39 707 läst ·
35 svar
40k läst
35 svar
Missnöjd med hur trallen ser ut efter så kort tid...
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Tyvärr har du nog oljat in smuts och det är ett fel många gör. Tyvärr kan du inte göra det ogjort så du får helt enkelt leva med det. Vi har blivit inpräntade sedan barnsben av färgbranschen att olja trallen varje år för att förhindra att den spricker och resultatet blir en mörk och smutsig trall. Enda gången jag oljar in trall är om den redan är oljad eller om den är 20 + år då kan det bli snyggt med en gyllen olja för att förhöja utseendet.
Tvätta bara trallen varje år med såpa eller tralltvätt, det räcker.
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Men har verkligen Beijer på något sätt beskrivit eller lovat er att trallen ska se ut på ett visst sätt?A Amatör1981 skrev:
Tror inte ni har mycket att hämta där tyvärr.
Nej, de har de förstås inte men det säger ju sig självt att resultatet rimligen inte ska vara mörka fula fläckar och något som ser ut som smuts och dåligt underhållet virke, åtminstone inte om man följt alla anvisningar och oljat in på rätt sätt vid rätt tidpunkt på dygnet, inget regn som fallit under tiden/strax efter mm mm.Peter2400 skrev:
Vad är annars poängen med att olja in om det inte ska se bättre ut än utan oljan?
Nä, det känns inte aktuellt över huvudtaget. Då lever jag hellre med fläckarna än lägger ner det merarbetet, samt risken att det blir värre med att skruva om (risk för sprickbildning & andra skador mm) och att jag då måste vända ALLA brädor och inte bara ’de fula’ för att det inte ska bli ojämnt i hur brädorna har torkat.L lassebrun skrev:
Det tar emot att erkänna förstås nu när det redan är för sent, men du kanske har rätt i att vi aldrig borde ha oljat in från börjanOtto-Von-Stern skrev:
Tyvärr har du nog oljat in smuts och det är ett fel många gör. Tyvärr kan du inte göra det ogjort så du får helt enkelt leva med det. Vi har blivit inpräntade sedan barnsben av färgbranschen att olja trallen varje år för att förhindra att den spricker och resultatet blir en mörk och smutsig trall. Enda gången jag oljar in trall är om den redan är oljad eller om den är 20 + år då kan det bli snyggt med en gyllen olja för att förhöja utseendet.
Lätt fixat !
Läs denna tråd inlägg #6
https://www.byggahus.se/forum/threa...irke-sprucken-obehandlad.277627/#post-2738205
Läs denna tråd inlägg #6
https://www.byggahus.se/forum/threa...irke-sprucken-obehandlad.277627/#post-2738205
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Tack för tipset Leif, är sista bilden efter oljan har torkat? BUTINOX TERRASSEBEISFJERNER kanske kan vara värt att prova för trådskaparen.
Störst anledning till problemen är att ni oljat trallen alldeles för tidigt. Och tycker inte heller man skall använda olja.A Amatör1981 skrev:Nej, de har de förstås inte men det säger ju sig självt att resultatet rimligen inte ska vara mörka fula fläckar och något som ser ut som smuts och dåligt underhållet virke, åtminstone inte om man följt alla anvisningar och oljat in på rätt sätt vid rätt tidpunkt på dygnet, inget regn som fallit under tiden/strax efter mm mm.
Vad är annars poängen med att olja in om det inte ska se bättre ut än utan oljan?
Tack för tipset, läste ditt inlägg förut när du tipsade om det första gången men missade svara. Kan säkert vara värt att titta närmare på för min del.L Leif i Skåne skrev:
Vet någon förresten om det är bäst för mig att inte göra nånting förrän till hösten, eller kan/ska jag tvätta med ovan nämnda produkt redan innan säsongen börjat? Kanske inte spelar någon roll?
Det har ingen betydelse. Den första produkten är starkt basisk och löser olja, låt den inte verka för länge för då kan mjukdelar i trallen bli luddiga. Jag brukar ta några brädor åt gången.
Den andra produkten är en syra (oxalsyra finns i rabarber) som neutralisera den basiska produkten samt bleker träet mycket ljust.
En liten kuriosa.
Oxalsyra använder man till att tvätta ett kärnkraftverk inuti, man kan känna på ytor med vita handskar utan att bli smutsig.
Den andra produkten är en syra (oxalsyra finns i rabarber) som neutralisera den basiska produkten samt bleker träet mycket ljust.
En liten kuriosa.
Oxalsyra använder man till att tvätta ett kärnkraftverk inuti, man kan känna på ytor med vita handskar utan att bli smutsig.
Först och främst ska man låta impregnerat trä torka en säsong. Sedan tvätta det noggrant. Torka och sedan använda fluggers olja. Den gör så trä blir som nytt. Lägga på så det mättar torka överflödigt vänta två dagar göra om det igen. Då är den som ny! Men ni gjorde det redan första året. Då suger oljan ojämt då den är mättad. Sedan även smutsigt. Då blir det tyvärr sådär =(A Amatör1981 skrev:*Nybliven medlem här på forumet som postar första tråden*
Jag och min fru bestämde oss för att lägga om trallen förra sommaren och valde att köpa Beijers 38x145 tryckimpregnerat virke. Vi tänkte att med dessa rejäla dimensioner så borde det hålla ännu bättre kvalitet än ”standardvirke” på 20x120.
Planen var att hinna lägga det innan sommarvärmen slog till så vi körde igång i mitten på maj. Dessvärre blev det ju sedan tre månader med 30+ från just mitten av maj, vilket gjorde att virket med all sannolikhet torkade betydligt snabbare än det hade gjort om det varit en normal svensk sommar. Vi blev klara i juli och oljade in hela trallen en kväll efter solnedgången och vi använde olja som rekommenderades av Beijers egna säljare.
Bara en kort tid efter att vi oljat in trallen så blev den missfärgad och på vissa håll kan man se fläckar lite här och var samt rinnmärken längs kortsidorna, trots att vi oljade in den enligt alla instruktioner, dvs. använde rätt olja och att appliceringen gjordes omsorgsfullt (av min fru som är målare). Det kom inte heller en droppe regn på lång tid efter inoljning bör tilläggas.
Bara efter ett kort tag började vi se sprickor här och där och kvistar som släppte, samt att några plankor skruvat sig och/eller rest sig i en del skarvar. Vi kan verkligen inte förstå hur ett sånt här till synes bra virke kan ha betett sig såhär (på så kort tid dessutom!). Beror det enbart på den extrema sommarvärmen vi hade 2018 och att vi därmed bara hade otur, eller borde det ändå inte kunna se såhär fult ut trots värmen?
Med tanke på allt arbete som vi la ner känns det rejält trist att vår trall ser minst fem år gammal ut redan innan det ens hann gå en säsong
Några tankar kring detta?
P.S. Ifall någon undrar hur vi har skruvat så har vi använt ett Camo-verktyg och använt specialskruvar som man drar i snett från sidan D.S