Hej!

Jag har ett oskönt problem (som jag visste om) men jag hoppades på att det inte skulle vara så jävla illa.

Vi valde att behålla undergolvet efter rivning av gammal plastmatta. Golvet är tyvärr böjt som en banan och jag har i mitten av rummet ett mellanrum på 37 mm på högsta punkten mellan golv och UK sockel.

Jag tänkte först att "ja vad fan, spika ihop skiten och sätt en rejäl jävla smyglist eller liknande". Men smyglisten kommer ju ha samma problem och skapa en glugg mellan sockel och list.

Någon som har lite smarta idéer? 38 mm mjukfog? :)

• IMG20260630111014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför hänger golvet, är det något som går att fixa från undersidan? Alternativt så figursågar du listen efter golvet. Det innebär dock att du får göra så runt hela rummet om du vill ha överkanten i samma höjd.

Centano Centano skrev:
Varför hänger golvet, är det något som går att fixa från undersidan? Alternativt så figursågar du listen efter golvet. Det innebär dock att du får göra så runt hela rummet om du vill ha överkanten i samma höjd.
Oklart. Det är ett rum på andra sidan väggen och golvet är precis likadant tyvärr.
Jo, jag satt i min bitterhet och tänkte likadant men hade hoppats på nåt annat. Tack för svar!

38 mm är lite mkt att tvinga ner en täcklist/golvlist, och definitivt för mkt för en 12-15 mm kvartsstavslist som annars är det vanliga, och vilken lätt går att trycka ner efter golvets variation.

Har du kollat att det är golvet som böjer ned helt och hållet?
Det kan ju också vara golvsockeln som är lite krum åt andra hållet?

Oavsett, en vanlig 56 mm golvlist som profilsågas efter golvet och sätts utanpå golvsockeln bör vara det enklaste och smidigaste alternativet.
Huruvida det är påkallat att ha den runt alla väggar är en utseendefråga. Det är ju inte så att alla människor lägger märke till golvlister. Måhända en majoritet som hänger här på forumet, men knappast för resten av befolkningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.