22 063 läst ·
80 svar
22k läst
80 svar
Misslyckad nätverksinstallation
Då är det nog f-n bara att bita ihop och dra om.. ligger det så på marginalen kommer strulet aldrig att upphöra.phl skrev:
Jag var ute för en liknande historia för 15 år sedan när vi lyckades dra fel koax (RG59) till ett Ethernet 10base2 nätverk. Det GICK att få det att fungera, men till slut var det bara att byta kabel.
Jag är inte förvånad. Enligt min erfarenhet (och ett av de större statliga verken) så är unmanaged-switchar överlägset problemfria. Inget att ställa in, inget som kan gå fel. Det bara funkar.Problemen jag ser yttrar sig i att min Cisco Catalyst 2900-switch tokogillar de datorer jag kopplar in via mina nyadragna kablar. Jag får massor av dåliga Rx-paket i switchen, samt ibland även Rx-fel i klienterna i andra änden av kabeln. Jag testade att crimpa på en RJ45-kontakt på den värsta kabeln i stället för att trycka ner den i Kroneplinten i patchpanelen. _Möjligen_ blev det något bättre men switchen ogillar likväl kabeln.
Nu till det lustiga, jag har även en billig unmanaged blå Netgear gigabit-switch som inte klagar det minsta när jag kopplar de nydragna kablarna till den.
Jag har haft mycket problem med dyra D-Link och HP-switchar, men sedan jag bytte till billiga NetGear så bara funkar allt.
Är faktiskt inte ovanligt att de dyrare grejerna är känsliga då de har en massa extra funktioner som är märkes specefika och dåligt kompatibla med andra märken. Men just här känns det som en tråd som är av eller att paren ligger fel. Har du ringt kabeln så att alla trådar kommer fram? Hade faktiskt en liknande sitution bara för någon månad sedan där det gick utmärkt att mäta genom kabeln med ethernet intrement men när man kopplade in utrustningen så vägrade det att funka. I detta läget va det en kabel kille som inte visste hur man kontakterade en cat5 kabel utan la dem i färgordning.
Märkligt som fan är det just eftersom en kabel ska vara bra dålig för att inte lyckas köra 100Mbit över den. Dessutom vansinnigt surt då det är rätt många uttag som är dragna och det tog lång tid. Nåja, så går det när man tror att lågpris faktiskt inte skulle kunna vara SÅ dåligt. Blir nog ny kabel när jag finner motivation.
Vad gäller Cisco-prylar så är allting mycket mer överkomligt om man rotar upp begagnade prylar från utlandet. Det var ju dessutom inte så att den köpta kabeln annonserades som telekabel eller liknande utan just som cat5e samt att priset inte var så vansinnigt lågt. En kartong lite bättre noname-kabel kostar bara någon hundring till på Deltaco.
Vad gäller Cisco-prylar så är allting mycket mer överkomligt om man rotar upp begagnade prylar från utlandet. Det var ju dessutom inte så att den köpta kabeln annonserades som telekabel eller liknande utan just som cat5e samt att priset inte var så vansinnigt lågt. En kartong lite bättre noname-kabel kostar bara någon hundring till på Deltaco.
iom att du har provat kontaktera om så ser jag egentligen tre möjliga felkällor.
Ciscon. Inte så troligt iom en ciscos kapacitet till feldetektering
yttre störningar, inte troligt heller iom att det funkar med den andra kabeln och dessutom ska det till såpass häftiga störningar så att jag intr tror på det i första vändan
kabeln, kan du testa och göra en lös lika lång kabel som din längsta och bara dra på golvet och testa med ciscon?. Buggar den också så kan man ju teta med en annan kabel av samma längd innan man kasserar resten
Ciscon. Inte så troligt iom en ciscos kapacitet till feldetektering
yttre störningar, inte troligt heller iom att det funkar med den andra kabeln och dessutom ska det till såpass häftiga störningar så att jag intr tror på det i första vändan
kabeln, kan du testa och göra en lös lika lång kabel som din längsta och bara dra på golvet och testa med ciscon?. Buggar den också så kan man ju teta med en annan kabel av samma längd innan man kasserar resten
Hallå
Hur hårt har du dragit åt buntbanden och metallblecken i KK-panelen på bilden ovan? Ett för hårt åtdraget buntband kan förstöra en annars perfekt länk, man får samma fel som om man "knäckt" kabeln för mycket. En kollega drog åt skruvarna till metallblecken i en liknande panel med polygrip en gång - inte ett uttag funkade som det skulle.
