22 754 läst ·
43 svar
23k läst
43 svar
Mitt golv är böjt som en banan
Säkert ett gammat hus där detta varit i många år. Jag hade figursågat en kil som passar i hålet o limmat fast o spacklat. Blir det för mycket så kan du hyvla ner listen i kanterna o minska kilens höjd. Då får du även hyvla ner resten av listerna i rummet.
Kolla hur mycket du kan trycka ner list mot golv, kapa resten i underkant. Markera med stållinjal eller liknande på listens ändar hur mycket som ska bort. Kapa med cirkelsåg och slipa in med bandslip för att få ned listen mot golvet.Kauwnie skrev:
Hej!
Jag har ett oskönt problem (som jag visste om) men jag hoppades på att det inte skulle vara så jävla illa.
Vi valde att behålla undergolvet efter rivning av gammal plastmatta. Golvet är tyvärr böjt som en banan och jag har i mitten av rummet ett mellanrum på 37 mm på högsta punkten mellan golv och UK sockel.
Jag tänkte först att "ja vad fan, spika ihop skiten och sätt en rejäl jävla smyglist eller liknande". Men smyglisten kommer ju ha samma problem och skapa en glugg mellan sockel och list.
Någon som har lite smarta idéer? 38 mm mjukfog?![]()
Kapa även underkant på list motsatt vägg så att överkant på listerna möts.
Använd sedan latex för att jämna till kvarvarande glipa mellan list och golv.
Jag hade fällt in en list under glipan,sedan spacklat eventuella sprickor,sätter man en list utanpå och trycker ned den så den följer golvet kommer att se klumpigt ut
Finns även ett träspackel för så här stora glipor,
Har för mig att det heter Gap
Finns även ett träspackel för så här stora glipor,
Har för mig att det heter Gap
Verkar som att ni är inne på att åtgärda symptomen istället för orsakenKauwnie skrev:
Hej!
Jag har ett oskönt problem (som jag visste om) men jag hoppades på att det inte skulle vara så jävla illa.
Vi valde att behålla undergolvet efter rivning av gammal plastmatta. Golvet är tyvärr böjt som en banan och jag har i mitten av rummet ett mellanrum på 37 mm på högsta punkten mellan golv och UK sockel.
Jag tänkte först att "ja vad fan, spika ihop skiten och sätt en rejäl jävla smyglist eller liknande". Men smyglisten kommer ju ha samma problem och skapa en glugg mellan sockel och list.
Jag skulle dela golvlisten i 2 delar ( typ gira bort en kil i mitten). Då kan den följa golvet och är lika hög hela vägenKauwnie skrev:
Hej!
Är inget ovanligt att golvbjälklag i gamla hus sviktar och hänger ner sig med åren. Behöver inte åtgärdas om det inte sviktar och knakar rejält (/oroväckande).
Gamla hus med tjocka rejäla bjälkar, typ 4-6 tum breda, klarar mkt nedhäng utan problem.
Finns det däremot evidens på att väggar tagits bort på våningen under så kan det finnas anledning att undersöka närmare.
Gamla hus med tjocka rejäla bjälkar, typ 4-6 tum breda, klarar mkt nedhäng utan problem.
Finns det däremot evidens på att väggar tagits bort på våningen under så kan det finnas anledning att undersöka närmare.
Som jag ser det är golvlisten det minsta problemet. Det går ju inte att ställa en möbel i rummet utan att den står och gungar? Jag antar att motsatt sida inte har så stor glipa utan att lägsta punkten är precis under golvlisten på fotot?Kauwnie skrev:
Åh ja. Det är golvet. Det kände jag när jag slipade det. Hela övervåningen är lite upp och ner. Men det är rätt så charmigt. Tills det här uppdagades. Det är den enda väggen som har ett problem med sockeln. Samma på andra sidan också men inte lika mycket.
Men bra tips! Det gillar jag starkt. Den tror jag nog att jag provar. Jag har liksom inga val just nu.
Jag hade försökt räta ut golvet så det åtminstone är mindre skillnad innan jag gick på listen…
Jag hade ett liknande problem i vårt kök med det gamla golvet som vi först slipade där. Dock inte så stor glipa som du har. Men jag gjorde så att jag sågade till alla bitar, la dem på plats, och sen ritade jag in var golvet buktade. Och sen körde jag med excenterslip och slipade till så att sockeln blev buktande, först med grov/P40 och sist med finkornigt. Blev väldigt bra och jag slapp använda nåt klet som jag verkligen ville undvika mellan sockel och golv.
Klicka här för att svara