Hallå ja.
Idag har jag slutligen knåpat ihop mitt nya anhåll till fräsbordet. Det är ganska likt det gamla (som är typ 15 år) men innehåller en del förbättringar.
Gamla anhållet, tvådelat undre/övre del med digital mikrojustering, starkt inspirerat av Pat Warners anhåll som visades i Fine Woodworking runt sekelskiftet men mitt byggt ganska annorlunda. Olika frontanhåll redan på den tiden, dom krävde dock insexnyckel för byte o justering.
Nya anhållet. Digitala klockan flyttad till centrum för att minimera avläsningsfelet, styrskenorna flyttade offcencter men ratten för dom fortfarande mitt emellan dom för att undvika byrålådseffekt.
Även nya anhållet har olika fronter, dessa sköts nu verktygslöst med de fyra rattarna på baksidan som går i L-formade spåren. Vertikalt för vertikalt skjutbara anhållet helt utan hål, som jag använder i 80% av fallen. Stora fördelen med detta anhåll är att man har en obruten yta för ämnet, väldigt bra vid ändträfräsning eller för småbitar. Fix rattposition för anhållet med hål som inte flyttas och horisontell justering av rattarna för delade anhållet.
Spännspakarna för rörliga halvan är i en färg som skiljer sig markant från resten av anhållet, för att man inte ska råka ta fel. Under spakarna är axiallager för att minska friktionen/öka spännkraften. Bakom spakarna är det fjädrar som håller tryck mellan undre o övre halva även när spakarna är lossade. Poängen med dessa fjädrar är att man får minimalt shift när man spänner, runda slängar 0.01mm jämfört med kanske 0.05 utan fjädrar i mitt fall.
Hur används anhållet då? Man sätter det ungefär där det ska vara, i mitt fall används dom yttre silvriga spakarna ner i gänginsatser i bordet (kan även fästas i t-tracks, eller tvingar genom hålen i fräsbordet om man har sådana). Kör en provfräsning o justerar sen rörliga övre delen till önskat mått. Med mikrojusteringen krävs aldrig mer än en provfräsning. Även väldigt användbart om man ex ska bredda ett spår för att passa in något. Av mina jiggar o byggen senaste 15 åren är digitala mikrojusteringen på fräsbordet det jag haft mest nytta av. Använder den vid i princip varenda fräsning.
Förstår om en del av detta kanske var svårförstått, det kommer "riktig" video om nån vecka.
Idag har jag slutligen knåpat ihop mitt nya anhåll till fräsbordet. Det är ganska likt det gamla (som är typ 15 år) men innehåller en del förbättringar.
Gamla anhållet, tvådelat undre/övre del med digital mikrojustering, starkt inspirerat av Pat Warners anhåll som visades i Fine Woodworking runt sekelskiftet men mitt byggt ganska annorlunda. Olika frontanhåll redan på den tiden, dom krävde dock insexnyckel för byte o justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya anhållet. Digitala klockan flyttad till centrum för att minimera avläsningsfelet, styrskenorna flyttade offcencter men ratten för dom fortfarande mitt emellan dom för att undvika byrålådseffekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även nya anhållet har olika fronter, dessa sköts nu verktygslöst med de fyra rattarna på baksidan som går i L-formade spåren. Vertikalt för vertikalt skjutbara anhållet helt utan hål, som jag använder i 80% av fallen. Stora fördelen med detta anhåll är att man har en obruten yta för ämnet, väldigt bra vid ändträfräsning eller för småbitar. Fix rattposition för anhållet med hål som inte flyttas och horisontell justering av rattarna för delade anhållet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spännspakarna för rörliga halvan är i en färg som skiljer sig markant från resten av anhållet, för att man inte ska råka ta fel. Under spakarna är axiallager för att minska friktionen/öka spännkraften. Bakom spakarna är det fjädrar som håller tryck mellan undre o övre halva även när spakarna är lossade. Poängen med dessa fjädrar är att man får minimalt shift när man spänner, runda slängar 0.01mm jämfört med kanske 0.05 utan fjädrar i mitt fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur används anhållet då? Man sätter det ungefär där det ska vara, i mitt fall används dom yttre silvriga spakarna ner i gänginsatser i bordet (kan även fästas i t-tracks, eller tvingar genom hålen i fräsbordet om man har sådana). Kör en provfräsning o justerar sen rörliga övre delen till önskat mått. Med mikrojusteringen krävs aldrig mer än en provfräsning. Även väldigt användbart om man ex ska bredda ett spår för att passa in något. Av mina jiggar o byggen senaste 15 åren är digitala mikrojusteringen på fräsbordet det jag haft mest nytta av. Använder den vid i princip varenda fräsning.
