Skulle behöva ett runt plaströr 80-90mm inv o åtminstone 200mm långt, ngn som vet var man kan få tag i de?
T.ex. ett basreflexrör hade funkat men 3" 76mm blir för litet o 4" 101mm blir för stort, vilket är de vanligaste dimensionerna.
Kom GÄRNA med tips!

Har 10-12 lediga dagar inom kort att se fram emot! Återkommer med ev resultat.. :P

Man betalar inte för bästa COP-värdet, för då blir det ofta en billig pump :) Man betalar för att man vet att den är bra och pålitlig även ner till lägre temperaturer :)
Många tillverkare luras med COP-värdet ändå, så gå hellre på tester, effekt osv...

Jag vill inte påstå att Bosch är en billig pump, den kostar nog inte mkt mindre än de du nämnde, det är ju samma tillverkare som gör IVT, och dom är ju knappast heller dåliga, snarare bland de bästa.

Jag har inte sett några billiga tillverkare som skyltat med några bra COP-värden, t.ex. Jula skriver ju själva att deras pumpar, även den de kallar "för nordenklimat" fungerar ner till -20 grader.

Man kan ju då räkna ut ganska lätt att de antagligen ger ungefär lika mkt värme som en byggfläkt vid -20 grader och däromkring, medans en vettigare pump där dom anger COP-värde 2,7 vid -18 grader (har jag för mig det var) borde vara betydligt bättre, och att den även fungerar ner till -30 som det faktiskt är några nätter per vinter i regel.

De jag pratat med som har Bosch-pumpar är iaf väldigt nöjda, har du hört något annat?

Ang. mina byggen har det inte hänt så mkt jag kan visa på bild just nu med än detta:

Isolerat inre bakre gavelspetsen färdig idag:
isolering3.jpg

Samt gjort klart det sista pillet med ytterpanelen på garaget, nu är det 100% färdigt äntligen, fattas bara lite foder m.m:
framsida3.jpg

Ska jobba vidare några dar senare i veckan, återkommer med resultat :)

Ser fint ut Patrik! :)

Tack!

Isolerat klart inre bakre gaveln, satt vindväv och börjat påbygge av "låtsas takstol":
loft1.jpg

Såhär ser det ut när man står i höjd med takstolarna:
loft2.jpg

..och såhär ser takstolarna ut ut mot väggarna:
loft3.jpg

Jag har förstärkt varje takstol med en 21x120 bräda på var sida, den främre takstolen har jag byggt på 45x70 på varje sida, ska dit stående 45x45 reglar senare och isolering.
Sedan ska det dit en "låtsas takstol" likadan som i bakre gaveln inått loftet, och sedan en lik saxtakstolarna framåt, så det blir 4-5 liggande reglar i rad, blir stadigt o bra ifall man skulle behöva lyfta nått i framtiden:
loft4.jpg

Längst in har jag påbörjat en öppning för trappa upp på loftet, öppningen blir 120x104cm ungefär, därmed ca 159cm diagonalt och man bör därmed få upp ganska otympliga saker som en motorhuv t.ex. ifall man vill:
loft5.jpg

En till bild på hur takstolarna börjar bli förstärka, jag har bara hunnit med halva längden och det får vara så tillsvidare då jag ska sätta mellanvägg snart:
loft6.jpg

Har även förstärkt mellan takstolarna för loftgolvets skull med liggande reglar 45x120:
loft7.jpg

Framöver ska det dit vindväv, vägg, spikläkt, isolering, gips osv i mån av tid...

Har även fått upp knutbrädorna på friggeboden till slut, så nu är den 99% färdig utv, fattas lite rödfärg, insektsnät m.m:
friggan6.jpg

Det var allt för denna gång..

Har jobbar vidare endel, men har haft svårt att få med mig kameran senaste gångerna, lyckades ta några bilder med mobilen i helgen dock.

Uppreglingen mellan takstolarna, och förstärkningarna klara:

takreglar.jpg

Sedan byggt upp korsvis mönster på takstolen där loftet ska börja, korslagda 45x45or, samt vindväv:

vindvav3.jpg

Valde att isolera inifrån, gjorde tre mindre plattor av råspont att stå på sålänge, funkade mkt bra!

isolering4.jpg

Sedan på med vindväv på insidan oxå:

vindvav2.jpg

Har även byggt på en "låtsastakstol" på sidan in mot loftet, samt häftat upp vindväv i innertaket under loftet för rummet jag ska fortsätta med där, nere till höger.
Tänkte försöka få med kameran nästa gång så blir det lite bättre bilder..

Riktigt bra och snyggt jobbat. Det tar sig ju ;o) I sommar är du nog klar...

Jobbat vidare lite mer, och fick med mig kameran denna gången!!

