90 505 läst ·
259 svar
91k läst
259 svar
Mitt första hus! Nu ska här renoveras...
Var nere i Danmar...Skåne i helgen och passade på att åka och hälsa på Fidde i eftermiddags. Finns en hel del och göra men jag är övertygad om att när, inte om, han ror allt i hamn så kommer det bli en riktig liten pärla till hus.
Keep up the good work!
//d
//d
De blev inte riktigt som de va tänkt ikväll.
Skulle handlat
Cellplast 3 x 28m2
Syllar 2 x 4m (120x145mm)
Reglar 20m (45x120mm)
Golvspån 28m2
Syllarna va slut trots att dom fanns i deras websaldo likaså cellplasten...
Tur va kanske de för någon (läs undertäcknad) hade inte så många spännband med.
Så idag blev det "bara" 28m2 golvspån och reglar till badrummet som inhandlades.
Som "tur" är så har jag lite grävande kvar innan de är dags att börja lägga in allt.
Bilder från grävandet:

Mvh
Fredrik
Skulle handlat
Cellplast 3 x 28m2
Syllar 2 x 4m (120x145mm)
Reglar 20m (45x120mm)
Golvspån 28m2
Syllarna va slut trots att dom fanns i deras websaldo likaså cellplasten...
Tur va kanske de för någon (läs undertäcknad) hade inte så många spännband med.
Så idag blev det "bara" 28m2 golvspån och reglar till badrummet som inhandlades.
Som "tur" är så har jag lite grävande kvar innan de är dags att börja lägga in allt.
Bilder från grävandet:

Mvh
Fredrik
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Tack Daniel!
Riktigt kul att du och Mari kom förbi och kikade...
Blir lite lättare att förklara saker för er nu...
Ska dra upp lite riktlinjer för "grillen" åxå!
Mvh
Fredrik
Riktigt kul att du och Mari kom förbi och kikade...
Blir lite lättare att förklara saker för er nu...
Ska dra upp lite riktlinjer för "grillen" åxå!
Mvh
Fredrik
The Snowman skrev:
Tycker ni tar detta i lite fel ordning om jag ska va ärlig.
Om jag fick bestämma hade jag kört ett helt annat upplägg.
Istället för att börja med att riva och gräva så mkt hade jag tagit kameran och fotat minst 50 bilder på husets in och utsida, samt närmiljö och laddat upp här
Nä men det vore skitspännande att få se mer bilder på hur det ser ut idag!
Sen om det dröjjer så håll ögonen öppna efter en beggad enpelar lyft, kan komma beggade inte allt för blodigt dyrt ibland.
Det höjjer ju ett "budget" garages status med ca 1100%
Är redigt avis på er!
MVH/
Om jag fick bestämma hade jag kört ett helt annat upplägg.
Istället för att börja med att riva och gräva så mkt hade jag tagit kameran och fotat minst 50 bilder på husets in och utsida, samt närmiljö och laddat upp här
Nä men det vore skitspännande att få se mer bilder på hur det ser ut idag!
Sen om det dröjjer så håll ögonen öppna efter en beggad enpelar lyft, kan komma beggade inte allt för blodigt dyrt ibland.
Det höjjer ju ett "budget" garages status med ca 1100%
Är redigt avis på er!
MVH/
Du passar väll på att byta ut alla stammar nu när det är upprivet samt kollar att du inte fått läckage på radiatorledningarna vid eventuellt dolda skarvar. Såg några ledningar som verkade vara inklädda med asbets eller såg jag fel. För mig är det beundransvärt att man ger sig på ett sådant stort projekt som det ändå är att total renovera ett sådant hus. Mycket är snett och vint och lutar och man tog det man hade när man byggde på den tiden. Virket kom från någon lokal såg och varierade i dimension vilket gör att man får sala på och trixa en hel del för att väggar och dylikt skall bli någorlunda raka vilket ofta ger charmen till dessa hus. Frugans syrra bor i närheten av sturup i ett renoverat stort gammalt hus. Det är verkligen fint på den skånska slätten med närhet till havet.
Dags för liten uppdatering...
Nu börjar de hända lite saker.
Följande saker har hänt i projektet:
Den platsbyggda ektrappan åkte ut en kväll för ca två veckor sen (före inflyttning)
Utgrävningen av vardagsrum/matrum har slutförts denna helgen.
28kvm ca 50cm.
Det blev till slut container från en lokal grävfirma som ställdes hit sent i onsdagskväll. Torsdagen va jag uppe i Helsingborg och gjorde annat så den kvällen gick bort.
Fredagskvällen började utlassningen och lördag fm va första lasset fullt. Ringde grävaren och han gav besked om hämtning inom en timme.