Förstår om en del av detta kanske var svårförstått, det kommer "riktig" video om nån vecka.
Redigerat:
Otroligt snygg konstruktion, @Ola C, väldigt genomtänkt (som alltid). Imponerande att skapa ett anhåll som gör det möjligt att posta - provfräsa - posta om - klart; klart avundsvärt!
Några frågor:
Har du använt miter bars av nylon i spåren mellan de justerbara halvorna?
Alu-vinklarna mellan det vertikala anhållet och övre liggande plattan — är de det enda som ser till att anhållet är vinkelrätt mot bordsytan och i så fall, är det specialvinklar eller är det en lämplig extrudering som du sågat upp?
Går mikrojusteringens skruvstång genom en sargsprint i fästet på övre liggande del?
Har en annan fråga som handlar om ett annat sätt att eliminera byrålåde-effekten vid justering men det tror jag att vi tar när vi ses.
Än en gång — snygg konstruktion!
//Ronnie
Några frågor:
Har du använt miter bars av nylon i spåren mellan de justerbara halvorna?
Alu-vinklarna mellan det vertikala anhållet och övre liggande plattan — är de det enda som ser till att anhållet är vinkelrätt mot bordsytan och i så fall, är det specialvinklar eller är det en lämplig extrudering som du sågat upp?
Går mikrojusteringens skruvstång genom en sargsprint i fästet på övre liggande del?
Har en annan fråga som handlar om ett annat sätt att eliminera byrålåde-effekten vid justering men det tror jag att vi tar när vi ses.
Än en gång — snygg konstruktion!
//Ronnie
Tack Ronnie,
Det är handhyvlade miter bars av POM-plast men vilken plast som helst duger. Det är inte jätteviktigt att dom glider glappfritt i spåren (även om mina bara har 0.02 mm spel), man kan alltid knuffa dom utåt eller inåt i miter tracken när man skruvar fast dom för att eliminera spelet.
Vinklarna är köpta som vinklar, inte uppsågade av mig. Dom är väldigt/tillräckligt nära 90. (Jag har köpt ett flertal andra saker på prov som inte varit 90). Dom + utsugsboxen ser till att det är vinkelrätt. Det är verkligen superstabilt, sitter även sargsprintskruvar och skruvar nere i botten av L-et.
Ja, mikrojusteringen går genom sargsprint. För att få en mikrojustering som denna att löpa fint har man vänster/höger, rotation samt upp/ner att ta hänsyn till mellan infästningarna i undre och övre platta. Sargsprinten löser 2 av dom tre (rotation och upp/ner förutsatt att den löper fritt i hålet). Bättre är svårt att åstadkomma utan att göra det för komplicerat för folk.
Som ren info kan sägas att jag lagt väldigt mycket tid och tankeverksamhet på det här, det var två år sen jag började cadda på detta, beställa hem delar, förkasta, beställa nya delar, prova nya koncept... och sen har jag kört fast några gånger men tog ett rejält tag över julen för att få det klart. Anhållet är tänkt att passa t-tracks från 350mm cc och uppåt för att passa "alla" världens fräsbord och med tanke på hur packat det är på baksidan har det vridits o vänts i oändlighet för att skapa plats för allt vid olika cc mått för infästning i fräsbordet. Där är jag nu med en lösning som funkar för alla.
