32 526 läst ·
97 svar
33k läst
97 svar
Mitsubishi Ecodan fördubblad strömförbrukning i nov.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Den ”inbyggda” som visar avgiven och tillförd eller vad det nu är skulle jag inte lita på direkt då det bara är uppskattade värden.J jonte59 skrev:
Man bör kolla med riktiga grejer
Servicegubben körde precis. Han hittade ett kopparrör inne bak kompressorn som låg emot någonstans och efter justering blev det tystare. Sen ändrade han några inställningar bla pumphastighet.
Idag är det runt nollan så det återstår att se om det låter bra även när det blir kallt. Ändrade även pumphastigheten.
Idag är det runt nollan så det återstår att se om det låter bra även när det blir kallt. Ändrade även pumphastigheten.
Har jämnfört förbrukningen på gamla och nya kompr. och om Greenelys app stämmer så har jag nu 30% högre förbrukning nu jämnfört med gamla kompr..Vissa månader är det mer och jag uppnådde förra årets förbrukning redan för 1 mån. sen. Har samma inställningar som innan så något måste vara skumt.
Har maskinen fortsatt att vara tyst sedan servicegubben bockade till kopparröret?J jonte59 skrev:
Förstår om du inte är helt nöjd med anläggningen. Hur mkt kostade kalaset att installera?
Den blivit tystare men det har ju inte varit riktigt kallt ännu och det är då det är värst. Jag tror det var 111 000 efter rot..
Förra årets totala förbrukning var ca: 14 000 kwh och i år 1 nov. är vi redan upp i
18 800 kwh. Då har dessutom sänkt värmen i källare och garage.
Förra årets totala förbrukning var ca: 14 000 kwh och i år 1 nov. är vi redan upp i
18 800 kwh. Då har dessutom sänkt värmen i källare och garage.
Men det måste ju vara något som är galet! Om ni dessutom sänkt värmen.J jonte59 skrev:
En bra grej vore kanske att mäta förbrukningen på själva pumpen, alternativt ta reda på hur ofta elpatronen går in. För att sedan höra hur tillverkaren ställer sig till dessa värden.
Jag har identisk hårdvara, installerad oktober 2018 och den låter precis likadant vid avfrostning och/eller varmvattenproduktion. Däremot är elförbrukningen alltjämt låg, trots 70-tals hus på oisolerad platta med gamla radiatorer ämnade för högtemp och mina dagliga varmvattenbad så har mitt årliga elbehov "bara" legat på 7-9000kWh (totalt för hela huset, inte bara värme). Enda gångerna eltillskottet kickat in var under natt/morgna nu i januari-februari när kvicksilvret var under -20.
Oljudet har jag påtalat för installatören men just inte fått mycket gehör eller åtgärd på. Det finns trådar om liknande upplevelser på varmepumpsforum.se och det verkar som att oljud i dessa modeller är ett "känt" problem som Mitsubishi fortsatt förnekar och därtill inte anser sig behöva åtgärda.
Oljudet har jag påtalat för installatören men just inte fått mycket gehör eller åtgärd på. Det finns trådar om liknande upplevelser på varmepumpsforum.se och det verkar som att oljud i dessa modeller är ett "känt" problem som Mitsubishi fortsatt förnekar och därtill inte anser sig behöva åtgärda.