Badrummet blir reglat cc30 med 45x120 och 22mm golvspån på de.
Sen värmeslingor och flytspackel.

Mvh
Fredrik

jerk skrev:
Tänker du göra på samma sätt i badrummet med isoleringen eller tänker du gjuta golv där.

Om jag vore dig så skulle jag lägga en fet kaka med betong eller epsbetong för att få ett stabilt underlag om du nu skall ha klinger vill säga.Det vore ju synd om golvet sätter sig 5 mm efter att du fuktspärrat med tanke på att du har stenhus för övrigt som redan står där det står.

Betongkaka uppepå källarutrymmet kräver fortfarande regelbjälklag och blir väll betydligt tyngre än min tilltänkta plan?

Över detta utrymmet ska de upp 2nya golvsyllar i 120x140mm byggtimmer och däremellan reglar jag upp med 45x120 med cc30 och skruvat golvspån på de.

Skulle de vara bättre på nått annat sätt?

Mvh
Fredrik

PICT0409.jpg

Mvh
Fredrik

jerk skrev:
Om jag vore dig så skulle jag lägga en fet kaka med betong eller epsbetong för att få ett stabilt underlag om du nu skall ha klinger vill säga.Det vore ju synd om golvet sätter sig 5 mm efter att du fuktspärrat med tanke på att du har stenhus för övrigt som redan står där det står.

Jag förstår ditt problem. Kan du inte använda stämp och gjuta över ett riktigt betonggolv med tanke på att du har ett stenhus så känns det dum att bygga ett trägolv under ett nytt badrum om man inte måste. Det är den absolut känsligaste delen i ett badrum är golvet, speciellt om det är av trä. Om du slipper det så blir det ju aldrig några stora skador på konstruktionen vid ev skada på tätskiktet. Om du då har trä så riskerar du att det blir mögel och att du måste riva upp alltihop. Med betong räcker det att torka ur.

Gästarbetaren från Göteborg undrar när det är dags att skyffla mer jord? ;-)

Ser ju grymt bra ut Fidde, kul att följa! Får ta mig en tur neråt igen snart..

Nu va de alldeles för längesen de blev uppdaterat här...
Ber så hemskt mycket om ursäkt för de.
Lovar bot och bättring.

Följande har hänt i huset den senaste tiden.

Isoleringen av vardagsrummet/matrummet är färdig och 22mm golvspån lagt och limmat.
Blev faktiskt förvånansvärt stabilt men visst de är inte som betong men de kommer funka bra.

Badrumsgolvet har blivit uppreglat och isolerat.
På reglarna lades 2 lager med 22mm golvspån som limmades och därpå lades hela 10mm spånskivor för att jämna av och dessutom bara få 1 skarv i golvet.

Den gamla dörröppningen mellan kök och badrum har blivit igenmurad och imorgon kommer muraren och gör klart de sista.
(Den gamla väggen va så dålig att vi tillslut fick riva allt och göra en helt ny vägg vilket resulterade i att de tog mycket längre tid och inte blev klart)

Nya väggar är uppbyggda till badrummet och de känns som de kommer bli ett lagom stort badrum (ca 10kvm)
Blev även här lite klurigt eftersom i både dessa väggarna ska de vara skjutdörrar vilket rörde till reglandet lite.

En del av de gamla undertaket va tvunget att rivas för att slippa få problem med de senare.

Nytt avlopp är draget så nu finns de faktiskt toalett i huset. (De va en skön milstolpe att få klar)

Stor hjälp fick jag av mina föräldrar som va nere och firade påsk genom att bygga hus.
Provisoriskt sovrum och ingen dusch på en vecka mötte dom men jag hade inte kommit såhär långt annars.

Nu börjar de gå framåt igen och planer och funderingar över utformningen av badrummet rör runt i skallen.

Mvh
Fredrik

Bilduppdatering:

PICT0444.jpg
PICT0454.jpg

PICT0469.jpg

PICT0485.jpg

PICT0487.jpg

PICT0499.jpg

PICT0506.jpg

PICT0514.jpg

PICT0519.jpg

PICT0523.jpg

Mvh
Fredrik

Mer bilder:

PICT0527.jpg

PICT0530.jpg

PICT0531.jpg

PICT0538.jpg

PICT0539.jpg

PICT0547.jpg

PICT0549.jpg

PICT0550.jpg

Mvh
Fredrik

Ännu mera bilder:

PICT0550.jpg

PICT0555.jpg

PICT0556.jpg

PICT0560.jpg

PICT0562.jpg

PICT0565.jpg

PICT0568.jpg

Mvh
Fredrik

Satan vad du legat i! Ser grymt bra ut! :-)

Känns inte som de hänt så mycket med tanke på hur lång tid som gått men tack!

Mvh
Fredrik

Ruergård skrev:
Satan vad du legat i! Ser grymt bra ut! :-)

Är det bara färgen på bilderna eller har du reglat upp golvet med tryckt virke?

Golvet är reglat med tryckt virke eftersom de är en oisolerad källare under.

Mvh
Fredrik

andersmc skrev:
Är det bara färgen på bilderna eller har du reglat upp golvet med tryckt virke?

Härligt att se Fidde! You´ve come a long way baby!
Får försöka styra upp en arbetshelg i sommar när jag landat i nya huset och sett vad som behöver göras med det.

Tack!
Tycker jag verkligen!

Mvh
Fredrik

The Snowman skrev:
Härligt att se Fidde! You´ve come a long way baby!
Får försöka styra upp en arbetshelg i sommar när jag landat i nya huset och sett vad som behöver göras med det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.