Det är handhyvlade miter bars av POM-plast men vilken plast som helst duger. Det är inte jätteviktigt att dom glider glappfritt i spåren (även om mina bara har 0.02 mm spel), man kan alltid knuffa dom utåt eller inåt i miter tracken när man skruvar fast dom för att eliminera spelet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinklarna är köpta som vinklar, inte uppsågade av mig. Dom är väldigt/tillräckligt nära 90. (Jag har köpt ett flertal andra saker på prov som inte varit 90). Dom + utsugsboxen ser till att det är vinkelrätt. Det är verkligen superstabilt, sitter även sargsprintskruvar och skruvar nere i botten av L-et.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, mikrojusteringen går genom sargsprint. För att få en mikrojustering som denna att löpa fint har man vänster/höger, rotation samt upp/ner att ta hänsyn till mellan infästningarna i undre och övre platta. Sargsprinten löser 2 av dom tre (rotation och upp/ner förutsatt att den löper fritt i hålet). Bättre är svårt att åstadkomma utan att göra det för komplicerat för folk.
Som ren info kan sägas att jag lagt väldigt mycket tid och tankeverksamhet på det här, det var två år sen jag började cadda på detta, beställa hem delar, förkasta, beställa nya delar, prova nya koncept... och sen har jag kört fast några gånger men tog ett rejält tag över julen för att få det klart. Anhållet är tänkt att passa t-tracks från 350mm cc och uppåt för att passa "alla" världens fräsbord och med tanke på hur packat det är på baksidan har det vridits o vänts i oändlighet för att skapa plats för allt vid olika cc mått för infästning i fräsbordet. Där är jag nu med en lösning som funkar för alla.
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Ser ju optimalt ur. Nu väntar man bara på att du ska sälja planerna, så jag kan köpa dem, se att se är för avancerade och fortsätta med mitt sunkiga anhållOla C skrev:
Tack Ronnie,
Det är handhyvlade miter bars av POM-plast men vilken plast som helst duger. Det är inte jätteviktigt att dom glider glappfritt i spåren (även om mina bara har 0.02 mm spel), man kan alltid knuffa dom utåt eller inåt i miter tracken när man skruvar fast dom för att eliminera spelet.
[bild]
Vinklarna är köpta som vinklar, inte uppsågade av mig. Dom är väldigt/tillräckligt nära 90. (Jag har köpt ett flertal andra saker på prov som inte varit 90). Dom + utsugsboxen ser till att det är vinkelrätt. Det är verkligen superstabilt, sitter även sargsprintskruvar och skruvar nere i botten av L-et.
[bild]
Ja, mikrojusteringen går genom sargsprint. För att få en mikrojustering som denna att löpa fint har man vänster/höger, rotation samt upp/ner att ta hänsyn till mellan infästningarna i undre och övre platta. Sargsprinten löser 2 av dom tre (rotation och upp/ner förutsatt att den löper fritt i hålet). Bättre är svårt att åstadkomma utan att göra det för komplicerat för folk.
Som ren info kan sägas att jag lagt väldigt mycket tid och tankeverksamhet på det här, det var två år sen jag började cadda på detta, beställa hem delar, förkasta, beställa nya delar, prova nya koncept... och sen har jag kört fast några gånger men tog ett rejält tag över julen för att få det klart. Anhållet är tänkt att passa t-tracks från 350mm cc och uppåt för att passa "alla" världens fräsbord och med tanke på hur packat det är på baksidan har det vridits o vänts i oändlighet för att skapa plats för allt vid olika cc mått för infästning i fräsbordet. Där är jag nu med en lösning som funkar för alla.
Klicka här för att svara
