C
joakim_j joakim_j skrev:
En hel del servitut rensades ut ur databasen för något år sedan. De fortsätter gälla i någon moralisk mening, men blir omöjliga att bevisa i brist på papper. Det kanske är det grannen syftar på?
Det var ju inte så att de upphörde att gälla i något avseende för att de inte längre finns att se i databasen. De gäller fortfarande. Att bevisa de existerar gör man precis som du skiver, genom att "visa papper"....

S Suragrannen skrev:
Hej. Vi köpte ett hus 2015 och i trädgården står en gammal värmecentral. Huset är c:a 12 meter långt och 4 meter brett. Och två meter av huset står på grannens tomt. Huset stod där 1966 när grannens tomt styckades av från den fastigheten vi har. Och dom drog tomtgränsen rakt igenom vårt lilla hus. När vi köpte huset sa förra ägaren att det fanns ett servitut men grannen hade ett hyreskontrakt på den delen som står på deras tomt. Det var skrivet 1996 och skulle vara i 25 år. Men nu när vi tänkte börja göra iordning huset så hävdar grannen att servitutet gått ut och att allt som står på deras sida tillhör dom. Kan en del av ett hus bara byta ägare. Och kan ett servitut bara upphöra utan vår vetskap? Vi har ju bara väntar på att hyreskontraktet skulle gå ut.
Fastighetskarta med tomtindelning, texten "UTGÅRDEN", och markerade byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis synlig text på ett hyreskontrakt inkluderar rubriken, hyresuppgifter och datum, med en vikt kant som täcker delar av texten.
Skapa konto

Hej,

Jag utgår från att du äger Utgården 13.

Min preliminära bedömning är:

1. Hyresavtalet löper ut 20 juni 2021 utan att du behöver säga upp det. Det är ändå klokt att i god tid, redan nu före årsskiftet, göra en skriftlig uppsägning. (Jag tolkar avtalet som att Utgården 18 har rätt att hyra hela byggnaden, även om det inte har någon betydelse.Jag bortser här också från att ev. okunniga parter trott att Utgården 13 ska betala "hyra" för det servitut som Utgården 13 har.)

2. Genom servitutet får Utgården 13 behålla byggnaden även på den del som ligger på Utgården 18.

Du behöver förstås kontrollera servitutet. Är det ett avtalsservitut (vilket förefaller vara det mest troliga), så kan det vara tidsbegränsat. Men är det inte det så gäller det för evigt. (Dock kan grannen begära att det ska tas bort p.g.a. (typ) "ändrade förhållanden", men det är komplicerat och stor uppförsbacke för grannen.)

Om servitutet har gått ut, som grannen påstår, så är du tvungen att flytta byggnaden från den del som ligger på hans fastighet.

Jag ser att i kontraktet benämns fastigheterna Utlandet 13 och 18. Kan det komplicera läget om de i själva verket heter Utgården 13 och 18?

• Gilla
harry73 och 3 till
  • Laddar…
Hur använder ni byggnaden idag och vad är era planer för den?

N
N Nils ST skrev:
Du har tyvärr missuppfattat det hela. De gamla servituten du pratar om som följer med avstyckningar i flera led är ju gamla officialservitut som bara aldrig registrerats i fastighetsregistret vilket inte är det som var frågan här. Det någon tidigare tog upp var ju detta gällande förnyelselagen och de gäller endast avtalservitut. Och dom är inte inskrivna när om dom är borttagna från registret i och med förnyelselagen.
H hempularen skrev:
Dom är inskrivna ändå. Och gäller. Men de försvinner i praktiken på sikt, eftersom ingen kommer ihåg att de finns. Och jag har uppfattat att det kans kosta rejäla summor att göra en utredning om något visst gammalt servitut finns och gäller. Det finns ju ex. servitut som ursprungligen gällt en stamfastighet, men som följer med genom kanske 4 nivåer av avstyckningar genom åren, och trots att de inte syns i någon avstyckningshandling nyare än 1750, så kan det fortfarande gälla att bonden på grannfastigheten har rätt att låta sina kor beta på din radhustomt. Lite överdrivet, men ungefär så.
Det kan ju såklart vara previligerade servitut du syftar på också men dom är ju inte så vanliga så det känns onödigt att dra upp i en sån här tråd.

harry73
G Guson skrev:
Jag ser att i kontraktet benämns fastigheterna Utlandet 13 och 18. Kan det komplicera läget om de i själva verket heter Utgården 13 och 18?
Det är lite märkligt med Utgården och Utlandet, det stämmer, det brukar inte vara så vanligt att man byter fastighetsbeteckning bara så där.

