Sätter de larm på värmeljus!?

Det var väl något ljushuvud som hade hand om säkerheten.

• Gilla
hantverkare1 och 4 till
  • Laddar…
I
Ja nu har de börjat med jul-ruschen såg jag i tv, 1km jul-stig full med små varor avsedda för impulsköp, jag skulle passa mig väldigt noga med att ta barn med till ett sådant ställe.
Och vem gillar julen mest? ( Förutom tomten ).

ion skrev:
...
Och vem gillar julen mest? ( Förutom tomten ).
Får jag gissa?
Toy's R Us, H&M, far- och morföräldrar :)

Och lärare och skolbarn förstås, som får ett par veckor ledigt :wow:

M
Och Coca-Cola, som i dessa tider med överlägsenhet kan blicka utöver hela västvärldens koncept om rödklädd tjockis till jultomte med släde och renar som sin egen skapelse och hånskratta åt de dumma små konsumenterna som köper konceptet rakt av likt en skock får där varje individ endast följer framförvarande.

typ...

MaxPax skrev:
Och Coca-Cola, som i dessa tider med överlägsenhet kan blicka utöver hela västvärldens koncept om rödklädd tjockis till jultomte med släde och renar som sin egen skapelse och hånskratta åt de dumma små konsumenterna som köper konceptet rakt av likt en skock får där varje individ endast följer framförvarande.

typ...
Tyvärr är det en myt!

http://utsiktfranhojden.wordpress.com/2009/12/10/julmyt-nr-10-coca-cola-skapade-jultomten/

"Den anglosaxiska jultomtens (Santa Claus) formutveckling är främst ett resultat av illustratören Thomas Nasts teckningar. År 1863 ritade Nast sin första Santa Claus och fortsatte sedan att utveckla honom som en dvärgliknande figur med rödbrusigt ansikte och vitt skägg klädd i ylle och en vit minkmössa med tofs.

Nast inspirerades i sina teckningar framförallt av Clement C Moores dikt A visit from St Nicholas som bl.a. beskriver St Nicholas så här:

His cheeks were like roses, his nose like a cherry!
His droll little mouth was drawn up like a bow
And the beard of his chin was as white as the snow;

Nast hade bayerskt påbrå och hans bild av Santa Claus var naturligt nog inspirerad av den tyska folktron bild av dvärgar. Dessa hade bl.a. förmågan att ta sig upp och ned genom skorstenar, vilket Nast använde sig av när han skulle visa hur Santa Claus tog sig in i hus för att överlämna julklappar. Så här skriver Ulla Ehrensvärd:
Alla sentida bilder av Santa Claus återgår mer eller mindre direkt till Nasts, även om gubben nuförtiden – under intryck av Father Christmas – har blivit fullvuxen..."

Däremot kan det nog med fog sägas att Coca Cola varit med och spritt bilden av den moderna jultomten, liksom Disney tack vare I jultomtens verkstad.

Coca Cola har inte skapat den moderna jultomten, inte heller givit honom hans röda färg. Den som skapade den moderna jultomten var snarare Thomas Nast.

Redigerat:
Korvgubbe
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.