En tidning använder mitt hus på bild både i pappersform och på Facebook när de publicerar artiklar om strömavbrott.
Jag har kontaktat dem och bett dem sluta men de vill inte.
Bilden är tagen från marken som Tomtägarföreningen äger, dvs inte allmän.
Vad har jag för rättigheter?
Jag har kontaktat dem och bett dem sluta men de vill inte.
Bilden är tagen från marken som Tomtägarföreningen äger, dvs inte allmän.
Vad har jag för rättigheter?
Vem som äger marken fotografen står på är oväsentligt. Ägaren av motiv har inte mycket att säga till om, möjligen om det handlar om konstverk men inte hus. De får man fotografera.
Är inte ditt hus ett skyddsobjekt så har du i princip inget alls att säga eller klaga på, eller göra ...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddsobjekt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddsobjekt
Hänt oss också. Vårt hus har använts av dagstidningar för att beskriva försäljning av hus i skärgården, vilket resulterade i massor av spekulationer på en liten skärgårdsö. Vi kontaktade bildredaktören, men inget att hämta.
"6. Får man fotografera hus och byggnader utan tillstånd?
Svar: Att fotografera byggnader, vare sig de är offentliga eller privata, är tillåtet enligt lagen så länge fotografen befinner sig på allmän plats. Fotografierna får sedan användas i trycksaker och andra tvådimensionella former. Det krävs således inte tillstånd från en ägare av en byggnad för att fotografera byggnaden. Tillstånd krävs endast när fotografen kliver in på markägarens mark, dvs. privat mark."
Svar: Att fotografera byggnader, vare sig de är offentliga eller privata, är tillåtet enligt lagen så länge fotografen befinner sig på allmän plats. Fotografierna får sedan användas i trycksaker och andra tvådimensionella former. Det krävs således inte tillstånd från en ägare av en byggnad för att fotografera byggnaden. Tillstånd krävs endast när fotografen kliver in på markägarens mark, dvs. privat mark."
Det är inte er tomt. Ni kan ändå inte ställa krav på användandet av bilden även om den är tagen från tomten.