Här är gaveln till loftet sett framifrån:
gavelfram.jpg

Här sett bakifrån in mot loftet, med reglar som motsvarar takstol:
gavelbak.jpg

Här är en av plattorna jag gjorde för att jobba uppifrån loftet:
loft8.jpg

Här är början till inre väggen, har suddat ut lite skit på kommande bilder.
I botten är det en träregel inklädd i svart plåtlåda, sedan syllpapp under, detta motsvarar förhöjda betongkanten runt/under ytterväggarna, för att få rätt höjd med andra ord:
vagg1.jpg

Här har jag fått upp "hammarbandet" på väggen, jag satte dubbla 45mm reglar, eftersom gipsskivorna kommer vara 2400mm, OSB skivorna är okapade 2440mm och därmed kommer jag bygga ner taket ca 27+mm eftersom takgipsskivan kommer ligga över vägg-gipsskivorna, rummet är dessutom 2700mm brett så jag slipper kapa de flesta tak och vägg -gipsskivorna, vilket kändes smidigt:
vagg2.jpg

Här har vi knackat i väggreglarna, de är något för långa o knackades på plats, sedan spikades dom innifrån väggen och ut med distanser 555mm (CC60), en spik uppe och en nere skråspikat, blev mkt stadigt ändå:
vagg3.jpg

Klätt insidan (sett från lilla rummet) med vindväv, eftersom jag ev. kommer ha endel temperaturskillnad mellan rummen kunde det vara bra tyckte jag:
vagg4.jpg

Sett från vänstra rummet:
vagg5.jpg

Fick upp 2,5 OSB skivor, sedan hade jag inte fler liggandes som jag kom åt, skivorna håller reglarna på plats också precis som i ytterväggarna:
vagg6.jpg

Lite bättre översiktsbild:
vagg7.jpg

Det var allt för nu, blir bra som fan tkr jag..

Riktigt bra jobbat. Ska ta tag i mitt biobygge oxå. Man får lite motivation när man ser dina resultat ;)

Ser jag fel eller använder du en windyduk till innerväggarna? isf varför?

Som jag skrev ovanför bilden, så kommer jag nog ha endel temperaturskillnad i garaget mellan det mindre rummet in till höger och resterande del, jag är dåligt insatt i hur detta med vindväv/plast, luftspalt eg fungerar, men jag resonerar något i stil med:

Har man minusgrader ute, och plusgrader inne, bildas ev. fukt i väggen, därför bygger man normalt sett med plast på insidan och vindväv (som släpper genom fukt men inte vind) på utsidan för att all fukt ska vandra utåt, på utsidan har man dessutom luftspalt för att ventilera panel m.m.

Däremot inne i ett hus där man har plusgrader i alla rum, behövs varken plast eller vindväv eftersom det därmed inte bildas någon fukt i innerväggarna.

Vad händer då om man värmer upp ex. halva garaget o har den andra halvan ouppvärmd?
Då får man minusgrader på ena sidan och plusgrader på andra sidan, det borde därmed åter igen ev. bildas fukt inne i väggen?

Jag har ju tänkt att sätta OSB på båda sidor direkt emot reglarna, nu har jag satt vindväv på sidan in mot det rum som isf ska vara uppvärmt, hur jag ska göra med resterande sida vet jag ärligt talat inte.
Om jag tänker enligt det jag skrev ovan borde det gå att sätta OSB direkt mot reglarna för att få fukten att isåfall vandra ut (till vänster) från det varma rummet till det kalla?
Någon luftspalt borde däremot inte vara nödvändig, dels för att OSB skivan troligen klarar av att ta upp endel fukt från isoleringen och transportera ut på andra sidan, där det även kommer sitta gips.
Däremot en fasad utvändigt som det till och med regnar på, bör behöva en viss luftventilation bakom.

Tänker jag helt galet, hur skulle ni göra?

Målsättningen har varit att kanske hålla 10 gradar i hela utrymmet och sedan 15-20 ifall man vill i lilla maskinrummet, men DÅ ser jag inga problem med fukt.
Däremot om man har -20 grader i stora delen av garaget, och +10 grader i lilla, så borde det bildas endel fukt i väggarna runt om, 2 av väggarna är yttervägg och därmed gjorda för att ventilera bort fukt (vindväv på båda sidor, samt luftspalt utvändigt), medans 2 väggar blir innerväggar, antingen reglar med OSB på båda sidor, alternativt vindväv också, men som jag tänkt nu ingen luftspalt.

Kom gärna med hjälp!

En annan fråga: hur tätt brukar man skruva gipsskivor, är det lagom med CC30cm?

När jag bygger plastar jag alla ytterväggar, samt "undertak" om det är 2 våningar samt mot takstolarna (tak övervåning).
Inneväggar plastar jag inte. Ska man både ha uppvärmt och ouppvärmt från gång till gång är det nog bökigare.
Då kommer du nog få en hel del förslag på hur man "ska" göra...
Personligen skulle jag klassa den vägg mot det ouppvärmda som yttervägg och plasta den oxå från den varma sidan.
Men om du som du skriver antagligen kommer hålla lite värme i den "kalla" delen så bör ju det utrymmet oxå plastas.
Blir det någon ventilation?

