tack för fler kommentarer!

i fredags så målade vi garagegolvet för 3e gången, det hade nog räckt med 2ggr som det stog enligt burkarna (har målat med biltemas golvfärg) men det hade inte gått åt så mycket färg som det stog skulle gå åt, och jag tyckte det kunde vara värt att ha något tjockare lager, vi använde biltemas mest korthåriga rollers med skaft, och ja resultatet blev väldigt bra, hade plattan varit finare hade det blivit ännu bättre och vad jag läst om biltemas golvfärg ska den vara ganska tålig, så hoppas det blir bra!

skulle inte tro den tycker om svetsloppor iaf, så kommer nog slitas med tiden :)

i lördags fortsatte vi med råsponten, det var en kanondag! stog med bar överkropp i stort sett hela dagen, rätt konstigt för att vara 19e september:
sommar?

råsponten började gå lite snett o vinnt, pga skitsågade brädor :mad: så fick försöka räta ut genom att mäta nerifrån o de drog ut på tiden, på söndan blev vi klara iaf och började skruva 3-kant list i ändarna på ovansidan:
tak5.jpg

här är en bild på luftspalten, öppningen blir 5-6cm uppåt nu:
tak6.jpg

vi fäste en 45x45 regel på undersidan för vindskivor och porten är numera monterad (med lås till&med :D ):
tak7.jpg

sedan måndag fortsatte vi och började pappa, här syns metoden vi använt: :o
tak8.jpg

tyvärr så blev vi inte klara så långt som jag ville, men nu är det iaf snart papp på hela taket...
det blev sent så blev inga mer bilder, när jag kom hem la ja mig i badet med en starköl efter maten o somnade en halvtimme, när jag vaknade hade mina handflator svullnad nå enormt o hade ont som ja aldrig haft förr i händerna :eek:
var tvungen ta en bild.
nu mår dom dock bättre, lite ömma efter allt spikande antagligen.

som krydda på moset blev man uppsagd idag :( får väll se hur det löser sig!

Mikael_L
patriklarsson skrev:
... när jag vaknade hade mina handflator svullnad nå enormt o hade ont som ja aldrig haft förr i händerna :eek:
var tvungen ta en bild.
nu mår dom dock bättre, lite ömma efter allt spikande antagligen.
Jag säger bara spikpistol.
Jäkla vad skönt det var att ha när roten sattes.
En billig skitpicka, men har funkat helt OK.

som krydda på moset blev man uppsagd idag :( får väll se hur det löser sig!
Då får du gott om tid att göra färdigt då! ;)

Nä, det var ju tråkigt menar jag ju .... :(

C
Smart där med takpappen. Tack för det tipset. Har du även nåt tips på hur man gör för att gå på den utan att halka åt helvete?

jag har en spikpistol, men den gör inte mycke nytta till råspont eller pappspik? :)

javisst tråkigt, men måste ju flytta närmre garaget nångång? :)

tid får vi se om de blir nån, ja måste ha jobb igen!

Har du även nåt tips på hur man gör för att gå på den utan att halka åt helvete?
Gå inte på den? :)

När jag satt hela ena sidan kommer jag skruva ströläkt med en skruv uppe o en skruv nere, och sedan skruva bärläkt nerifrån med genomgående 90mm skruv (kommer ut 10mm i luftspalten) och sedan gå på dom uppåt, sedan skruvar jag ströläkten på andra takhalvan o gör likadant nerifrån där..
bara lite osäker på hur jag ska göra med sista våden takpapp nu, men det löser sig nog!
Tror att jag bara klistrar den och sedan drar fast ströläkten direkt, så behöver jag inte spika den, är lite emot att ha spik genom pappen, antagligen bara en dum fix idé :)

C
Det skulle vara om man lägger all pappen i ett svep och sedan lägger bärläkt uppifrån att gå ner på, men hur gör man om man ska ner på den sidan pappen ligger på medan man lägger den?

jag går upp & ner i gavelspetsen/nocken med en lång stege nu, det funkar fint, och jag föreslår nog att du lägger nerifrån o upp o jobbar dig upp så du får rätt mått för plåten eller vad du nu ska ha, går säkert uppifrån o ner me, om du nu måste göra allt på en gång, det tar nog flera dar dock iaf i min takt :)

Har jobbat lite mer med taket, men det tar en jäkla tid!
Det går iaf frammåt iaf!
Ingen kamera denna gång, får fixa lite bilder nästa gång, ska försöka sätta klart OSB invändigt rätt snart med, och kanske någon gipsskiva om man ska lyxa till det.
Sen måste jag få klart friggeboden innan det blir FÖR tråkigt väder, fasen vad det har blåst senaste dagarna!

Porten blåste upp o blev skev, men nu är den som tur är injusterad och sitter fast, har dessutom målat hälften av panelen i helgen, tillsammans med far, bror o polare. Så nu börjar det dra ihop sig för iår!

H
vi fäste en 45x45 regel på undersidan för vindskivor och porten är numera monterad (med lås till&med :D ):
tak7.jpg

sedan måndag fortsatte vi och började pappa, här syns metoden vi använt: :o

Varför böjade ni inte från toppen. har ett hus med 30 graders takstol och vi började från toppen då vi hade läkt som fotstöd. Gick mycket bra. Tog bort klisterskyddet när nytt pappskifte var lagt.

