LF-mätningarna ger ytterligare ledtrådar. Ledarresistansen för Phls kabel är mycket högre än för en normal cat5-kabel.
Den höga ledarresistansen gör att man misstänker att ledarna inta bara är koppar.

• DSC02481k.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02482k.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
ulrikf
  • Laddar…
Det är första gången jag har sett försök att använda förkopprad ståltråd (CCS) som ledare i en cat-kabel. Då järn påverkar kabelns induktans kommer dämpningen att få ett konstigt och snabbt ökande förlopp. Det funkar för koaxer där magnetfältet till största delen ligger utanför ledaren, men för inte för parkablar.
En tröst är att du är ganska ensam om att kunna sätta upp kylskåpsmagneter på kabeln.

/m

• DSC02474k.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
ulrikf och 3 till
  • Laddar…
Jag har aldrig sett ett sådant här test förr.
Jag är imponerad. Du har dessutom presenterat det mycket bra.d^_^b

Och bland alla hightech-mätmetoder och specialinstrument så kan man alltså till sist ta en kylskåpsmagnet och direkt utesluta skräpkabel.

I morgon skall här testas diverse misstänkta kablar med den "nya" mätmetoden.:D

Imponerande! Magneten var ju ett höjdare. Påminner om när man skall köpa "syrafast skruv" som visar vara magnetisk. ;)

Snygg jobbat Macce!

Kan man gissa att kabeln eventuellt skulle kunna ha ett användningsområde för tele? Det är nämligen min misstanke, att denna kabeln inte på något vis är en CatX-kabel utan helt tänkt för att köra telefoner över?

Skitkul att se siffrorna, stort tack för att du tog dig tid Macce!

Kul med riktiga mätninger på kabeln. Utesluter ju alla anda teorier om fel kontakteringar och produkter som inte är kompatibla. Då har jag lärt mig nått idag oxå. (får jag gå hem då) ;)
Gissar att den funkar som vanlig telekabel men inget jag skulle använda då den tydligen liknar en CAT5 kabel så att nästa person försöker sig på samma sak.
Ursprungligen kan det mycke väl vara tänkt som någon typ av signal/tele som inte alls har samma krav.

Kan tänka mig snabbtelefon eller växelkopplade telefoner. Rätt vanligt med åttaledare på de systemen

Haha, vilken kul tråd, macce:s mätning var ju riktigt kul. :) Imponerad av vilken kunskap man kan få på ett sånt här forum..

Vill flika in med två saker:
Har jobbat med ciscoprylar i 10 år, och att påstå att de skulle vara för känsliga eller för "bra" låter helt sjukt, har inte haft en enda kund som jag känner till som haft problem med portar i varken switchar eller routrar.

Har själv dragit nätverkssladd, 100 m rullar köpta på Kjelle, i ett hyreshus där vi var tvugna att dra dem i samma rör som telefoni för att erbjuda bredband till lägenheter. Vi måste ha misshandlat kabeln rejält då det fastnade lite här o där, men vi har inte haft några som helst bekymmer. Samma hemma, har dragit kabel hej vilt, och allt fungerar, kör Gigabit hemma. Har aldrig haft problem med en enda kabel som jag dragit, så även den billigaste "svenska" kabeln verkar ju hålla för stor misshandel.
Phl har haft grym otur med att hitta fel kabel.

fresve skrev:
...men vi har inte haft några som helst bekymmer. Samma hemma, har dragit kabel hej vilt, och allt fungerar, kör Gigabit hemma. ...
Frågan är bara vilken transmissionshastighet du fick. Att nätverksutrustningen synkar på Gigabit Ethernet byter inte att du utnyttjar protokollets maximala hastighet.
Du kan "köra Gigabit", men ändå toppa på 10-15 MB/s beroende på att det är mycket flaskhalsar i kabeln.

Jo att det kan fungera med misshandlad kabel kan jag intyga. I samband med att jag drog nätkabel till övervåningen lyckades jag "snärta" kabeln med borren när jag skulle genom väggen. Kardelerna är delvis blottade så kabeln får inte ligga hur som helst då blir det kortis. Egentligen skulle jag göra ngt åt det hela ngn gång.:D

P.S
Jag vet inte vilken hastighet jag har men jag märkte i alla fal skillnad mellad 10MBit och 100 MBit kort i datorn.
D.S

phl skrev:
Kan man gissa att kabeln eventuellt skulle kunna ha ett användningsområde för tele? Det är nämligen min misstanke, att denna kabeln inte på något vis är en CatX-kabel utan helt tänkt för att köra telefoner över?...
Kanske Cat3.

http://en.wikipedia.org/wiki/Category_3_cable

Telia levererade bla cat3 i deras ISDN-installationskit.

Lite beroende på switch men normalt sett så syncas speed bara på vad ändutrustningen kan, inte på vad kabeln tål.

Kan få lite effekter när man trycker in en Gbit switch, baluner och typ1 kablage samt en gbit kapabel bärbar så där en 70-80 meter bort. Och ja, jag har varit med om det i verkligheten.

Cat 3 ska ju klara 16mbit, macce? nån chans att den där kabeln gör det?

Den här kabeln är inte Cat3. Jag har jobbat i ett hus med ett helt korskopplingsnät i Cat3 och det fungerade betydligt mycket bättre än den här skräpkabeln. Dessutom var Cat3-kabeln märkt Cat3 ;)

Den är inte ens i närheten av Cat3.
Kraven för Cat3 vid några diskreta frekvenspunkter är:
max 2,6 dB/100m @ 1 MHz
max 5,6 dB/100m @ 4 MHz
max 9,7 dB/100m @ 10 MHz
max 13,1 dB/100m @ 16 MHz
Phls kabel ligger på 38 dB/100m @ 10 MHz för det bästa paret.
Då kabeln för övrigt ser väldigt Cat5-lik ut tror jag att det antingen är en medveten blåsning eller att kravställaren har kopierat en Cat5-kabel mha ett skjutmått och inte haft djupare förståelse än så. Tvinnstigningarna är t.ex korta nog att klara Cat5 vad gäller överhörning.

/m

Jag jagar på tyskarna mest för att de ska få det hett om öronen. Tyvärr begriper inte personerna bakom webshoppen problemet då de inte verkar ha någon större förståelse för nätverk och kraven för dessa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.