i början?
Hur länge ska vi i så fall räkna med att den är mjuk, innan vi ska dra slutsatsen att något är fel?
Och om något är fel, vad är det då för fel de kan ha gjort?

Redigerat:
Är det en seriös svensk firma som gjort jobbet, be dem kolla på det, för det låter inget vidare.
Ska vara hårt, men kanske lite klibbigt till en början.

Är det kringresande asfaltsläggare/stensättare ute ifrån Europa som ni anlitat för en billig penning så är risken stor att de har gjort ett dåligt jobb. Då är det nog bara vara att riva upp och låta en seriös firma göra om jobbet.

Ja, det är en seriös svensk firma, rekommenderad av en av de större "stenbutikerna" i trakten och med bra referenser. Skulle aldrig ens överväga att ta någon kringresande klåpare till arbeten på min tomt.

De första dagarna hade jag undvikit att parkera på asfalten.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Bitumen i asfalten härdar långsamt och med den värme som det varit den här sommaren så mjukas den upp rätt bra. Vi brukar som tur är ha bilen stående i garaget normalt så vi har kunnat undvika att stå längre tider på asfalten hela sommaren (asfalten las i maj). Är det svalt ute känns den hård, men ligger solen på några timmar så känner man i kanterna att den mjuknat.

D09
Får man fråga vad det kostade att lägga asfalt? =)

Vi fick först ett pris på 675 kr/m2 vilket gällde för "lagning": dvs ta bort den gamla asfalten där den var alltför dålig, men lägga den nya asfalten ovanpå den gamla där den gamla var hyfsat ok.

Senare rekommenderade de att lägga om helt istället och där fick jag prisuppgift "någon hundralapp dyrare", och då svarade vi ok men max 800 kr/m2. Då skulle de fixa bärlagret och lägga minst 5 cm asfalt.

Vi har inte fått faktura än.

• Gilla
D09
  • Laddar…
I
Det Nerre skriver har jag också hört. Men vi fick gjort det för 6-7 år sen och det är fortfarande mjukt.
Domkraften sjunker ner, sänkor efter hjulen så man har vatten ståendes. Ca 75m2 kommer dåligt ihåg priset men tror det var ca 30 tusen, de hade både vält och paddor att packa med, 6-7 gubbar huserade här en dag, bärlagret var klart sedan tidigare.
Pratade med grannen som har asfalterat för länge sedan, han sa han beställde en hårdare kvalitet för han behövde kunna köra med handtruck, det var dyrare men håller tydligen betydligt bättre.
Lätt att vara efterklok, vad gör man nu?
Då det nu är så mjukt, kan man rätta till det med en padda? Eller man ska jämna med nytt och padda, men då blir det ju lappverk, inte snyggt?

Ja, jag funderar också på vad som går att göra, om det nu är så att jag ska börja förhandla med leverantören...

I
krilbe skrev:
Ja, jag funderar också på vad som går att göra, om det nu är så att jag ska börja förhandla med leverantören...
Tydligen finns det olika kvaliteter och har man inte beställt extra hårt, som det som ligger i gator, så får man väl nån villastandard.
Går det att padda nu utan att det spricker känns det som jag skulle köpa mig en markvibrator och gå över det vid behov, den kunde ju vara användbar även till plattgångarna. Man kan ju hyra men jag har sett billiga sådana så det betalar sig snabbt att köpa.

Vi har redan en (väldigt) liten vibrator för några murbyggen. Men man kan väl inte köra på kall asfalt?

I
krilbe skrev:
Vi har redan en (väldigt) liten vibrator för några murbyggen. Men man kan väl inte köra på kall asfalt?
Är det ingen som vet?
Själv tänkte jag att på sommaren när solen gassar är den ju som mjukast, då kanske man kan padda. Men det pratas ju om härdning så jag vet inte om det går, blir kanske smulpaj av alltihop.

*haha* Smulpaj. :-)

Min högst lekmannamässiga gissning är att det helt enkelt saknar effekt att vibrera kall asfalt.

Jag är lika undrande som du, har googlat massor efter t.ex. härdtid för asfalt men inte hittat några vettiga siffror. Vi har sån tur att vi inte behöver ha nåt stående på asfalten så jag hoppas den härdat bra till våren (och att det funkar bättre att skotta bort snön från den än de gamla ojämna plattorna:).

Det enda jag hittat är hur kall reparationsasfalt fungerar. Där har man oftast gjort en emulsion av tvål och bitumen, när den komprimeras så pressas tvålen bort och bitumen klibbar ihop. Vatten hjälper tydligen processen (sköljer bort tvålen?), många sorters reparationsasfalt ska vattnas innan de komprimeras.

Men en gissning från min sida är att bitumen härdar via oxidation eller nåt liknande och då tar det antagligen tid.

Intressant. Ska ringa en asfaltfirma som håller till här i närheten och fråga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.