Lät i juni lägga om taket och anlitade då Älggården Tak AB. Redan under arbetets gång var det en hel del att invända mot och en del av de värsta bristerna åtgärdades efter att jag tagit dit en byggnadsingenjör som konstaterade uppenbara felaktigheter. En del åtgärdades emellertid inte, dåliga skarvar i takduken som gör att vatten tränger in på ett par ställen vid kraftig vind i förening med ihållande regn. Träbitar som saknas vid vindskivan samt någon spräckt panna. Bortbrutna bitar av råspont som skulle åtgärdas. Vidare riktades inte taket men det faller väl delvis på mitt ansvar då det inte skrevs in i offerten. Det var bråttom med betalningen men efter det upphörde allt intresse från firman. Har mailat regelbundet sedan början av juli och får alltid svaret vi kommer inom några dagar. Roade mig nu med att ta en kreditupplysning på Kraftman och det var ingen rolig läsning, betalningsförelägganden 18 st samt allmänna mål 9 st de senaste åren. Får väl skylla mig själv till viss del men detta året började tufft med flera händelser slag i slag, taket började läcka min mor gick bort och negativa hälsobesked för egen del gjorde väl att jag inte var så skärpt som varit önskvärt.😟.

• Trätak med kritmärken och nummer visar potentiella fel där taket behöver åtgärdas, vilket orsakar läckor enligt inlägget i diskussionsforumet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal träbit med två spikar, tecken på slitage och sprickor, del av ett takprojekt med byggfel och problem.
    Skapa konto
  • Trasig takfot med synligt hål och saknade träbitar, avbildad i samband med renoveringsproblem och felaktigheter i takläggningen.
    Skapa konto
  • Fuktskadad takpanel med mörka fläckar på grund av dåliga skarvar och vattenläckage, synliga träytor och spår av vatteninträngning.
    Skapa konto
  • Spricka i taket med synliga dåliga skarvar i takduken, träbitar saknas och råspont är skadad.
    Skapa konto
  • Ledsen
  • Gilla
Hellwiz och 5 till
  • Laddar…
Vad gäller uppriktningen av taket skulle jag ha sett till att det var inskrivet i offerten så där får jag väl stå mitt kast, däremot tycker man att en firma som varit i branschen i snart tjugo år borde påtalat att det var nödvändigt om man skulle få ett gott resultat.

• Tak med bruna takpannor och en ställning ovanpå, vilket illustrerar behovet av korrekt uppriktning vid byggprojekt för att undvika problem.
    Skapa konto
  • Ledsen
Mawe85
  • Laddar…
Vad betalade du för jobbet?

• Gilla
PM10
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Vad betalade du för jobbet?
Förmodligen på tok för mycket, talande med en granne i byggbranschen som gav ett bud på 436000 om jag skrev på direkt annars skulle det bli mycket dyrare, han viftade med en fingerad offert som var på långt över 500000 för att få det att framstå som billigt. Valde då denna firma för 300000 exkl rot vilket var med en hel del plåtarbeten samt stuprör men ändå i överkant. Dessutom huv till skorstenen som inte är standarddimension Taket är 160 kvadratmeter på ett tvåvåningshus och inga större konstigheter. Hade inte haft något emot priset trots att det var i överkant om arbetet skötts fackmannamässigt, ett tak ska hålla i trettio till fyrtio år.

B Bitterhetsakademin skrev:
Förmodligen på tok för mycket, talande med en granne i byggbranschen som gav ett bud på 436000 om jag skrev på direkt annars skulle det bli mycket dyrare, han viftade med en fingerad offert som var på långt över 500000 för att få det att framstå som billigt. Valde då denna firma för 300000 exkl rot vilket var med en hel del plåtarbeten samt stuprör men ändå i överkant. Dessutom huv till skorstenen som inte är standarddimension Taket är 160 kvadratmeter på ett tvåvåningshus och inga större konstigheter. Hade inte haft något emot priset trots att det var i överkant om arbetet skötts fackmannamässigt, ett tak ska hålla i trettio till fyrtio år.
Så. Du fick det du betalade för?

Dvs nått lite billigare?🤪

• Gilla
  • Arg
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Så. Du fick det du betalade för?

Dvs nått lite billigare?🤪
Billigare men nittio tusen över det billigaste alternativet som innebar återanvändning av en del plåtdetaljer. Det bör ändå vara utfört i enlighet med byggnormer och allmän branschstandard.

• Gilla
nameloser och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Utan att döma.

Men det var dumt att skriva på ett avtal under stress (direkt) för att få ett visst pris.
Alla varningsklockor ringer för mig.

Om firman inte gått i konkurs skulle jag ta dit en besiktningsman eller annan sakkunnig för att dels få felen/bristerna specificerade och kostnadssatta (ungefärligt).

Sedan skulle jag stämma företaget på beloppet, utan att dra in någon dyr advokat om du inte har försäkring som täcker det. Möjligen begränsa stämningsansökan till beloppet för ett s k ”Småmål” om du du tror att du riskerar att förlora i rätten.

Vinner du målet är du fordringsägare om företaget går i konkurs.

Skulle allt ”skita sig” kan du ändå använda besiktningen som underlag för att leja en annan firma som åtgärdar taket

B Boende45 skrev:
Utan att döma.

Men det var dumt att skriva på ett avtal under stress (direkt) för att få ett visst pris.
Alla varningsklockor ringer för mig.

Om firman inte gått i konkurs skulle jag ta dit en besiktningsman eller annan sakkunnig för att dels få felen/bristerna specificerade och kostnadssatta (ungefärligt).

Sedan skulle jag stämma företaget på beloppet, utan att dra in någon dyr advokat om du inte har försäkring som täcker det. Möjligen begränsa stämningsansökan till beloppet för ett s k ”Småmål” om du du tror att du riskerar att förlora i rätten.

Vinner du målet är du fordringsägare om företaget går i konkurs.

Skulle allt ”skita sig” kan du ändå använda besiktningen som underlag för att leja en annan firma som åtgärdar taket
Jag hade tagit in flera offerter och den här låg mitt emellan i pris, det lutade först åt en lokal firma men när jag ringde och frågade honom om garantier fick jag till svar " mycket att göra nu, bråttom bråttom hör av mig senare utbildningsdagar etc och han hörde aldrig av sig igen så då blev det denna firma i stället. Jag hade en besiktningsman som tog upp de mest flagranta misstagen och dessa rättades. Bland annat slarv med takluckan där solljuset lyste in i skarven och felaktiga överbeslag på skorstenen. Problemet med takluckan berodde på att taket ursprungligen hade tunn ströläkt och den nya var mer än dubbelt så tjock varvid luckan måste höjas.

• Gilla
nameloser
  • Laddar…
Walle85
Största felet var nog sannolikt att du betalade allt efter påtryckning, inte så mycket att sätta emot med nu. Är väll egentligen det enda vettiga sättet att få en "oseriös" firma/hantverkare att göra några åtgärder, vifta med pengar dvs.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.