En tidning använder mitt hus på bild både i pappersform och på Facebook när de publicerar artiklar om strömavbrott.

Jag har kontaktat dem och bett dem sluta men de vill inte.

Bilden är tagen från marken som Tomtägarföreningen äger, dvs inte allmän.

Vad har jag för rättigheter?
 
Vem som äger marken fotografen står på är oväsentligt. Ägaren av motiv har inte mycket att säga till om, möjligen om det handlar om konstverk men inte hus. De får man fotografera.
 
R
Skicka en faktura.
 
  • Gilla
Estradören Kakeblom
  • Laddar…
K
R RapidSledge skrev:
Skicka en faktura.
Baserat på vad?

/Krille
 
R
K Krille4 skrev:
Baserat på vad?

/Krille
De kanske har tjänat pengar på bilden.
GSG
 
Mikael_L
  • Gilla
jnse och 4 till
  • Laddar…
R
Ställ dig på gatan utanför chefredaktörens hus med teleobjektiv och fota på.
 
  • Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
K
R RapidSledge skrev:
De kanske har tjänat pengar på bilden.
Varför skulle det innebära att husägaren kan fakturera tidningen?

/Krille
 
R
K Krille4 skrev:
Varför skulle det innebära att husägaren kan fakturera tidningen?

/Krille
Husägaren riskerar psykiska besvär.
;)

Han får göra det med glimten i ögat, kanske bjuder de på en prenumeration.

Det kanske är

Logotyp bestående av två stora röda bokstäver F och L på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Estradören Kakeblom och 1 till
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Vad har jag för rättigheter?

Inga.
 
Hänt oss också. Vårt hus har använts av dagstidningar för att beskriva försäljning av hus i skärgården, vilket resulterade i massor av spekulationer på en liten skärgårdsö. Vi kontaktade bildredaktören, men inget att hämta.
 
R
"6. Får man fotografera hus och byggnader utan tillstånd?

Svar: Att fotografera byggnader, vare sig de är offentliga eller privata, är tillåtet enligt lagen så länge fotografen befinner sig på allmän plats. Fotografierna får sedan användas i trycksaker och andra tvådimensionella former. Det krävs således inte tillstånd från en ägare av en byggnad för att fotografera byggnaden. Tillstånd krävs endast när fotografen kliver in på markägarens mark, dvs. privat mark."
 
R
Om fotografen inte stod på allmän mark så har du ett case.
 
R RapidSledge skrev:
Om fotografen inte stod på allmän mark så har du ett case.
Hos oss stod de faktiskt på vår tomt, men det är inte så tydligt att marken på andra sidan landsvägen är vår.
 
Det är inte er tomt. Ni kan ändå inte ställa krav på användandet av bilden även om den är tagen från tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.