Om det är hårt åtdraget - prova att klippa bort den skadade biten på en kabel, kontaktera utan att fästa kabeln och prova sedan...
Hur hårt har du dragit åt buntbanden och metallblecken i KK-panelen på bilden ovan? Ett för hårt åtdraget buntband kan förstöra en annars perfekt länk, man får samma fel som om man "knäckt" kabeln för mycket. En kollega drog åt skruvarna till metallblecken i en liknande panel med polygrip en gång - inte ett uttag funkade som det skulle.
Om det är hårt åtdraget - prova att klippa bort den skadade biten på en kabel, kontaktera utan att fästa kabeln och prova sedan...
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Ibland är det helt enkelt så att kabeln är trasig när man får den, det har hänt mig några gånger, eller så har man sönder den under dragningen.
Om någon ledare är felkopplad kan det hända roliga saker, ungefär som du skriver kan det fungera till viss del, men mängder med felrapporteringar från switcharna.
Jag har lite svårt att se hur du har kopplat på patchpanelen, men är det verkligen rätt? Har du kopplat enligt T568A?
Edit: Har man inte tillgång till mätutrustning så finns det program att ladda ner för att se om dragningen är korrekt och vilken ledare som är trasig.
Om någon ledare är felkopplad kan det hända roliga saker, ungefär som du skriver kan det fungera till viss del, men mängder med felrapporteringar från switcharna.
Jag har lite svårt att se hur du har kopplat på patchpanelen, men är det verkligen rätt? Har du kopplat enligt T568A?
Edit: Har man inte tillgång till mätutrustning så finns det program att ladda ner för att se om dragningen är korrekt och vilken ledare som är trasig.
Redigerat:
Oj då.. vad använder du för kabel?FG skrev:
Jag har varit med om EN gång att en datakabel var trasig vid leverans (var en stor knöl på kabeln, så vi såg den direkt). Och jag har dragit tio tusentals meter datakabel under drygt 10år.
Priset framför allt.phl skrev:
Mer seriöst, om vi pratar tillverkningskostnad och inte vad någon lyckas ta betalt.
Det som krävs för tillverkning av en bra CAT-kabel:
- Stabil isolerprocess. Dvs att koaxialkapacitansen för en enskild isolerad ledare är konstant (Konstant diameter och dielektricitetskonstant) över längden och att ledaren ligger centrerad i isoleringen. Kräver justering och övervakning samt att man kostar på sig att skrota bort felaktigt materiel.
- Stabil tvinningsprocess. Bromskraften för varje ledare in i paret skall vara lika så att det blir två ledare tvinnade runt varandra. Extremfallet på felinställda bromsar är att den ena ledaren är lindad runt den andra. Kräver maskineri som övervakar dragkrafterna.
- Kort tvinnstigning i paren. Kort tvinnstigning kostar tid att tillverka. Den korta tvinnstigningen minskar överhörningen samt håller ihop paret hårdare. Alla par skall dessutom ha olika tvinnstigningar.
- Snäll kablingsprocess. När paren vrids ihop till en kabel skall inta så mycket våld användas så att paren öppnas.
Det skall till mycket våld för att förstöra kabeln när man kommit så här långt.
Sen är det bara ev. skärmning och mantling.
Det var skillnad mot LAN-kabel.
Om man jämför mot telekabel så använder man där långa stigningar samt simpla kablingsmetoder.
/m