Jag har varit nöjd med ljudet på min i 1,5 år men när kompressorn gav upp lät det som en kaffekvarn och nu börjar den nya låta liknande,inte lika högt än men det blir värre helatiden.Ljudet framgår inte riktigt i videon men grannen undrade häromdagen om pumpen var frisk för det lät inte så tyckte han.Han har själv en 10 år gammal Nibe och den låter bara högt när den avfrostar.

O olofh skrev:
va? Jag har väl inte sagt att det är ok för mig att det låter?
Ok, vad tycker du om ljudet förändrat om sämre nu än nya eller?

G Gaston11 skrev:
Ok, vad tycker du om ljudet förändrat om sämre nu än nya eller?
Helt ärligt så förstår jag inte din meningsbyggnad och dina frågor. Jag försöker stötta ts i hans frågor ang sin värmepump.

O olofh skrev:
Helt ärligt så förstår jag inte din meningsbyggnad och dina frågor. Jag försöker stötta ts i hans frågor ang sin värmepump.
Ok, lycka till du och andra att diskutera om saken.

Låter onekligen märkligt om en ny kompressor inom kort ska låta lika illa som den första innan den rasade !
Fanns det någon trolig orsak till haveriet eller räknades det som fabrikationsfel?
Man kan tycka att fabrikationsfel på den första borde ha visat sig betydligt tidigare.

Var den ”tyst” första tiden så lär det knappast handla om att den nu är överfylld.

Nästan omöjligt att uppleva ljud som hörs på plats via en inspelning

• Gilla
jonte59
  • Laddar…
Bifogar en screenshot på hur min SW75YAA har snurrat senaste 6 timmarna.
Ca 170kvm golvvärme ingjuten i plattan
Temperatur ute mellan -10 och -14
Innetemp 22,5
En del duschande på kvällskvisten så lite mer hopp i kurvan
Kan tycka att den ibland går lite för länge mellan avfrostningarna så det blir ganska tätt mellan lamellerna , inte upplevt det tidigare men länge sedan vi hade så här kallt ute.
Får lite mer ”muller” när det är mycket frost efter några timmar Graf över vattentankstemperatur, varmvattenflöde, och frekvens för SW75YAA-system över sex timmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
jonte59
  • Laddar…
Lite muller från fläkten hörs här också när den går för fullt men det är ju inte störande.Det som har tillkommit är ju det skärande-malande ljudet som kommer inne ifrån maskin på höger sida. Ibland mer och ibland mindre
. Det är mycket is under maskinen också trots att jag har kopplat avloppet från pumpen till stupröret. Har också fyllt på vatten 2 gånger sen bytet av kompr.. Vet inte hur mycket i liter men normalt står den på 1,0 på skalan och bägge gångerna hade det gått ner till 0,7.
Har även höjt tempen i panelen från 1+ till 8+ men det gör ingen större skillnad. på innetempen. Fredagsdygnet gick det åt 133 kwh (12-) i total förbrukning men då var vi inte hemma förrän efter 18.00 på kvällen så det var inte mycket hushållsel i detta

• Gilla
Klabbe.74
  • Laddar…
Att trycket sjunker låter som att det är något läckage någonstans?

Jag har gamla ventiler i mina element och några av dem har läckt (droppat) och då sjönk trycket i pannan för mig också.

Jag behövde täta dem med lin.

Känner igen ljudet du beskriver, kommer från höger sida på min enhet också, det är ju kompressorn. Jag vet inte hur den borde låta dock, störande är det definitivt!

• Gilla
jonte59
  • Laddar…
J jonte59 skrev:
Lite muller från fläkten hörs här också när den går för fullt men det är ju inte störande.Det som har tillkommit är ju det skärande-malande ljudet som kommer inne ifrån maskin på höger sida. Ibland mer och ibland mindre
. Det är mycket is under maskinen också trots att jag har kopplat avloppet från pumpen till stupröret. Har också fyllt på vatten 2 gånger sen bytet av kompr.. Vet inte hur mycket i liter men normalt står den på 1,0 på skalan och bägge gångerna hade det gått ner till 0,7.
Har även höjt tempen i panelen från 1+ till 8+ men det gör ingen större skillnad. på innetempen. Fredagsdygnet gick det åt 133 kwh (12-) i total förbrukning men då var vi inte hemma förrän efter 18.00 på kvällen så det var inte mycket hushållsel i detta

Har du koll på om den värmer med pumpen eller med elpatron. Tycker det låter som en hög förbrukning. Du kan ju också på displayen kolla vilken utväxling du har

• Gilla
jonte59
  • Laddar…
Tror inte patronen har gått in, åtminstone inte när jag varit i pannrummet. Det finns väl i nån meny men den har jag inte hittat.
Vad menar du med utväxling?

Låter högt på filmen men ett steg bort så är det inte mkt ljud som hörs. Men visst. Något form av vinande ljud är det ju

Kanske har eltillskott för tidigt ?

Min stör så att den hörs in i tv-rummet imellanåt och då sitter den utanför köket

J jonte59 skrev:
Tror inte patronen har gått in, åtminstone inte när jag varit i pannrummet. Det finns väl i nån meny men den har jag inte hittat.
Vad menar du med utväxling?
Menar hur mkt energi får du tillbaks på varje instoppas kWh
Hand som justerar en Mitsubishi Electric termostat visande datum och inomhustemperatur på 19 grader Celsius.
Skapa konto

Display av Mitsubishi Electric värmepump som visar energikonsumtion på 235 kWh och 645 kWh.
Skapa konto

J jonte59 skrev:
Min stör så att den hörs in i tv-rummet imellanåt och då sitter den utanför köket
Är det kompressorns ljud som ni hör eller är det fläktljud?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.