Tror knappast det är byggt så från början.

Alltså är det något i grunden, under golvet som gett med sig.

Finns det möjlighet att krypa in och ta bilder, hur det är gjort?

- Är väl i alla fall ett pågående fel. Som med tiden blir än värre.

Alternativet är väl att riva upp golvet och ordna allt riktigt o rätt, med plintar eller vad det nu kan vara som bör upp det hela.

- Själv skulle jag bli yr i huvet, om jag gick på ett sånt golv.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
En alternativ förklaring skulle kunna vara om golvet ligger på sand ovanpå t.ex. Ytong bjälklagselement. Med tiden sjunker det då mot mitten och i synnerhet om det dessutom läcker sand i skarvarna. Var väl inte så ovanligt med parkettgolv lagt på det sättet. Nu är det ju visserligen inte parkett, men kan inte se vad det är (såvitt det inte är parkett under).

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J
Hus kan sätta sig, vi har 2 ställen i huset som satt sig, men det måste varit på 1940-talet för man ser vilka saker som korrigerats efter det satt sig, och det är mindre än 4cm på så kort sträcka. Här är det gammal sjöbotten blandat med grusås (=sandlådesand) så det är nog så att det kan byggts så det helt enkelt rör sig i grunden. Ett annat gammalt hus här har sålts ett par gånger, det är som lustiga huset, allt är snett. Givet att inget gått sönder så kan man leva med detta. Men om det svajar eller känns osäkert kan ju något faktiskt gått sönder eller någon tagit bort en bärande del - då kan man inte låta det vara. Men är det bara att hela marken lutar så kan man foga, sätta en list eller bara strunta i det och leva vidare.

Perfekt ställe att ställa en möbel 👍😀

Jaaa, hur ser det ut inne i grunden?

• Gilla
Såkesöd och 1 till
  • Laddar…
Estetiskt är en sak, men för oss var frågan aldrig estetisk.. mer rörelsemässigt! Där fick man spekulera/undersöka lite om man trodde att det alltid varit så.. eller om det börjat svacka med åren..

Inget är (nu är det dock lite bättre..) rakt i vårt hus.. men det har ju blivit bättre litepö om pö.. då vi bytt/stadgat upp golvbjälklaget :) Nu har vi vågat möblera de flesta rum.. utan att behöva oroa oss för att dörrar och lådor attackerar oss när vi går i rummet..

Hos oss var det för lång spännvidd mellan vissa gamla golvreglar.. med för tungt golv uppepå..

Så jag kanske inte har något tips om det estetiska, men ett tips är att fundera en gång extra.. på om det är något annat som måste åtgärdas innan rummet är klart.. (som kräver större ingrepp) så du inte behöver göra om rummet igen om några år.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad finns det under golvet? Källare?
Jag tolkar det som att golvet finns på övervåningen: "Det är golvet. Det kände jag när jag slipade det. Hela övervåningen är lite upp och ner."

Så det känns ju som att det finns en risk att det någon gång tagits bort en vägg på nedervåningen?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Mitt hus byggt 82.

Sk Ytonggrund. D v s gjuten sula runt om och längs med i mitten. Ovan på sulan 60 cm höga och 4 m långa Ytongbalkar på högkant. Ovanpå liggande spontade Ytongbalkar 4 meter långa. Som ett 8 x 16 m stort stadigt dansgolv.
Dränerad grund på grusbädd mm. Liggande i en sluttning. Inget som rör sig.

- Likväl så sviktar golvet liggande på stående golvbjälklag ovan grunden
(4 m långa träbalkar). Även i köket en aning där man genom åren gått mycket.

Felet? Ja man har inte kilat nedåt mellan golvbjälkarna och Ytonggrundens ovansida.

Tidsbesparande har man helt enkelt laskat på utsidan, nedåt av varje golvbjälke.

Sicket fusk!

- Lite OT, då det nu framstår som att TS syftar på golv i övervåningen!

