S Svampe skrev:
Om du inte lyckas återerövra den så kanske det kan funka att ge katterna något ännu bättre på lämplig plats? Vi har plintgrund med någon sorts sand under huset (även några grannar har så) och jag misstänker att det är där alla områdets katter uträttar sina behov för inte en enda gång på 5 år har de bajsat i ungarnas sandlåda. Jag gissar att det är för att det alltid är torrt under huset så att det går att gräva där året runt, utrymmet är stort så det finns ordentligt med plats åt flera katter samtidigt som det är skyddat och går att gömma sig. Hur man gör något liknande som passar in i din underbara natur har jag dock ingen idé om
Det har inte känts så viktigt att försöka mota bort dom ännu. Jag skulle kanske kunna bygga en ordentlig sandlåda som bara är till för katterna.

• Gilla
Svampe och 1 till
  • Laddar…
De säger att man inte ska odla längs fasaderna. Lite tråkigt. Jag har flera odlingslådor runt huset. Jag räknar med att det är okej så länge man väljer växter med omsorg. Nu behöver jag bara hitta något som kan samexistera med myskmadra.

• B11.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Inte så mycket byggande i det här trädgårdsprojektet. Mitt enda försök till möbelsnickeri: en bit kärnved av ek blev en bänk. Här står den precis innan jag flyttar den till sin plats.

• B12.png
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
B
🌻 Ska fortsätta att följa dina projekt. Älskar när man ger sig på saker på lite annorlunda sätt. Det blir så personligt då. Tack för att du delar med dig till oss och bifogar bilder. Extra fint när man bygger med natursten.
🛘 På min tomt har jag flera berghällar, bland annat av röd sten. Dessa har jag rensat från jord och mossa. Sedan högtryckstvättat bort allt i minsta lilla bergsskreva. Berg är så naturligt vacker att se på och som ett konstverk i sig självt.
🪨 Har då och då åkt till grustag och frågat om jag får ta lite stenar mot en hundring till kaffekassan och det brukar gå bra. Dels tycker jag om de helt släta runda vackra stenarna man hittar i sådana grustag, men även stenar som har annorlunda färg och form.
BILD Mitt bästa fynd var en stor grön sten ca 40-50 cm i diameter med några ådringar i olika gröna nyanser. Denna sten blev så fin när den var blöt, att jag målade den med klar båtlack. Nu ser stenen alltid blöt ut. Väldigt vacker! (Denna sten vill jag ha på min grav, när den dagen kommer. Man borrar ett hål bara och sätter dit en liten skylt på en mässingspinne med info om mig. Det räcker så och blir personligt) Tyvärr kommer stenens skönhet inte till sin rätt på bifogad bild.
🦌+🍋 Ett billigt tips som fungerat för mig gällande rådjur; jag har köpt billigaste ”rumssprayen” (kostar ca 30 kr) som man har för att det ska lukta bättre på toaletten. Doften ska vara CITRON. Denna har jag sprayat mycket lätt och tunt (riktar burken uppåt, 30 cm upp och rör den sakta över rabatten) och låt diset falla ner på blommorna. Denna spray är lite fet och smakar inte bra. Innehåller eteriska oljor och citrondoft. Självklart ska du inte spraya på det som ska ätas. Just detta att den är lite fet, gör att den inte regnar bort så lätt.
🐌 För mig har detta knep fungerat i många år. Numera är rådjuren och jag överens om att de ska låta bli rosorna. Även sniglarna håller med. Prova gärna först på en liten yta för att vara säker på att just dina blommor tål sprayen. Lycka till ♥️

• IMG_1978.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Artemisia och 7 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
Mitt bästa fynd var en stor grön sten ca 40-50 cm i diameter med några ådringar i olika gröna nyanser. Denna sten blev så fin när den var blöt, att jag målade den med klar båtlack. Nu ser stenen alltid blöt ut. Väldigt vacker!
Klarlacka stenen! Vilken helknasig och alldeles underbar idé! Jag trodde bara att det var jag som vattnade stenarna samtidigt som jag vattnar blommorna ... 😂.

Förhoppningsvis kommer du att gilla mitt nästa projekt också. Bakom huset finns en liten bergsknalle. Jag hade turen att få köpa den av bonden som äger marken runt omkring. Utsikten därifrån är helt fantastisk! Där ska det fixas och byggas framöver.

• B13.png
    Skapa konto
  • Gilla
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
Hoajajajbuff Hoajajajbuff skrev:
Köpte hus för första gången för drygt fem år sedan. På det hela taget en bra upplevelse, även om det kom med vissa oönskade inslag längs vägen ([länk]). Huset, ett Älvsbyhus, är bra planerat, ganska nytt, fräscht och totalt själlöst. Jag valde det främst för att det står på en annorlunda tomt som jag verkligen gillar.