Men men, TS kan glädja sig. Jag hittade ett annat exempel inte alltför långt därifrån som ser ännu värre ut.
De har troligtvis en sömnig lantmätare i kommunen
Flygbild över ett bostadsområde med oregelbundna fastighetsgränser.
Skapa konto

N
harry73 harry73 skrev:
Det är lite märkligt med Utgården och Utlandet, det stämmer, det brukar inte vara så vanligt att man byter fastighetsbeteckning bara så där.

Men men, TS kan glädja sig. Jag hittade ett annat exempel inte alltför långt därifrån som ser ännu värre ut.
De har troligtvis en sömnig lantmätare i kommunen
[bild]
Man ska inte dra för stora slutsatser med registerkartan som grund.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
harry73
N Nils ST skrev:
Man ska inte dra för stora slutsatser med registerkartan som grund.
Hur menar du?

I registerkartan finns en parameter som anger medelfelet på gränsen, tjänster som Eniro och liknande skriver inte ut denna parameter. I stora delar av Sverige ligger gränsen ofta flera meter fel, främst på landsbygden, i städerna är det ofta bättre. Det hela är en följd av att registerkartan digitaliserades från papperskartor i 10 000 delar.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S Suragrannen skrev:
Hej. Vi köpte ett hus 2015 och i trädgården står en gammal värmecentral. Huset är c:a 12 meter långt och 4 meter brett. Och två meter av huset står på grannens tomt. Huset stod där 1966 när grannens tomt styckades av från den fastigheten vi har. Och dom drog tomtgränsen rakt igenom vårt lilla hus. När vi köpte huset sa förra ägaren att det fanns ett servitut men grannen hade ett hyreskontrakt på den delen som står på deras tomt. Det var skrivet 1996 och skulle vara i 25 år. Men nu när vi tänkte börja göra iordning huset så hävdar grannen att servitutet gått ut och att allt som står på deras sida tillhör dom. Kan en del av ett hus bara byta ägare. Och kan ett servitut bara upphöra utan vår vetskap? Vi har ju bara väntar på att hyreskontraktet skulle gå ut.
S Suragrannen skrev:
Hej,

Det låter som ett tjänstefel begicks vid avstyckning? Börja med att logga in på Lantmäteriets hemsida. Där kan man logga in med Bank-ID och se exakt var fastigheternas gränser går.

Allt går att lösa. Lycka till.

Mvh, Erika

N
harry73 harry73 skrev:
Hur menar du?
Lantmäteriets registerkarta som tex. Hitta.se hämtar sin information från är ju inte exakt. Den kan visa fel på flera hundra meter om man har otur, inte i just såna här fall i tätbebyggda områden men några meter fel är inte ovanligt att den ligger. För att ta reda på exakt vart gränsen går måste man ju kolla handlingarna från när fastigheten bildades/ombildades och de fysiska markeringarna i fält.

• Gilla
Gsb och 2 till
  • Laddar…
harry73
Jag vet att tomtgränsen i kartan inte behöver stämma, me i detta fallet ser man hur gränsen mellan de 2 fastigheter i norr går mellan 2 byggnader. Det säger mig att gränsen stämmer rätt så bra

N
harry73 harry73 skrev:
Jag vet att tomtgränsen i kartan inte behöver stämma, me i detta fallet ser man hur gränsen mellan de 2 fastigheter i norr går mellan 2 byggnader. Det säger mig att gränsen stämmer rätt så bra
Du kan inte dra några slutsater alls med den kartan. Du kan anta vad du vill men faktum kvarstår att det man behöver se de fysiska markeringarna i kombination med akten för att kunna dra dom slutsatserna.
Du grundar ju ditt påstående om att gränsen går genom en byggnad på de faktum att gränsen går mellan två byggnader på ett annat ställe? Inte helt logiskt resonemang....

• Gilla
Gsb och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Lantmäteriets kartor finns på nätet: jag vet för jag har nyligen använt tjänsten själv. Däremot behöver man logga in (t ex med Bank-ID) för att få tillgång till dessa exakta uppgifter.

• Gilla
Gsb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.