Mikael_L
hokanp skrev:
Varför böjade ni inte från toppen. har ett hus med 30 graders takstol och vi började från toppen då vi hade läkt som fotstöd. Gick mycket bra. Tog bort klisterskyddet när nytt pappskifte var lagt.
Antagligen för att det inte är så man ska göra.
Givetvis ska våderna läggas nerifrån och upp, så vatten som rinner på ytan garanterat hamnar på ovansidan av våden under.

H
Det är så man gör vid branta tak och givetvis så lägger man den nedre under den övre så att vattnet kan rinna som det är tänkt

Mikael_L
Ja, du menar att man lyfter upp den övre våden ovanpå den nedre, efter den är lagd.
Ja, dåså. Det måste väl fungera bra. Har inte testat, men får väl prova någon gång.
Och skönt att kunna stå på ett oömt tak och ev fastspikade stödreglar. ;)

H
Mikael_L skrev:
Ja, du menar att man lyfter upp den övre våden ovanpå den nedre, efter den är lagd.
Ja, dåså. Det måste väl fungera bra. Har inte testat, men får väl prova någon gång.
Och skönt att kunna stå på ett oömt tak och ev fastspikade stödreglar. ;)
Ja det funkar bra. pappade om mitt tak mitt på sommaren 32 grader varm och steckande sol. Räckte man tog för hårt i pappen så blödde den. hade eternit innan och vi rev uppifrån och la pappen efter hand. När vi var nere vid takfoten var det bara att lägga på ströläkten. Vi hade även en viss säkerhet mot regn genom att göra så här.

Hej, det går säkert, men låter lite svårt & krångligt att lägga uppifrån & ner, det skulle jag nog ärligt talat inte klara av, med min taklutning 35 grader, så vet jag inte om det skulle gå vika upp en hel våd på 15m, speciellt inte som det blåste nu i veckan, men om det är vindstilla kanske det går.

Sedan förstår jag inte redigt hur ni får det rakt ifall ni har vikt upp våden, vad gick ni då efter för att spika nästa våd? råsponten? eller mäta nerifrån? klart man kanske kunde fördra streck med en penna?
Det är ju inte helt ovanligt att råspontkanten inte är spikrak, iaf inte den 2a sorts råsponten jag fick tag i :)
Sedan kanske det inte är så noga heller med resultatet bara taket blir täckt så.

Får tacka för tipset, kanske använder den metoden någon annan gång.

Jag tror iaf jag fick till en bra lösning på pappen över nock, sista våden på "högra" sidan överlappar nu nocken o går ner 10-15cm på "vänstra" sidan, jag fäste pappen genom att dra fast 14 ströläkt, ska dit 11 till sedan och dom skruvar jag med en liten skruv uppe & en skruv nere.
Sedan drar jag bärläkten med 5x90mm skruv rakt igenom allting senare, det blir runt 700 skruv.

Det fattas 2 våder på "vänstra" sidan nu, en hel våd och sedan en som får klippas i uppkant och stickas in under den "högra" och spikas i uppkant, sedan klistrar jag den "högra" på den "vänstra".
Innan jag kan lägga dom får jag fixa lite bärläkt på "högra" sidan så jag kan stå uppe i nock sedan.
Insektsnät har jag därmed satt, och jag låter pappen vara heltäckande över nock i vinter, så klipper jag upp hålet för ventilation över insektsnätet i vår när jag ska lägga plåten.
Detta borde väll inte vara något bekymmer?
Det blir ju ingen värme i garaget i vinter och råsponten är nog hyffsat torr som den är nu, så borde inte behöva ventileras upp i nock?
Det är ju öppet ner på båda sidor, och syllpappen jag la i nock över masonitskivornas glipa buktar ju lite mellan takstolarna, så det kan även ventilera lite in i själva garaget där det sedan ska sprutisoleras.

I den halvan av garaget där det sitter saxtakstolar och blir ett litet vindsutrymme över isoleringen tänkte jag även sätta 2 små ventiler i gaveln, dvs framåt mot porten.

Känns dumt att ha öppet över insektsnätet i vinter, då det rinner ner fukt på masoniten i onödan. Har haft det så på friggeboden ett tag nu, där verkar det funka bättre, medans det vill droppa in lite fukt i garaget om det regnar mycket, vilket antagligen inte kommer bli något bekymmer senare när man har lagt takplåt och isolerat.
Enligt en plåtslagare som hjälpt farsan ska det inte blåsa in någon fukt med såpass brant taklutning jag har heller.

Kan säga att jag är *** glad att all papp är på snart iaf så man kan hålla sig lite närmre marken snart!
Ser ut att bli halvtaskigt väder i helgen får se vad man kan få gjort.

Hör av er om ni tror det blir nå problem med att ha "diffusionstätt" över nock över vintern, jag tycker inte det borde vara något problem, men nån kanske vet mer?

MVH

H
Mycket enkelt man använder kisterremsan som riktmärke. Om det blir lite snett har ju mindre betydelse, ska ju ändå skäras där nere sedan. Jag hade 30 grader men var tvugnen att spika reglar att stå på. Helt omöjligt att gå på eterniten. 2 man rev allt, rensa från gammal papp och spik, la ny papp samt reglar och takpannor. tog 4 dagar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.