J jonte59 skrev:
Kollade den inbyggda räknaren igår och den visade in 1073kwh och ut 1268kwh.
För brukningen för några dagar sen var 150kwh på ett dygn vid 7- på dagen och 12- på natten.Den låter lite mindre om det är varmare
Den ”inbyggda” som visar avgiven och tillförd eller vad det nu är skulle jag inte lita på direkt då det bara är uppskattade värden.
Man bör kolla med riktiga grejer

• Gilla
jonte59
  • Laddar…
Ok då vet jag det. Dygnsförbrukningen tog jag från el-mätaren

Servicegubben körde precis. Han hittade ett kopparrör inne bak kompressorn som låg emot någonstans och efter justering blev det tystare. Sen ändrade han några inställningar bla pumphastighet.
Idag är det runt nollan så det återstår att se om det låter bra även när det blir kallt. Ändrade även pumphastigheten.

O olofh skrev:
Låter högt på filmen men ett steg bort så är det inte mkt ljud som hörs. Men visst. Något form av vinande ljud är det ju
Varför kablarna in på ovansidan säk.brytaren?

Har jämnfört förbrukningen på gamla och nya kompr. och om Greenelys app stämmer så har jag nu 30% högre förbrukning nu jämnfört med gamla kompr..Vissa månader är det mer och jag uppnådde förra årets förbrukning redan för 1 mån. sen. Har samma inställningar som innan så något måste vara skumt.

J jonte59 skrev:
Har jämnfört förbrukningen på gamla och nya kompr. och om Greenelys app stämmer så har jag nu 30% högre förbrukning nu jämnfört med gamla kompr..Vissa månader är det mer och jag uppnådde förra årets förbrukning redan för 1 mån. sen. Har samma inställningar som innan så något måste vara skumt.
Har maskinen fortsatt att vara tyst sedan servicegubben bockade till kopparröret?

Förstår om du inte är helt nöjd med anläggningen. Hur mkt kostade kalaset att installera?

Den blivit tystare men det har ju inte varit riktigt kallt ännu och det är då det är värst. Jag tror det var 111 000 efter rot..
Förra årets totala förbrukning var ca: 14 000 kwh och i år 1 nov. är vi redan upp i
18 800 kwh. Då har dessutom sänkt värmen i källare och garage.

J jonte59 skrev:
Den blivit tystare men det har ju inte varit riktigt kallt ännu och det är då det är värst. Jag tror det var 111 000 efter rot..
Förra årets totala förbrukning var ca: 14 000 kwh och i år 1 nov. är vi redan upp i
18 800 kwh. Då har dessutom sänkt värmen i källare och garage.
Men det måste ju vara något som är galet! Om ni dessutom sänkt värmen.

En bra grej vore kanske att mäta förbrukningen på själva pumpen, alternativt ta reda på hur ofta elpatronen går in. För att sedan höra hur tillverkaren ställer sig till dessa värden.

Ja galet är det.Jag vet inte var jag kan se om elpatronen gått in men jag har ringt firman som installerade den men dom har inte varit här än.

Var nere o kolla nu och den går på elpatron nu när det är 8 grader varmt och det låter som att kompressorn går på lågvarv.

Bara ta ut firman igen, den ska ju inte gå på elpatron vid 8+ om ni nu inte står konstant o spolar varmvatten och försöker bedriva tomatodling.

Jag har ringt dom ikväll och en tekniker skulle höra av sig på måndag.Vi brukar ta 10 min. duschar och efter 4-5 min blir vattnet kallt i nån minut innan det blir varmt igen.Är så jäkla trött på detta strul nu att jag får krupp

• Gilla
_Elman_
  • Laddar…
Foto på förbrukning och producerad energi från 12-13 nov. Display visar energiförbrukning på 850 kWh och producerad energi på 702 kWh den 12 nov 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

13nov. Display av en Mitsubishi Electric värmepump som visar energiförbrukning och datumet 13 Nov 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har identisk hårdvara, installerad oktober 2018 och den låter precis likadant vid avfrostning och/eller varmvattenproduktion. Däremot är elförbrukningen alltjämt låg, trots 70-tals hus på oisolerad platta med gamla radiatorer ämnade för högtemp och mina dagliga varmvattenbad så har mitt årliga elbehov "bara" legat på 7-9000kWh (totalt för hela huset, inte bara värme). Enda gångerna eltillskottet kickat in var under natt/morgna nu i januari-februari när kvicksilvret var under -20.

Oljudet har jag påtalat för installatören men just inte fått mycket gehör eller åtgärd på. Det finns trådar om liknande upplevelser på varmepumpsforum.se och det verkar som att oljud i dessa modeller är ett "känt" problem som Mitsubishi fortsatt förnekar och därtill inte anser sig behöva åtgärda.

• Gilla
jonte59
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.