Jag håller ju på med ett liknande projekt som du oxå ett garage med biorum mm på övervåningen.
Från början tänkte jag ha som du ett förråd som var ouppvärmt i anslutning till garaget.
Men nu monterar jag in ett element iaf. Där plastade jag. Byggbilder finns på min hemsida
www.biobygget.se ( nu blir väl moderatorn arg igen) Men länken är för att visa dig hur jag byggt med plast mm.
Mvh Niclas

nja, man kan ju inte ha plast på båda sidor då kommer ju fukten aldrig ut åt nått håll, och isoleringen jag använt i ytterväggar och ska ha i tak är träfiberbaserad och ska inte användas ihop med plast, det ska kunna andas både inåt o utåt, därför använder man vindväv på båda sidor, däremot i innerväggen kommer jag använda mineral eller stenull, men eftersom jag nu redan satt vindväv på den sida av rummet som alltid kommer vara varmast, och låter den sida som eventuellt kommer vara kallare vara öppen sålänge jag inte har isolerat "yttertaket" så kan jag ju köra värme i det lilla rummet, och låta isoleringen ventilera utåt, första vintern hade jag lite problem med fukt i garaget, men nu när allt är mer färdigbyggt så blir det inte så mkt fukt, jag har dessutom byggt en egen fuktslukare med hjälp av en hink med durkslag i fylld med vägsalt, den drar åt sig några dl vatten per vecka från luften och fungerar precis som en s.k. torrboll man kan köpa för dyra pengar i affären, denna är i stort sett gratis i jämförelse. Ett tips om ngn har problem med fukt i källare osv.

Nej nej nu kanske du missuppfattade mig, självklart ska man inte plasta båda sidor på en vägg. Det blir inte riktigt bra..
En annan sak jag tänkte på du ( patriklarsson) skriver att man inte SKA använda plast om du kör med träfiberbaserad isolering det är fel. Man behöver INTE ha plast, men det är helt okej att ha det. det är skillnad. Om isolerfirman du pratat med hävdar att man inte ska ha plast så skulle jag höra mig för med flera. Jag har kollat med massor med olika firmor
som säger att det är en vanlig missuppfattning att man inte kan använda träfiber och plast ihop.
Jag kollade upp det noga då jag är i tagen och ska isolera vinden på garaget, men jag väljer stenull istället
för att den verkar ha lite bättre akustiska egenskaper.
Mvh

Men hur som helst är träfiber riktigt bra just för att det både kan binda och släppa fukt.
Smart tips om man behöver en STOR torrboll ;o)

Det fungerar bra med plast oxå såklart förutsatt att man har vindväv eller vindpapp utåt så fukten kan gå utåt, funkar säkert att ha det innåt oxå om nu någon skulle vilja det :) var inte redigt så jag menade.
Däremot så är ju inte plast så bra lösning på "hus" som man kanske ska låta stå ouppvärmda vissa vintrar t.ex.
När jag började bygga och läste om det så tolkade jag det som att plast ska användas för hus som är uppvärmda året om i första hand.
Men alla gör ju olika, så tror inte vissa sätt är mer rätt eller fel än nått annat, huvudsaken är väll att det fungerar, och nu har jag ju haft mitt garage iaf 2 vintrar och jag har väldigt lite fukt m.m.
Jag har inte funderat så mkt på varför jag satte vindväv på innerväggen mer än att det borde bli mer rätt att få fukten att vandra ut i den kallare delen om värmen kommer från vindväven, men kanske helt onödigt, eftersom det borde gå likabra att torka ut åt båda håll.
Jag funderade på att isolera innertaket, dvs golvet på loftet även i vänstra halvan, men det blir nog bara i den högra delen nu istället o sen försöka få dit isolering i taket så fort som möjligt så kan jag hålla värme i hela garaget sedan istället.
Tittar man på min friggebod så ser man att fukt börjar komma vid dörrhandtag osv, först när det är minusgrader ute och ca +20 inne, när man har +10 inne har jag inte sett samma tendenser, antagligen är det för liten tempskillnad mellan ute/inne då, skulle tro man måste över 20 graders skillnad innan det blir större mängder fukt som inte hinner torka/dunsta.
Så håller jag +10 grader i lilla rummet nu i vinter/vår bör jag först få problem med fukt vid -10 ute, och jag behöver ju bara dra upp värmen när jag är där och jobbar, med byggfläkt.
Vore kul att börja meka lite bil nästa år, men jag får nog koncentrera mig på att göra klart taket först med isolering, sedan kommer nog överskottsvärmen sprida sig genom innerväggen o taket i lilla rummet, eftersom jag har genomgående reglar där och inte korslagt, det är tänkt att det ska bli lite spillvärme till övriga garageutrymmet..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.