P Pawlan skrev:
Först och främst ska man låta impregnerat trä torka en säsong....
Först och främst ska man kolla hur gammal tråden man svarar på är :p

A Amatör1981 skrev:
*Nybliven medlem här på forumet som postar första tråden*

Jag och min fru bestämde oss för att lägga om trallen förra sommaren och valde att köpa Beijers 38x145 tryckimpregnerat virke. Vi tänkte att med dessa rejäla dimensioner så borde det hålla ännu bättre kvalitet än ”standardvirke” på 20x120.

Planen var att hinna lägga det innan sommarvärmen slog till så vi körde igång i mitten på maj. Dessvärre blev det ju sedan tre månader med 30+ från just mitten av maj, vilket gjorde att virket med all sannolikhet torkade betydligt snabbare än det hade gjort om det varit en normal svensk sommar. Vi blev klara i juli och oljade in hela trallen en kväll efter solnedgången och vi använde olja som rekommenderades av Beijers egna säljare.

Bara en kort tid efter att vi oljat in trallen så blev den missfärgad och på vissa håll kan man se fläckar lite här och var samt rinnmärken längs kortsidorna, trots att vi oljade in den enligt alla instruktioner, dvs. använde rätt olja och att appliceringen gjordes omsorgsfullt (av min fru som är målare). Det kom inte heller en droppe regn på lång tid efter inoljning bör tilläggas.

Bara efter ett kort tag började vi se sprickor här och där och kvistar som släppte, samt att några plankor skruvat sig och/eller rest sig i en del skarvar. Vi kan verkligen inte förstå hur ett sånt här till synes bra virke kan ha betett sig såhär (på så kort tid dessutom!). Beror det enbart på den extrema sommarvärmen vi hade 2018 och att vi därmed bara hade otur, eller borde det ändå inte kunna se såhär fult ut trots värmen?

Med tanke på allt arbete som vi la ner känns det rejält trist att vår trall ser minst fem år gammal ut redan innan det ens hann gå en säsong :(

Några tankar kring detta?

P.S. Ifall någon undrar hur vi har skruvat så har vi använt ett Camo-verktyg och använt specialskruvar som man drar i snett från sidan D.S
————-
Hej!
Generellt skulle jag tyvärr säga att trall 34x145mm håller sämre än 28x120 därför att den förstnämnda innehåller mer splintved som oftast vuxit snabbare än kärnveden samt innehåller mer inre spänningar från början, detta är då originalsågat, skulle det vara klyvt plank som sedan hyvlas (görs ibland vid brist av rätt dimension) så blir det oftast ännu värre.
Ett exempel är ribb 28x45 imp. som klyvs och sedan hyvlas, buntas och impas, kan se ut som en pilbåge ibland på brädgården.
Så innan man ens kommer till behandlingsmetod bör man fundera på val av dimension.
Detta är mitt tips
Hoppas det löst sig fint med er trall.

pixel

H hagv skrev:
Jag skruvade min trall underifrån och året efter fick jag komplettera i ändarna, då den rest sig lite. Det blir väl inte lika stumt när man skruvar från undersidan, antar jag.
Hur skruvar man trallen underifrån?

Excel Excel skrev:
Tråkigt, prova att skura med såpa, själv brukar jag inte olja i trallvirke, låter den bli grå med tiden.

Kan en slipning vara ett alternativ?
Anna_H Anna_H skrev:
Har aldrig hört något positivt om att olja impregnerat virke första säsongen?
Oljan suger ju till sig smuts, särskilt när man oljar på redan mättat virke.
Vet att det är en gammal tråd men detta är ju inget som ändras med tiden.
Tycker det är en konstig inställning.
Jag har efter antal år kanske 10 oljat lobryggan hårt med trätjära 20% tung olja 30% rålinolja 40% 10% balsam terpentin.
För att den helt höll på att bli fullständigt förstörd.
Skulle säga att på utsatta ställen hjälper det inte att det är impregnerat efter år med snö, vatten kraftig sol. Träet tar jätte mycket stryk och torkar ut.
Funderar på att olja in min nya trall ordentligt tror det blir väldigt stor skillnad i livslängd… träer förlorar sina egna oljor och impregneringen uv sliter hårt på ytan. Varför skulle olja vara dåligt?

• Gilla
ullak40
  • Laddar…
M Marc Abramsson skrev:
Vet att det är en gammal tråd men detta är ju inget som ändras med tiden.
Varför skulle olja vara dåligt?
Det har jag ju redan svarat på. Det drar till sig smuts.
Använd såpa istället, då blir det smutsavvisande.

• Gilla
katho75
  • Laddar…
Jag har ett däck där jag inte oljat alls bara skurat med såpa.
Jag har 2 andra altaner och däck som jag oljat.
Den som jag inte oljat är grå, torr och sprickor. Dom andra må ha mörknat pga oljan (och kanske smuts) men dom är betydligt trevligare att vara på och gå på barfota än den icke oljade.
Så min slutsats. Ett däck utsatt för sol, värme, regn, snö och kyla så är det nog bäst att olja.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.