Dagen efter att jag skrivit på kontraktet ringde mäklaren och frågade försiktigt om jag var nöjd. Jag svarade glatt att allt var bra och att jag såg fram emot att flytta in. Hon muttrade något om att tomten såg ut lite som en byggarbetsplats. I efterhand tror jag att vi båda tänkte på hur framtiden skulle se ut. Jag föreställde mig en vacker skogssluttning med ekar, mossiga stenar och massor av växter, medan hon såg framför sig gråt, frustration och en tom plånbok.

Båda fick rätt ...

Det var ganska många på visningen, men ingen bjöd förutom jag. Jag är helt övertygad om att det berodde på hur trädgården såg ut. Om man anlägger en väg och bygger ett hus i en sluttning finns det ganska mycket att fixa till efteråt. Det var uppenbart för alla på visningen, och ingen annan verkade särskilt intresserad av att ge sig på det projektet.

Här tänkte jag visa lite av vad jag har åstadkommit sedan dess.
Bra jobbat HoajajajaBuff 👏

• Gilla
Artemisia och 1 till
  • Laddar…
Jättefint projekt! Sten är verkligen något extra. Det enda som fattades mig när vi slog till på vårt nuvarande hus. Också jättehärligt med höjdskillnader himla imponerande. Tänk att få tafsa lite granit var dag.

• Älska
Artemisia och 1 till
  • Laddar…
Bor på en hög med sprängsten som kan konkurrera med Bamses farmors "höga berget".

Den som har sten att bygga med behöver inte gå sysslolös.

• Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Hoajajajbuff Hoajajajbuff skrev:
Jag tog hjälp av ett lokalt företag som än i dag är mina idoler. De kunde verkligen sina grävmaskiner …
Underbart!
Älskar hur man tar till vara platsen och lever med naturen.
Har två söner varav den ena hade stenbumlingar och gjorde något liknande som du.
Den andra (#Bergvillan på IG) har byggt sitt hus intill ett berg. Många andra i området spränger, de byggde anpassat efter berget. 😀

B Byggahus48 skrev:
🌻 Ska fortsätta att följa dina projekt. Älskar när man ger sig på saker på lite annorlunda sätt. Det blir så personligt då. Tack för att du delar med dig till oss och bifogar bilder. Extra fint när man bygger med natursten.
🛘 På min tomt har jag flera berghällar, bland annat av röd sten. Dessa har jag rensat från jord och mossa. Sedan högtryckstvättat bort allt i minsta lilla bergsskreva. Berg är så naturligt vacker att se på och som ett konstverk i sig självt.
🪨 Har då och då åkt till grustag och frågat om jag får ta lite stenar mot en hundring till kaffekassan och det brukar gå bra. Dels tycker jag om de helt släta runda vackra stenarna man hittar i sådana grustag, men även stenar som har annorlunda färg och form.
BILD Mitt bästa fynd var en stor grön sten ca 40-50 cm i diameter med några ådringar i olika gröna nyanser. Denna sten blev så fin när den var blöt, att jag målade den med klar båtlack. Nu ser stenen alltid blöt ut. Väldigt vacker! (Denna sten vill jag ha på min grav, när den dagen kommer. Man borrar ett hål bara och sätter dit en liten skylt på en mässingspinne med info om mig. Det räcker så och blir personligt) Tyvärr kommer stenens skönhet inte till sin rätt på bifogad bild.
🦌+🍋 Ett billigt tips som fungerat för mig gällande rådjur; jag har köpt billigaste ”rumssprayen” (kostar ca 30 kr) som man har för att det ska lukta bättre på toaletten. Doften ska vara CITRON. Denna har jag sprayat mycket lätt och tunt (riktar burken uppåt, 30 cm upp och rör den sakta över rabatten) och låt diset falla ner på blommorna. Denna spray är lite fet och smakar inte bra. Innehåller eteriska oljor och citrondoft. Självklart ska du inte spraya på det som ska ätas. Just detta att den är lite fet, gör att den inte regnar bort så lätt.
🐌 För mig har detta knep fungerat i många år. Numera är rådjuren och jag överens om att de ska låta bli rosorna. Även sniglarna håller med. Prova gärna först på en liten yta för att vara säker på att just dina blommor tål sprayen. Lycka till ♥️
Bra tips med citronsprayen. Tack!

Naturtomter blir alltid de vackraste. Din är jättefin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.