Hur är det då med taken i nedervåningen? Hänger de ned lika mycket?

Lösningen är väl i s f att stämpa upp nedifrån det som sviktar och sätta in en balk eller bärande vägg, där det eventuellt ursprungligen troligen fanns en vägg.

.

Redigerat:
H Hajjen skrev:
Jag tolkar det som att golvet finns på övervåningen: "Det är golvet. Det kände jag när jag slipade det. Hela övervåningen är lite upp och ner."

Så det känns ju som att det finns en risk att det någon gång tagits bort en vägg på nedervåningen?
Eller så är det ett gammalt hus som inte hade övervåning från början.. dvs allt är inte riktigt anpassat för att göra bostadsyta av (konstruktionsmässigt).

Vårt hus t ex (senare delen av 1800-talet) hade ett sommarrum och sedan förvaring.. men ägaren innan oss konverterade om det till övervåning (med mycket snedtak...) men de fick ju komplettera med lite golvreglar för att få ett någorlunda stabilt golv att "bo" på.

Stor skillnad när man använder "golvet" dagligen året runt.. gentemot att ha det som sommarrum ett par veckor på sommaren.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Kauwnie Kauwnie skrev:
Hej!

Jag har ett oskönt problem (som jag visste om) men jag hoppades på att det inte skulle vara så jävla illa.

Vi valde att behålla undergolvet efter rivning av gammal plastmatta. Golvet är tyvärr böjt som en banan och jag har i mitten av rummet ett mellanrum på 37 mm på högsta punkten mellan golv och UK sockel.

Jag tänkte först att "ja vad fan, spika ihop skiten och sätt en rejäl jävla smyglist eller liknande". Men smyglisten kommer ju ha samma problem och skapa en glugg mellan sockel och list.

Någon som har lite smarta idéer? 38 mm mjukfog? :)
Håll en kloss på 37 mm och dra med en penna på listen , såg bort , vips figursågat .. följ med resterande lister.. men 37 mm är ganska mkt som försvinner inte optimalt .. lättare o böja typ en smyglist på som är mindre framför

Ett svar som egentligen inte kommer hjälpa just dig i det här läget, men som jag kan tipsa för andra som har en lite "mindre banan" är att spika på en kvartsstav längst ner utanpå golvlisten. Den är ju mer foglig och går därmed att forma efter bananen. Men här är det för stort gap för en sådan lösning.

Det ser förvånansvärt bra ut också, enligt mig

Lägg en 1m lång regel ovanpå sockeln och snett ner på golvet och ställ dig på den. Spika sedan fast sockeln så har du fått bort mycket av springan

Eller enklare, om golvet är format som en banan. Varför inte köpa långa bananer och använda som golvsockel?

• cb85c230-b405-4300-b3c5-d402d6bf8560.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Golvgubben och 1 till
  • Laddar…
Kauwnie Kauwnie skrev:
Hej!

Jag har ett oskönt problem (som jag visste om) men jag hoppades på att det inte skulle vara så jävla illa.

Vi valde att behålla undergolvet efter rivning av gammal plastmatta. Golvet är tyvärr böjt som en banan och jag har i mitten av rummet ett mellanrum på 37 mm på högsta punkten mellan golv och UK sockel.

Jag tänkte först att "ja vad fan, spika ihop skiten och sätt en rejäl jävla smyglist eller liknande". Men smyglisten kommer ju ha samma problem och skapa en glugg mellan sockel och list.

Någon som har lite smarta idéer? 38 mm mjukfog? :)
Jag hade tyvärr samma problem i mitt hus från 1923. Efter många om och men rev jag upp allt och riktade om golvet. Det var det enda som fick det riktigt bra till slut. Ett annat alternativ är väl att ställa en säng längst väggen 😅

skived skived skrev:
Eller enklare, om golvet är format som en banan. Varför inte köpa långa bananer och använda som golvsockel?
Roligast någonsin😂😂😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.