En kompis från Göteborg kom ner för att få arbeta lite...
Tog bil och biltransport och drog till Löddeköpinge för att hämta cellplast ca 85kvm. (Fanns inte tillräckligt i Malmö)

Passade även på att handla Leca block för imorgon kommer muraren tillbaka igen.
Mvh
Fredrik
Nu börjar de hända lite saker.
Följande saker har hänt i projektet:
Den platsbyggda ektrappan åkte ut en kväll för ca två veckor sen (före inflyttning)
Utgrävningen av vardagsrum/matrum har slutförts denna helgen.
28kvm ca 50cm.
Det blev till slut container från en lokal grävfirma som ställdes hit sent i onsdagskväll. Torsdagen va jag uppe i Helsingborg och gjorde annat så den kvällen gick bort.
Fredagskvällen började utlassningen och lördag fm va första lasset fullt. Ringde grävaren och han gav besked om hämtning inom en timme.

En kompis från Göteborg kom ner för att få arbeta lite...
Tog bil och biltransport och drog till Löddeköpinge för att hämta cellplast ca 85kvm. (Fanns inte tillräckligt i Malmö)

Passade även på att handla Leca block för imorgon kommer muraren tillbaka igen.
Mvh
Fredrik
Väl tillbaka i huset fylldes garaget med cellplast och Leca...
Containern va nu tom och vi gav oss i kast med att försöka fylla den igen.
Några timmar senare hade vi kommit en bra bit och bestämde oss för att kalla de kväll då de började bli rätt kyligt.
Gav oss ut på andra äventyr istället.
Idag vaknade jag av spadtag från mitt vardagsrum...
Min gästarbetare hade nog trillat ur resesängen inatt och slagit sig för han va i full gång.

Ett par timmar senare och vi såg en uppenbarelse

Nu är containern borta igen och i veckan återkommer den full med 6 kubik makadamm.
Har även köpt reglar till badrummet så nu börjar de arta sig...
Mvh
Fredrik
Containern va nu tom och vi gav oss i kast med att försöka fylla den igen.
Några timmar senare hade vi kommit en bra bit och bestämde oss för att kalla de kväll då de började bli rätt kyligt.
Gav oss ut på andra äventyr istället.
Idag vaknade jag av spadtag från mitt vardagsrum...
Min gästarbetare hade nog trillat ur resesängen inatt och slagit sig för han va i full gång.

Ett par timmar senare och vi såg en uppenbarelse

Nu är containern borta igen och i veckan återkommer den full med 6 kubik makadamm.
Har även köpt reglar till badrummet så nu börjar de arta sig...
Mvh
Fredrik
Just de...
Förra söndagen hämtades 1 ½ pall 22mm golvspån också så de finns hemma när väl cellplasten kommer in i huset.
Idag va även min chef förbi och kikade nyfiket på projektet.
Nu förstår han att jag kanske e lite sliten om dagarna ibland!
Mvh
Fredrik
Förra söndagen hämtades 1 ½ pall 22mm golvspån också så de finns hemma när väl cellplasten kommer in i huset.
Idag va även min chef förbi och kikade nyfiket på projektet.
Nu förstår han att jag kanske e lite sliten om dagarna ibland!
Mvh
Fredrik