Synd att sådana mätinstrument kostar en hel del. Annars hade det varit trevligt att testa lite av allt det man har pillat ihop genom åren.

Däremot, det skulle vara riktigt trevligt att se ett test på samtliga nätverkskablar som säljs på den svenska marknaden. Sån här information är ju knappast något man som vanlig svensson kan få fram annars.
 
Macce kanske kan göra tester åt oss dödliga mot en ringa ersättning? Det är ju helt klart intressant. Kablar som jag hade velat sett tester på är Bla KjelloCo´s kabel.
 
Själv har jag använt mycket cat5e från biltema och den fungerar, men vet ju inte alls hur bra den är... Och har bara kört 100 Mbps på det.
 
Mikael_L
Tja, man lyckas inte ens rymma med hjälp av google ifrån byggahus, träffarna leder en obönhörligt tillbaka. :D

Kul tråd jag hittade, var tvungen att läsa genom hela, trots att det inte handlade om det jag sökte.

Åsså måste jag bara utbrista "Macce for president!". Jag blir nästan tårögd över dessa tjänster som görs då och då i forumet, samt all den djupa kunskap som finns här och där och frikostigt delas ut.



Men så började jag fundera över en sak också, sådana där mätinstrument är väl inget som går att hitta för ens nära vettiga pengar för oss hempulare?

Om man kikar på t.ex. denna från Kjell (många andra har liknande prylar för liknande pengar) så är det väl endast en koll att ledningarna är kopplade rätt och inte har avbrott?
http://www.kjell.com/sortiment/dato...eriel/verktyg/dibotech-natverkstestare-p38439
Den avslöjar väl absolut inget mer?
Egentligen skulle man ju gärna veta om man har lindat upp för mycket av tvinningen eller råkat göra en knix på kabeln någonstans som sabbar överföringen, och sånt.
 
För CAT6 och bättre kablar vill man mäta return loss, cross talk mm. Finns en del info på hemsidan till ett företag som säljer ett testinstrument som heter JDSU.
 
Mikael_L skrev:
Men så började jag fundera över en sak också, sådana där mätinstrument är väl inget som går att hitta för ens nära vettiga pengar för oss hempulare?

Om man kikar på t.ex. denna från Kjell (många andra har liknande prylar för liknande pengar) så är det väl endast en koll att ledningarna är kopplade rätt och inte har avbrott?
[länk]
Den avslöjar väl absolut inget mer?
Egentligen skulle man ju gärna veta om man har lindat upp för mycket av tvinningen eller råkat göra en knix på kabeln någonstans som sabbar överföringen, och sånt.
Nä precis, det instrumentet mäter endast kontinuitet och eventuell kortslutning...

För ett godkänt instrument som gör en frekvensmätning får man gå upp några tiotusen :)

För ett instrument från fluke networks pratar vi nog runt 100.000, kan ha gått ner i pris nu i och för sig..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.