I krypgrunden har jag ett gäng fukt- och tempsensorer som går på batteri (2xAA). De verkar dock inte hålla kraften så länge och jag är lite trött på att åla in och byta batterierna titt som tätt. Jag har ett eluttag där nere och funderar på att sätta in en batterieliminator istället. Alltså lågtemp-miljö, men förhoppningsvis inte allt för fuktigt.
Kan jag klippa sladden efter transformatorn och/eller efter förgreningen och förlänga kablarna med slumpvis vald annan sladd som jag råkar ha liggande (tex från gammal telefoninstallation?!), eller blir spänningsfallet över 20-talet meter för stort för att det ska funka? Jag kan få ner avståndet till hälften (med 220 V skarvsladd första biten) om det skulle göra någon skillnad.
Bir jag kölhalad om jag frågar om sockerbit är lämpligt för skarvarna?
Kan jag klippa sladden efter transformatorn och/eller efter förgreningen och förlänga kablarna med slumpvis vald annan sladd som jag råkar ha liggande (tex från gammal telefoninstallation?!), eller blir spänningsfallet över 20-talet meter för stort för att det ska funka? Jag kan få ner avståndet till hälften (med 220 V skarvsladd första biten) om det skulle göra någon skillnad.
Bir jag kölhalad om jag frågar om sockerbit är lämpligt för skarvarna?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Du får göra så, det finns inga säkerhetshinder. Däremot kan du behöva tänka på gnagare och fukt, t.ex dra sladdarna i VP-rör och använda täta skarvar som krympbara skarvhylsor. En sockerbit tror jag inte lever länge i den miljön.
Långa sekundärledningar tror jag inte är något problem då sensorerna drar väldigt lite ström.
Långa sekundärledningar tror jag inte är något problem då sensorerna drar väldigt lite ström.
Har samma problem, men har även sensorer på vinden som använder CR2032. Tänkte också på en transformator/spänningsomvandlare, men har varit med om sådana som blir rejält varma så det ville jag undvika.
Kom då på ett alternativ som inte kräver en ständigt inkopplad transformator. Om man öppnar sensorerna och löder på förlängningsledare så kan man dra ut dessa till en batterihållare som sitter på lämpligt ställe.
Det finns hållare för flera olika konfigurationer, så du kan dubbla eller flerdubbla batteritiden om du så vill.
Finns det risk för gnagare så kan du löda på en enkel hängsäkring.
Mina sensorer på vinden ska jag dra ner ledare genom ett rör som gick till det gamla expansionskärlet som satt där uppe. Blir betydligt mer bekvämt att byta batterier i pannrummet än att åla runt i kutterspån.
Kom då på ett alternativ som inte kräver en ständigt inkopplad transformator. Om man öppnar sensorerna och löder på förlängningsledare så kan man dra ut dessa till en batterihållare som sitter på lämpligt ställe.
Det finns hållare för flera olika konfigurationer, så du kan dubbla eller flerdubbla batteritiden om du så vill.
Finns det risk för gnagare så kan du löda på en enkel hängsäkring.
Mina sensorer på vinden ska jag dra ner ledare genom ett rör som gick till det gamla expansionskärlet som satt där uppe. Blir betydligt mer bekvämt att byta batterier i pannrummet än att åla runt i kutterspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "batterihållare"
Batterihållare 4-pack Griplis
Ordning på batterierna
237 kr inkl moms
Läs mer
Har man så fuktigt under huset att det skulle vålla problem med "svagströmmen" kanske man borde kolla på hur huset mår. För får man kondens på "ledningarna" har man även kondens på allt annat under huset tex trä.
Jag bytte batterier idag i alla fyra sensorer, men får nu bara kontakt med två av dem på loggern. De brukar tappa kontakten när spänningen blir låg, men blev trött på att inte ens nya batterier funkade. Får krypa ner igen och byta... Det tar 15-20 min att åla till den innersta sensorn och tillbaka, är som en trång labyrint där nere.
Vad gäller fukten så hoppas jag ha den under kontroll snart. Håller på att lägga plast på marken och en avfuktare står i garaget och väntar på inkoppling. Vill ha sensorerna för att kunna följa upp åtgärderna, men för tillfället är de för mycket jobb.
Pålödning är ett bra tips, ska kolla på det också!
Vad gäller fukten så hoppas jag ha den under kontroll snart. Håller på att lägga plast på marken och en avfuktare står i garaget och väntar på inkoppling. Vill ha sensorerna för att kunna följa upp åtgärderna, men för tillfället är de för mycket jobb.
Pålödning är ett bra tips, ska kolla på det också!
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Vad har du för sensorer? Märke/modell?
@Vardagsrum
En sån här
https://www.conrad.se/sv/p/tfa-dost...nssnitt-daggpunkt-mogel-varningsd-396442.html
Med fem sensorer till
https://www.conrad.se/sv/p/tfa-dost...ktighetsgivare-till-klimalogg-pro-396443.html
Kan väl tillägga att en är i garaget 30-40 m bort, den har kontakt. Men inte två av de som är i grunden, bokstavligen 1 m ner under golvet. Det har funkat med alla tidigare.
En sån här
https://www.conrad.se/sv/p/tfa-dost...nssnitt-daggpunkt-mogel-varningsd-396442.html
Med fem sensorer till
https://www.conrad.se/sv/p/tfa-dost...ktighetsgivare-till-klimalogg-pro-396443.html
Kan väl tillägga att en är i garaget 30-40 m bort, den har kontakt. Men inte två av de som är i grunden, bokstavligen 1 m ner under golvet. Det har funkat med alla tidigare.
Bra tänkt, men nej. Några trådlösa lampor utomhus är det enda som tillkommit nyligen. Sensorerna står inte långt ifrån varandra heller, runt 5 m, vilket fick mig att misstänkta batterierna.Alfredo skrev:
Dumt nog använde jag batterier från Biltema som jag hade hemma redan. Hittade ett test från testfakta som visade att de har bra kapacitet vid låg förbrukning, men men...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden