I
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19782034.ab
Fyy tusan så dåligt gjort av butikspersonalen. Där rök mitt årliga inför-jul- besök för all framtid på Vellingeblomman.
Tror de på allvar att en som snattat försöker gå med det larmat genom larmbågarna?
Inkompetens har man hört talas om men det här tar priset. Undrar hur mycket episoden kostat och kommer att kosta butiken.
Mamman har mitt fulla stöd och jag hoppas hon lyckas få upprättelse och en offentlig ursäkt.
Inte ens då de säljer en massa skit för att ungar ska spöka ut sig kan de avfärda en 2 årings hyss med ett leende.:thumbdown::thumbdown::thumbdown:

M
Det var säkert barnet som hett Lilly som var tjuven. Det var ju alla att man inte kan lita på personer vars namn slutar på y. Ronny, Conny, Benny, Sonny och nu tydligen också Lilly.

.....en sak är iallafall klar, hade dom låst ute mig med mitt barn på insidan hade det blivit rätt stökigt.

Jag förstår egentligen inte problemet heller, dom har ju inte ens gått ut ur affären med varan och det är omöjligt att bevisa att man haft uppsåt att stjäla.

MathiasS skrev:
Jag förstår egentligen inte problemet heller, dom har ju inte ens gått ut ur affären med varan och det är omöjligt att bevisa att man haft uppsåt att stjäla.
Om kassan/kassorna bildar en "spärr" mot utgången fullbordas brottet när kassan passeras. För övrigt fullbordas brottet när man lämnar butiken eller passerar larmbågarna.

Oavsett, det var rent ut sagt ett jävla sätt. Jag vet inte var denna butik finns, men jag lägger namnet på minnet för att aldrig handla där. Nu hoppas jag att det sociala medie drevet går så kanske butiken lär sig en läxa.

b_hasse skrev:
Om kassan/kassorna bildar en "spärr" mot utgången fullbordas brottet när kassan passeras. För övrigt fullbordas brottet när man lämnar butiken eller passerar larmbågarna.
Det låter som em rätt lös definition?

I
MathiasS skrev:
Ja, och vad hon själv säger så var det personalen som drog ut vagnen. Måste betyda att personalen snattade det där ljuset och dessutom olovandes tillgrep en barnvagn, om innehållande barn, borde det kunna ses ganska allvarligt.

MathiasS skrev:
Ja, larmbågarna är besvärliga. Om man stannar när det börjar pipa har man troligen inte passerat dem.
Att larmbågarna börjar pipa är inte heller någon bra definition. Det kan räcka att komma i närheten av dem.

Om det först finns en "kassaspärr" och sedan en larmbåge är dock brottet fullbordat innan man kommer fram till larmbågen.

I
mexitegel skrev:
Oavsett, det var rent ut sagt ett jävla sätt. Jag vet inte var denna butik finns, men jag lägger namnet på minnet för att aldrig handla där. Nu hoppas jag att det sociala medie drevet går så kanske butiken lär sig en läxa.
Tja, Aftonbladet samt troligen dagens ämne i cyberspace. Det kommer nog att bli kännbart för butiken så här innan jul.
Det gör handlingen än mer korkad från butikens sida.

b_hasse skrev:
Ja, larmbågarna är besvärliga. Om man stannar när det börjar pipa har man troligen inte passerat dem.
Att larmbågarna börjar pipa är inte heller någon bra definition. Det kan räcka att komma i närheten av dem.

Om det först finns en "kassaspärr" och sedan en larmbåge är dock brottet fullbordat innan man kommer fram till larmbågen.
Men vad grundas detta på, någon rättspraxis? Lagboken är väl knappast skriven med denna beskrivning.

Jag har svårt att acceptera att någon som uppmärksammas på att man fått med sig en vara av misstag ( i detta fall via larmbågarna) och då lämnar tillbaka varan ska kunna fällas för stöld. Omständigheterna måste bedömas, det kan inte bara handla om var man befinner sig relativt kassa eller bågar.

MathiasS skrev:
Men vad grundas detta på, någon rättspraxis? Lagboken är väl knappast skriven med denna beskrivning.
Ja, lagtexten är tydligen inte tillräcklig:

http://lawline.se/answers/12213

I den aktuella händelsen måste kvinnan ha passerat "kassaspärren" för att brottet ska vara fullbordat. Det framgår inte av artikeln hur kassan är utformad.

Verkligen ett bra exempel på hur ett företag kan förstöra sitt rykte på rekordtid. Men de kanske fick 20:- för ljuset tillslut och tycker det var värt det:x

O
Tja... jag är inte riktigt på samma sida som alla andra....
Jag kan förstå butikens reaktion... Hade inte larmbågarna suttit där så hade brottet varit fullbordat...
Att som kunden försöker försvara sig med att jag kan betala är väl oväsentligt... Jag misstänker att butiken har rätt att hålla kvar personen i väntan på polis. Det som också är viktigt att tänka på i det här fallet är att aftonbladet har en förmåga att överdriva saker och ting... Och kunden överdriver också för att få sina 5 minuter i rampljuset...
Eftersom hon inte skrev under anmälan så är väl det en anledning till att man kontaktar polisen...

Värdet på stöldgodset är inte det viktigaste...

Men om det inte var en barnfamilj, hur hade ni reagerat då?

Odjuret skrev:
...
Men om det inte var en barnfamilj, hur hade ni reagerat då?
Vad spelar det för roll, det var ju en tvååring det handlade om.

Men hade det varit statsministern som snattat ett stearinljus hade jag skrattat på mig :)
snattsministern-505x378.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oerhört osmidigt hanterat av butikspersonalen. Dessutom är det oklart om det handlar om snatteri då uppsåt verkar saknas.

• Gilla
Sailorman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.