2 248 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Misstänkt billig beräkning...
Vi skall renovera vårt badrum i höst, och har börjat kolla lite på budgeten.
I och för sig är badrummet litet (2*2 kvm), men när budgeten hamnar på under 30 000 är detta lite väl misstänksamt...
I bugeten ingår kakel för golv och väggar, dusch, badrumsmöbel inkl. dubbelho, duschset, blandare, toalett, golvvärme, fog, silikon, fuktspärr och fix.
Det låter som om jag har missat något, dock...
Någon som har lust att fylla i det som fattas?
/Henriettae
I och för sig är badrummet litet (2*2 kvm), men när budgeten hamnar på under 30 000 är detta lite väl misstänksamt...
I bugeten ingår kakel för golv och väggar, dusch, badrumsmöbel inkl. dubbelho, duschset, blandare, toalett, golvvärme, fog, silikon, fuktspärr och fix.
Det låter som om jag har missat något, dock...
Någon som har lust att fylla i det som fattas?
/Henriettae
Misstänker att jag har glömt lite "tekniska" grejer... 
Maken är dock elektriker, så någon sådan behöver vi inte använda oss av. Och hur är det med VVSare igen? Får man göra det själv, eller måste man hyra in?
Maken är dock elektriker, så någon sådan behöver vi inte använda oss av. Och hur är det med VVSare igen? Får man göra det själv, eller måste man hyra in?
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
VVS får man göra, ev kan man få problem med försäkringsbolaget, om något går fel (har man faktikst gjort fel, så får man garanterat problem med försäkringsbolaget). I mitt tycke är det inte speciellt svårt. Se bara till att ha detaljerade instruktioner för de känsliga momenten. Och fråga även om sådana skaer som ni tycker känns självklara.
I din buget, funderar jag över om ni har gissat kostnad för ex. fix och fuktspärr, för det kostar mycket mer än man kan ana. Även vvs detaljer som rörkopplingar och liknande. De klamrar som man skall använda för att sätta fast rören kan kosta lika mycket som rören per meter rör. Men om ni har räknat ut precis vad ni behöver av vvs detlajer och kontrollerat priser så är inte er budget orimlig.
Jag renoverade ett badrum i vårt fritidshus för något år sedan, det kostade under 20 000. Men det var ännu minde än ert, och vi satsade medvetet på enkel och billig inredning efterssom det ju "bara" är fritidshuset.
I din buget, funderar jag över om ni har gissat kostnad för ex. fix och fuktspärr, för det kostar mycket mer än man kan ana. Även vvs detaljer som rörkopplingar och liknande. De klamrar som man skall använda för att sätta fast rören kan kosta lika mycket som rören per meter rör. Men om ni har räknat ut precis vad ni behöver av vvs detlajer och kontrollerat priser så är inte er budget orimlig.
Jag renoverade ett badrum i vårt fritidshus för något år sedan, det kostade under 20 000. Men det var ännu minde än ert, och vi satsade medvetet på enkel och billig inredning efterssom det ju "bara" är fritidshuset.
Tack för svaret!
Vi har gjort en planlösning där vi inte behöver dra om rör alls, så de har vi inte räknat med - behöver de bytas blir det en extrakostnad!
Fix och fuktspärr har jag hittat priser på på nätet, men det är möjligt att det är fel "sorts". Skall kolla upp det närmare!
Vi har gjort en planlösning där vi inte behöver dra om rör alls, så de har vi inte räknat med - behöver de bytas blir det en extrakostnad!
Fix och fuktspärr har jag hittat priser på på nätet, men det är möjligt att det är fel "sorts". Skall kolla upp det närmare!
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Du skall sannolikt byta ut golvbrunnen. Om inte det nuvarande badrummet är väldigt nytt så har du sannolikt en golvbrunn som inte är godkänd idag. Om du då inte byter ut den och senare får problem så är utförandet av badrummet ej fackmannamässigt utfört och då får du STORA problem med försäkringsbolaget.
Sök på golvbrunn här på forumet så lär du hitta ganska många trådar om detta. Och även om det svider att bryta upp golvet osv. så är det ju så att om man "hempular" med saker som är känsliga så MÅSTE man följa reglerna minst lika bra som en fackman.
Sök på golvbrunn här på forumet så lär du hitta ganska många trådar om detta. Och även om det svider att bryta upp golvet osv. så är det ju så att om man "hempular" med saker som är känsliga så MÅSTE man följa reglerna minst lika bra som en fackman.
Hej när vi gjorde om "mitt" lilla badrum(ca3 kvm) kostade det ca 35 000kr då ingick allt inkl ny toa nya möbler och ny duschvägg kakel klinkers och allt underlag. vi gjorde allt själva med lite hjälp av en kompis som är plattsättare. ;D Malin
Hempularen - Jodå, vi har koll på att vi måste byta ut golvbrunnen (som helt klart är äldre än -91..) men vi vet bara inte vad det kostar med just det.
Malinochjohan - Tack för svaret! Då verkar vi inte vara helt ute och cyklar!!
Malinochjohan - Tack för svaret! Då verkar vi inte vara helt ute och cyklar!!
Vi gjorde om vårt lilla badrum för ett par år sedan och det landade på ca 40.000, men då drog vi om rören, gjöt nytt golv (och rörmokaren var rätt dyr, ca 6000!), köpte ny toa o tvättställ och kaklet var inte direkt billigt. Däremot hade vi bra kontakter som hjälpte oss hitta billiga grejer och det lönade sig verkligen att leta runt! Kan man tex hitta direktimporterat kakel är det mycket billigare än det man hittar i 'vanliga' affärer.
Tycker inte er budget låter orimlig
Tycker inte er budget låter orimlig
Klicka här för att svara