Hej! Vi har en sommarstuga som vi inte vill lägga alltför stora summor på att renovera. På sikt kan huset eventuellt rivas för att ge plats åt ett nytt, men tills dess vill vi kunna använda det själva och även hyra ut det.
Badrummet är från 80-talet med beiget kakel. Efter rådgivning hos Colorama fick vi följande rekommendation:
”Grundmåla med B-I-N fästprimer, en vit matt shellackbaserad kvist- och isoleringsgrundfärg, och måla sedan med en vanlig våtrumsfärg.”
Arbetet utfördes enligt instruktionerna, inklusive rengöring av kaklet med T-röd/T-sprit innan målning.
Tyvärr blev resultatet katastrofalt – färgen började flagna redan efter någon vecka.
Min fråga:
Vi vill helst inte riva kaklet. Går det att måla om kaklet igen, och i så fall med vad?
Har ni även tips på hur man enklast får bort rester av färg som ännu inte har flagnat?
Tack på förhand
Badrummet är från 80-talet med beiget kakel. Efter rådgivning hos Colorama fick vi följande rekommendation:
”Grundmåla med B-I-N fästprimer, en vit matt shellackbaserad kvist- och isoleringsgrundfärg, och måla sedan med en vanlig våtrumsfärg.”
Arbetet utfördes enligt instruktionerna, inklusive rengöring av kaklet med T-röd/T-sprit innan målning.
Tyvärr blev resultatet katastrofalt – färgen började flagna redan efter någon vecka.
Min fråga:
Vi vill helst inte riva kaklet. Går det att måla om kaklet igen, och i så fall med vad?
Har ni även tips på hur man enklast får bort rester av färg som ännu inte har flagnat?
Tack på förhand
Antagligen dålig rengöring för målning. Alkohol löser inte fett. Prova med att blanda ut maskindiskmedel med varmt vatten så försvinner nog fettet på kaklet, vilket jag tror är orsaken till det misslyckade resultatet. Men det är ju så dags nu.
Färgen kan säkert lösas upp med något borttagningsmedel och så är det bara till att börja om igen. Eller inte.
Färgen kan säkert lösas upp med något borttagningsmedel och så är det bara till att börja om igen. Eller inte.
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Det funkar inte att måla på kakel i badrum, det håller inte pga fuktbelastningen.L Larocc skrev:Hej! Vi har en sommarstuga som vi inte vill lägga alltför stora summor på att renovera. På sikt kan huset eventuellt rivas för att ge plats åt ett nytt, men tills dess vill vi kunna använda det själva och även hyra ut det.
Min fråga:
Tack på förhand
Däremot kan du lägga på mikrocement som en billig fix. Se till exemel här: https://www.byggahus.se/forum/threads/microcement-i-mitt-badrum.443714/
När ni bad om hjälp på Colorama, berättade ni då att det var ett kaklat badrum saken gällde? Att måla kakel i kök och på andra ställen går ju toppenbra. Badrum är nog lite svårare.L Larocc skrev:Badrummet är från 80-talet med beiget kakel. Efter rådgivning hos Colorama fick vi följande rekommendation:
Om inte färgen klarar att agera tätskikt så får man in vatten bakom färgen, och sen är det i princip kört (GISSAR jag).
Badrummet ser ju ut att ha några år på nacken, så för att överhuvudtaget ha den minsta möjlighet att lyckas med målning av kaklet så krävs ordentlig rengöring. Tänk på alla rester av schampo, tvål, balsam och feta duschcremer, hudavlagrinar, kalk och all annan skit. Mekanisk rengöring och lämpliga rengöringsmedel. Rengöring med T-röd är bara ett avslutande steg.
Jo, kaklet var vi tydliga med, men samt följde instruktionerna från butiken till punkt och pricka. Tror att du har rätt angående rengöring, hade nog krävts mer än T-röd.K Kardan79 skrev:När ni bad om hjälp på Colorama, berättade ni då att det var ett kaklat badrum saken gällde? Att måla kakel i kök och på andra ställen går ju toppenbra. Badrum är nog lite svårare.
Om inte färgen klarar att agera tätskikt så får man in vatten bakom färgen, och sen är det i princip kört (GISSAR jag).
Badrummet ser ju ut att ha några år på nacken, så för att överhuvudtaget ha den minsta möjlighet att lyckas med målning av kaklet så krävs ordentlig rengöring. Tänk på alla rester av schampo, tvål, balsam och feta duschcremer, hudavlagrinar, kalk och all annan skit. Mekanisk rengöring och lämpliga rengöringsmedel. Rengöring med T-röd är bara ett avslutande steg.
Klicka här för att svara